Cirkumanalfistlar, någon med erfarenhet?

toughcookie

Trådstartare
Min schäfer diagnosticerades med det för en dryg månad sedan och har medicinerats sedan dess. Tyvärr ses ingen som helst förbättring och jag börjar tappa hoppet.

Skälet att jag åkte in med henne då för en månad sedan var att jag tyckte att hon var lite seg i träningen e och att hon blev ovanligt flåsig. Jag trodde ju att hon bara hade någon liten infektion av något slag men eftersom jag tyckte hon hade börjat lukta lite "analsäck" så bad jag att de skulle titta på det också när vi ändå var inne.

När veterinären började tvätta och såg hur illa det var (det sprack upp en del vid tvätt) så sa hon att en hund med vekare psyke hade ju varit jättesjuk. Och här kommer jag och söker för att hon var lite flåsig.

Gissa om jag mår piss över att jag inte sett något. Hon är långhårig och har inte haft några som helst problem med bajseriet och när jag har badat henne så har jag fått schamponera och torka utan att hon reagerat. Jag har helt enkelt inte kollat rumpan på henne.
Förra året hade hon problem med analsäckarna hela sommaren och jag åkte in och ut på Strömsholm och spolade och hon käkade en hel massa Rimadyl. Nu med facit i hand tror jag att det var fistlar på G redan då.

Nu är ju frågan hur långt man ska försöka. Hon är lika pigg och galen som vanligt och väldigt frustrerad över att vi inte har varit och tränat på så länge. Hon äter och skiter som vanligt, inga konstigheter liksom.

Samtidigt förstår jag ju att den dagen hon visar att hon mår dåligt så är hon verkligen jättedålig och att det då kanske har gått längre än vad som är etiskt korrekt.

Så, är det någon med erfarenhet?

Min schäfer diagnosticerades med det för en dryg månad sedan och har medicinerats sedan dess. Tyvärr ses ingen som helst förbättring och jag börjar tappa hoppet.

Skälet att jag åkte in med henne då för en månad sedan var att jag tyckte att hon var lite seg i träningen e och att hon blev ovanligt flåsig. Jag trodde ju att hon bara hade någon liten infektion av något slag men eftersom jag tyckte hon hade börjat lukta lite "analsäck" så bad jag att de skulle titta på det också när vi ändå var inne.

När veterinären började tvätta och såg hur illa det var (det sprack upp en del vid tvätt) så sa hon att en hund med vekare psyke hade ju varit jättesjuk. Och här kommer jag och söker för att hon var lite flåsig.

Gissa om jag mår piss över att jag inte sett något. Hon är långhårig och har inte haft några som helst problem med bajseriet och när jag har badat henne så har jag fått schamponera och torka utan att hon reagerat. Jag har helt enkelt inte kollat rumpan på henne.
Förra året hade hon problem med analsäckarna hela sommaren och jag åkte in och ut på Strömsholm och spolade och hon käkade en hel massa Rimadyl. Nu med facit i hand tror jag att det var fistlar på G redan då.

Nu är ju frågan hur långt man ska försöka. Hon är lika pigg och galen som vanligt och väldigt frustrerad över att vi inte har varit och tränat på så länge. Hon äter och skiter som vanligt, inga konstigheter liksom.

Samtidigt förstår jag ju att den dagen hon visar att hon mår dåligt så är hon verkligen jättedålig och att det då kanske har gått längre än vad som är etiskt korrekt.

Så, är det någon med erfarenhet?

Usch så tråkigt. Det är ingen trevlig sjukdom.
Vilken behandling får hon?

Usch så tråkigt. Det är ingen trevlig sjukdom.
Vilken behandling får hon?

Hon får Sporimune 3ml/dag, rimadyl 150mg/dag och vetrimoxin 900mg/dag (den har hon fått en dryg vecka nu efter att vi tog baktprov).
Förhoppningen var ju att vi skulle kunnat dra ner på Sporimunet och fasa ut rimadylen vid det här laget.

Hon får Sporimune 3ml/dag, rimadyl 150mg/dag och vetrimoxin 900mg/dag (den har hon fått en dryg vecka nu efter att vi tog baktprov).
Förhoppningen var ju att vi skulle kunnat dra ner på Sporimunet och fasa ut rimadylen vid det här laget.

Det finns en salva som heter Pro-Topic som kan användas vid cirkumanalfistlar, i kombination med sporimune. Kolla med din veterinär angående den salvan :)
Ciklosporin (som finns i sporimune) har en långsamt insättande effekt, minst 4 veckor tar det men oftast längre än så.

Det finns en salva som heter Pro-Topic som kan användas vid cirkumanalfistlar, i kombination med sporimune. Kolla med din veterinär angående den salvan :)
Ciklosporin (som finns i sporimune) har en långsamt insättande effekt, minst 4 veckor tar det men oftast längre än så.
Tack! Det ska jag kolla med henne.
Minst åtta veckor på medicinen har vi sagt att vi ska ge det innan jag börjar fundera på om det får vara nog. Jag kommer inte prova operation eller att "cementera".

Tack! Det ska jag kolla med henne.
Minst åtta veckor på medicinen har vi sagt att vi ska ge det innan jag börjar fundera på om det får vara nog. Jag kommer inte prova operation eller att "cementera".

Jag tycker du tänker klokt. Återfallsrisken är i studier lika stor efter kirurgi som bara medicinsk behandling och komplikationsrisken är hög. För att inte tala om att det är smärtsamma ingrepp :(
Hoppas det blir bättre för din tjej!

Tyvärr alldeles för mycket erfarenhet - har haft tre hundar med circumanalfistlar.... alla tre schäfrar. Det var faktiskt största anledningen till att jag bytte ras från schäfer till beauceron.

De första är ganska många år sedan nu - det var i början på 90-talet. Hund nr 1 och 2 fick sina fistlar i 4-årsåldern. Båda opererades och det var ju inte jättemysigt med dessa jättestora urgröpta sår men hundarna verkade nästan helt obekymrade om det, faktiskt hade de visat mer irritation och smärta när fistlarna var kvar än med ett stort gapande hål....

Hund nr 1 fick tillbaka fistlar igen när han var närmare 12 år, då hade han en del andra krämpor också så han gick på en låg dos antibiotika och kortison under sina sista månader och det höll det hela i schack. Vi visste ändå att det bara rörde sig om en kortare tid så ingen större idé att operera eller medicinera med "rejälare" saker. Hund nr 2 fick, vad jag vet, aldrig tillbaka sina fistlar - det var exets hund och jag hade inte så mycket kontakt med dem efter separationen men vi hade gemensamma vänner och enligt dem var hunden frisk ända upp i hög ålder.

Hund nr 3 var en omplacering med en del andra problem. Han var också omkring 4 år när första fistlarna visade sig. Han medicinerades med bland annat ciklosporinpreparat och det verkade funka men oturligt nog fick han erlichia mitt i behandlingen så den fick avbrytas - han var rejält sjuk. Så småningom blev det istället operation. Men ca 1.5 år efter operationen kom fistlarna tillbaka och då tog vi beslutet att låta honom somna in, mycket pga att han hade så många andra (både fysiska och psykiska) problem.

Min gissning är att medicinsk behandling är det bästa, eftersom det handlar om immunförsvaret. Och med tanke på vad Malibu_Stacy skriver, att återfallsrisken är lika stor efter kirurgi som medicinsk behandling, så känns det vettigare att testa att medicinera. Det var, som jag minns det, en ganska lång behandling dock, så det kanske bara är att vänta och hoppas så länge. Håller tummarna för att det funkar på din hund!

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 713
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 049
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 800
Senast: Fraegd
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat