cirkulation, vattenkoppar

martha

Trådstartare
Nu har jag bestämt mig att ha ett cirkulationssystem för vattenkopparna i stallet...är det nån av er som har tips att komma med.....hur gör man lättast får att få genomgående vatten i redan uppsatta koppar?? Kan man ha både koppar OCH plaströr?? måste man kapa mellandelen av röret som går uppe i taket....

Sv: cirkulation, vattenkoppar

På jobbet har vi en lösning som går i cirkulation till sin tank.
Det systemet är byggt så att det i botten på tanken finns ett avtappningsrör till en pump som pumpar runt vätskan. När ingen avtappning sker så går all vätskan tillbaka till tanken genom en returledning. Då en ventil öppnas så rinner det ner av lösningen i ett kar. Systemet är rätt enkelt men är inte trycksatt via hydrofor eller liknande viket gör att du kanske får bygga om ganska rejält? Nackdelen för dig är nog att den allra sista biten ner till koppen inte kommer att få någon cirkulation.
Du borde kunna blanda kopparrör och plaströr utan problem, möjligen att det kan bli problem med kopplingar i skarven ??? men inget av rören ska gå sönder pga en blandning.

Jag måste ju ha 2 rör från vattenkoppen, ett uppifrån och ett nerifrån så att det kan cirkulera...där det KAN frysa är ju vid ventilen i koppen...
Jag har ju kopparrör nu , men tänkte ta plast istället, både billigare och inget sämre tror jag heller.....

martha skrev:
Jag måste ju ha 2 rör från vattenkoppen, ett uppifrån och ett nerifrån så att det kan cirkulera...där det KAN frysa är ju vid ventilen i koppen...
Även om du cirkulerar igenom koppen så kommer du ju inte att få cirkulation igenom ventilen. Däremot så blir ju cirkulationen alldeles bredvid ventilen, borde kunna fungera.
martha skrev:
Jag har ju kopparrör nu , men tänkte ta plast istället, både billigare och inget sämre tror jag heller.....
Plast är billigare och i många sammanhang bättre. Vi använder mycket plaströr hos oss för allt annat går sönder. Tänk på att det är lättare för hästarna att gnaga hål på ett plaströr än ett kopparör.

Några kontrollfrågor bara.

Hur får du alla ledningar tinade igen efter ett längre strömavbrott?

Och har du räknat på alternativet med elkabel i ledningarna?
Det kostar en del med alla extra ledningar.

Jag räknar iskallt med att inte få långt elavbrott :D
Vi brukar inte ha det faktiskt heller, ingen gång under de 15 åren jag har bott här iallafall.....Jag klarar mig ju sådär idag...blir det kallare än 20-22 så fryser vattnet , då får jag sätta in en aurotempers(?) och är det elavbrott så kan jag ju inte koppla in den vilket jag har pumpen eller inte...har jag elkabel så förlorar ju den också effekten vid ett avbrott..

Vattnet fryser ju aldrig utifrån..eller har aldrig gjort, utan den går in i foderboden och ut i stallet därifrån...så att tina vattnet därifrån fixar man ju med hästar och tempersen när elen kommit tillbaka......

Shaggy...jag kommer att dra plaströren på utsidan av boxarna.

Skillnaden är att elkabeln tinar upp vattnet alldeles själv om det har frusit.
Ett cirkulations-system står stilla om det fryser.
Och går inte igång förrän man tinat upp HELA slingan.

Du kanske skulle fundera på en elkabel just i foderboden och där vattnet går in i stallet, just bara där det fryser?
Det blir nog billigare.

Jag vet att frågan om cirkulerande vatten har varit uppe förut och då fick jag ett tips om att ha en UPS som går in och driver cirkulationspumpen vid strömavbrott helt automatiskt. Det är som en form av batteri vad jag förstår. Vet att vi har haft det på mitt jobb och den gick in och drev servern. Men den finns ju med olika styrkor.
Tänker jag ha på mitt cirkulerande vatten för den kostar inte så attans mycket.

Men om vattnet fryser hos mig så gör det det uppe i stallet..foderboden där vattnet går in är ju ett uppvärmt rum, där fryser det aldrig(klart är det strömavbrott länge och elementena inte funkar så......)
Det är sällan det fryser nere i duschen typ(bara om nån glömt stänga dörren eller så)
Kan ju kanske ha ifrån boden(inte staden boden nu :rofl: ) och den lilla biten upp till stallet...(för då fryser ju inte vattnet i duschen iallafall, och där kan jag ju handvattna dom isåfall)

jenny......en UPS är ju annars en bn´bra ide..ska kolla upp det.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 102
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 066
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
947
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud