Cinderella såld

Sv: Cinderella såld

Det här är nte bara svar till dej utan till flera här. Visst ska man ha synpunkter på snygg sits mm. Men om jag red som hon med samma resultat skulle jag vara glad. (även om jag inte har ambitionen att tävla alls numera) Hästarna ser inte ut att lida?
Ni låter som mina barn som sitter och ser tex lilla melodifestivalen eller vad det heter med ungar som sjunger, och de klagar på allt för att de egentligen önskar att de hade stått där själva.

Malin B ser inte heller alltid så tjusig ut, tycker jag, jag skulle nog hellre rida som MBB, det ser säkrare och stadigare ut för mej. Ok för benen men vadå? Kanke inte något man lär ut men som någon sa, det funkar för henne.:bow: :bow:

oopsie skrev:
Det här är nte bara svar till dej utan till flera här. Visst ska man ha synpunkter på snygg sits mm. Men om jag red som hon med samma resultat skulle jag vara glad. (även om jag inte har ambitionen att tävla alls numera) Hästarna ser inte ut att lida?
Ni låter som mina barn som sitter och ser tex lilla melodifestivalen eller vad det heter med ungar som sjunger, och de klagar på allt för att de egentligen önskar att de hade stått där själva.

Malin B ser inte heller alltid så tjusig ut, tycker jag, jag skulle nog hellre rida som MBB, det ser säkrare och stadigare ut för mej. Ok för benen men vadå? Kanke inte något man lär ut men som någon sa, det funkar för henne.:bow: :bow:

Hi hi, jag måste bara svara!
Ja, jag är inte 23. Jag är 8.

Nä, men seriöst; det finns flera elitryttare som jag kritiserar, och jag gör det öppet. Inte för att de nått dit de är nu, utan för att de gjort det på ett så "fult sätt". Detta gäller inom ALLA grenar; hoppning, dressyr, distans, fälttävlan, körning, trav, westerngrenar, islandshästar - you name it!
Jag berömmer ryttare/kuskar som kan samarbeta med sina hästar på ett mjukt sätt som är skonsammast för hästen. Jag tittar ALLTID på kroppshållningen - även kuskarnas. Jag ser på utrustning, attityd, hur de klappar hästarna, hur hästarna rör sig och om jag kan; hur de utfodras. För mig är helheten viktig. Egentligen skiter jag fullständigt i rankning, poäng och officiell nivå. För mig själva hästmannaskapet det viktiga - förståelsen och förhållningen.
Det kanske inte framgår i mitt enda inlägg i den här tråden, men så är det.
Malin rider för övrigt inte alls på ett sätt som tilltalar mig och ofta med alldeles för "tunga" och skarpa bett, enligt min mening! Bara nu i bakgrundsfilmen till sponsorerna till Globen (på SVT) så ser man Flippan TYDLIGT och LÄNGE ha tungan hängandes utanför, vilket inte ALLS för mig betecknar en mjuk och förstående ryttare.

Ehning däremot red enligt mig bra i helgen (det jag såg på TV). Det finns en irländare (i hoppning) som jag gillar också, men namnet kommer jag tyvärr inte ihåg. :crazy:

Avundsjuk, det är jag på han som red Rocher för nåt år sen i dressyr och Ann-Kathrin Linsenhoff (för sin insats främst i fredagens öppna träning i Globen) samt Kyra Kyrklunds enorma kunskap!!!

Ärligt talat...om jag red på elitnivå och red som en kråka skulle jag skämmas.

Men för den här gången så kan jag gå med på att vara 8 år gammal. Får jag en påse lördagsgodis då?

men... vilken värld lever du i då??
Tror du MMB eller nån annan bryr sig om att du kritiserar elitryttares sätt att klappa sina hästar?? Eller deras sits?
Och ja, jag tycker också MMB är bättre än MB, och bara för att tungan hänger utanför betyder inte det att det är ryttaren/bettet det är fel på, en del hästar bara är så. sen att vissa väljer att knyta ihop den i munnen är ju en annan sak...

Vem har skrivit nåt om att jag bryr mig om de bryr sig?
Det är inte direkt viktigt i min värld. JA, min värld, som JAG lever i. Jag brukar kalla den för Bubblan, just p g a folk som reagerar som du.

Skulle jag vilja påverka och nå ut till folk skulle jag bli politiker.
Det är jag inte, för jag SKITER i vad andra tycker om mig.

Jag är ärlig med vad jag tycker och jag står för det jag skriver. Om ni läser nåt mellan raderna kan det faktiskt vara så att ni uppfattar det fel, eftersom jag aldrig skrivit det.

jag vill oxå vara 8, för jag håller med i allt du säger. Jag tittar alltid på hur de klappar sina hästar efteråt, vissa slår sina hästar! Ser absolut inte ut som att de bryr sig om nån häst, utan mest vad hästen kan ge dem i prispengar. Bra inlägg, och intressant diskussion. (brukar aldrig hänga här, men har en rapport framför mig som är så tråkig)

/j

Men det ÄR en del i hela hästmannaskapet, en del av att hålla på med hästar! Hästar är inga maskiner, utan levande varelser som kan uppfatta smärta, ilska och även tacksamhet, om man visar på rätt sätt! Att SLÅ en häst på halsen bara för att man själv är otroligt glad är ju helt galet - slår de personerna sina barn på samma sätt när ett prov gått bra?

snobbe skrev:
MAN BLIR SOM SERIÖS TRÄNINGSPERSON BESVIKEN ATT LÄSA DESSA DÅLIGA INSÄNDARE DÄR MARIA GRETZER UTSES SOM EN DÅLIG RYTTARE!
Tror inte att det var någon som antydde att M.Gretzer var en dålig ryttare, utan snarare att hon ibland hamnar i obalans, och det är ett faktum som visar sig både på video och i resultatlistan.

Ibland kan det vara en klar förbättring när en häst byter till en ryttare som den kanske passar bättre ihop med? Om så är fallet återstår att se, så jag tycker att vi bör göra just det.

Rätten till att fritt yttra sin åsikt är inte detsamma som smutskastning och personangrepp.

//istapp

Och eftersom man kan räkna upp vissa ryttare som extremt följsamma och i balans, så är det väl så att det ju då finns de som är motsatsen?
Men med det inte sagt att de sistnämnda är dåliga ryttare för det!

Kissing Spine skrev:
*lånar*

Att Maria inte har den stadigaste sitsen beror väl till stor del på att hon är så himla liten och kort, med stora hästar. Vad jag har läst/hört/sett så arbetar hon väldigt mycket med balans, styrka och sits.

jag kan bara säga att jag själv tyckte att maria red uselt ända tills hon kom och hade en dags föredrag och clinic på mitt gymnasium :) visst hon har ingen supersits.. men jag vet också att hon är en bra förebild när det gäller övrig träning, kost mm. är väldigt mån om sina hästar.. hon är också en effektiv ryttare! även om det ibland inte ser så snyggt ut, men som sagt är hon ju väldigt liten med..

Håller med om att hon är föredömlig när det gäller "ryttarskötsel"! :bow:
Och sådant behövs nu, när tonårsflickor anser att utmärglat är normalhull...

limited_edition skrev:
även om det ibland inte ser så snyggt ut, men som sagt är hon ju väldigt liten med..

Hur lång är hon egentligen? 155?

Hennes hästar ser extremstora ut med henne på ryggen iaf :angel:!

malumbub skrev:
Ärligt talat...om jag red på elitnivå och red som en kråka skulle jag skämmas.

Om man befinner sig på elit nivå så lär man inte rida som en kråka.

Men om man har lärt sig på ett felaktigt sätt från början så är det väldigt svårt att komma ifrån det, speciellt när man hamnar i tävlings situation...
Som en av landets bästa ryttare sa att han (och vad jag sett iaf) har klanderfri sits på träning men på tävling så är det så mycket annat och största fokuseringen ligger trots allt på att vinna...

Hade jag varit en elitryttare med så stor kapacitet som de ryttare ni tidigare klankat ner på så hade iaf inte jag slutat tävla bara för att det inte såg snyggt ut!! Eller ni tycker att ryttare med kass sits ska stanna hemma å träna istället?

Är säker på att ryttarna är mycket väl medvetna om sina brister och arbetar garanterat på dem! Av de elitryttare jag har pratat med så har jag fått uppfattningen av att de är väldigt ödmjuka!

Senast ändrad av en moderator:

kopparberg skrev:
Jag har problem att jag "hamnar på mage" i språnget.
Och gärna att jag även smyger ner "på mage" en stund innan avsprånget.
Men där lär ju inte klister hjälpa tyvärr! :o
Men kanske en rem runt halsen på mig som fästes i bakvalvet? Luta dig för mkt framåt klantarsel, och du blir strypt!
Det sägs ju att smärta är ett internationellt språk, det kanske skulle funka?! :angel:

har något effektivt mot det, som lär en att sitta rak i ryggen före och efter hinder. men kan dock uppelvad som obehagligt och det gäller att man sitter på en tryg säker lugn och stabil häst. Och att man bara hoppar låga hinder, typ studsserier av något slag.

Flera A tränare använder sig av den här metoden som faktiskt hjälper. Tänk dig att du vinklar armbågarna i 90 grader, färst ett ridspö med lite svikt i bakom ryggen genom armarna, om du fattar....

Hjälper faktiskt, men som sagt var kan upplevas som lite farligt och så känns det som att man inte har ett dugg kontroll...

Lollan skrev:
men... vilken värld lever du i då??
Tror du MMB eller nån annan bryr sig om att du kritiserar elitryttares sätt att klappa sina hästar?? Eller deras sits?
Och ja, jag tycker också MMB är bättre än MB, och bara för att tungan hänger utanför betyder inte det att det är ryttaren/bettet det är fel på, en del hästar bara är så. sen att vissa väljer att knyta ihop den i munnen är ju en annan sak...

Min häst grejar alltid med tungan oavsett vilket bett hon har, rakt, två eller tredelat, pelham,jaktstång, hackamore och oavsett vilken ryttare som sitter på, så det har inte att göra med att jag e skarp i handen...vissa hästar har svårt att acceptera bettet eller tycker helt enkelt om att sysselsätta sig med att leka med tungan och bettet!

Långnos skrev:
har något effektivt mot det, som lär en att sitta rak i ryggen före och efter hinder. men kan dock uppelvad som obehagligt och det gäller att man sitter på en tryg säker lugn och stabil häst. Och att man bara hoppar låga hinder, typ studsserier av något slag.

Flera A tränare använder sig av den här metoden som faktiskt hjälper. Tänk dig att du vinklar armbågarna i 90 grader, färst ett ridspö med lite svikt i bakom ryggen genom armarna, om du fattar....

Hjälper faktiskt, men som sagt var kan upplevas som lite farligt och så känns det som att man inte har ett dugg kontroll...

Det ÄR farligt om man har med ett spö, för ett spö går inte av i första taget, speciellt inte ett allroundspö som är lite mer kompakt än dressyrspön. Därför är det nog bäst att använda en lagom tjock pinne, som GÅR av när man typ drar fram armarna eller nått. Det kan hända mycket otäcka saker...

Låter som ett bra knep! Och även ngt jag gärna skulle prova på ngn annan häst än min!
Det enda problemet vi har i hoppning är nämnligen att han blir för stark ibland! Så många är de volter och halter jag gjort när han fräst iväg i full kareta mot hindret! :crazy:

Fick göra övningen för Helena H. Känndes som att jag skulle dö,skitläskigt, men effektivt. Hade ett tunt spö sviktande spö, men även en pinne fungerar.

För att det riktigt ska fungera måste du kunna koncentrera dig enbart på din sits och inte på hästen, därför krävs en lugn och trygg häst som man kan lita på. En stabil ridskolehäst som hoppar låga hinder i alla lägen utan att överhoppa sig är att rekommendera.:banana:

det tricket är GRYMT effektivt!! hästarna går 1000 ggr bättre, man blir mjuk,stadig och fin i handen, sitter helt upprätt, håller upp blicken. Har dock inte testat att hoppa med det, men det är säkert effektivt!
jag brukar ta ett hårt dressyrspö, de lite kortare hoppspöna brukar ramla bort så lätt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den godkända hingsten Triton Hästak är såld. Köparen har länge haft ett gott öga till Triton och nu blir det Alexander Zetterman som ska...
Svar
0
· Visningar
717
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter MHS Going Global, som tävlade OS i Rio för Irland, är såld till den grekiska ryttaren och arvtagerskan Athina Onassis. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
368
·
Avel Han har inte varit i avel de sista 5 åren. http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Hoppning/2016/11/Linda-Heed-blir-av-med-Nivaeu/
Svar
9
· Visningar
2 526
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Malin Baryard Johnssons lilla vinstmaskin Cassius Clay är såld till USA. Precis enligt planen, säger Malins pappa Pelle Baryard till...
Svar
0
· Visningar
352
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur