Christel Behrmann: ”Hästar har det betydligt bättre än förr”

Ridsports krönikör Christel Behrmann tänker tillbaka på 60-talet, då hon började rida och villkoren för hästarna och sporten var helt annorlunda än nu. Slutsatsen blir att det är bättre numera, men att mycket faktiskt kan göras ännu bättre.
 
Jag gillar inte tonen, men i sak har hon faktiskt rätt. Åtminstone vad gäller hagar.

Min barndoms ridskola hade långt in på 2000- talet väldigt få och små hagar.

När vi hade hästen uppstallad (fram till 2005) på ridskolan var hästarna ute i hagen 2-3 timmar per dag.

95% av ridskolans hästar/ponnier stod i spilta.

Idag är alla spiltor bortbyggda och alla hästar har en egen hage. Många delar dessutom hage.

Alla ponnyer går i en stor hage tillsammans vilket minskat oron och bråken på lektionerna betydligt. Hästarna vet sin rangordning.

Det hon INTE tar upp är bett, nosgrimmor, inspänningstyglar och hästens form.

Här har det tyvärr blivit värre, åtminstone generellt (undantag finns givetvis).

På ”min” ridskola gick ALLA hästar på vanligt tränsbett (vanligtvis tjocka tvådelade bett, några på tredelade). Hjälptyglar och sporrar användes ALDRIG. Möjligen i träningsgrupperna fick några få ha sporrar. Någon privathäst reds med gramantyglar. Inga ridskolehästar fick någonsin ha hjälptyglar. Några få (typ en) hade martingal).

Angående att lära sig sadla och tränsa känner jag inte alls igen mig i vad hon skriver. När jag började rida (90- tal i och för sig) fick vi göra iordning och sadla hästarna själva. I början självklart med ridlärarens hjälp. Hästarna var aldrig färdiga när vi kom (om de inte gick lektionen innan). Vi fick mycket noga lära oss att det verkligen ska vara två fingrar mellan nosrygg och nosgrimma. Detta kollades noga innan varje lektion.

Jag fick en chock när jag flyttade ner till Skåne och gick förbi den lokala ridskolan. ALLA hästarna hade gummiband som drogs åt rätt så ordentligt. Många gick på olika typer av hävstångsbett. Få med tränsbett.

Visst, de fick gå i hagen. Några själv, men de flesta hade faktiskt kompis. Men deras blick på lektionen, den var helt död och avstängd. De gick ihoptryckta med lång rygg och bakbenen bakom sig. ”Min” ridskola lärde ut betydligt bättre ridning på 90- talet än ridskolan i Skåne på 2010- talet.
 
På min första ridskola på 70-talet gick inte hästarna i hage alls. De stod o sina spiltor, gick lektion i ridhuset och så var det uteritt på söndagar. I hage gick de på sommarbetet.
 
På min första ridskola på 70-talet gick inte hästarna i hage alls. De stod o sina spiltor, gick lektion i ridhuset och så var det uteritt på söndagar. I hage gick de på sommarbetet.
Så var det tyvärr även på ”min” ridskola tidigare. Först byggdes två små hagar (till ca 30 hästar. Sedan 2 till. När jag började rida på 90- talet fanns det 6 hagar. Sedan byggdes det några till i början av 2000- talet. Alla små och alla (utom ponnyerna) gick 1 och 1.
 
Så var det tyvärr även på ”min” ridskola tidigare. Först byggdes två små hagar (till ca 30 hästar. Sedan 2 till. När jag började rida på 90- talet fanns det 6 hagar. Sedan byggdes det några till i början av 2000- talet. Alla små och alla (utom ponnyerna) gick 1 och 1.
Så i det fallet har det blivit oändligt mycket bättre!
 
Så i det fallet har det blivit oändligt mycket bättre!
Det håller jag verkligen med om.

Däremot har ridningen blivit sämre är min erfarenhet. Inte överallt (som tur är).

Men vi lärde oss bra ridning på ”min” ridskola. Ridning som jag än idag har nytta av och tycker än idag att grundidén är bra. Enkel utrustning, tränsbett, inga hjälptyglar och inga sporrar.
 
Min barn- och ungdoms ridskolor hade heldagshagvistelser till alla lektionshästar, uteritter och lektioner både utomhus och i ridhus samt teorilektioner. Vet inte om jag tycker det blivit så mycket bättre nu?
 
Mina barn- och ungdomsridskolor hade hagar och daglig utevistelse för hästarna. Dock började jag rida 1981 så senare än krönikören. Vi fick lära oss bra ridning på den tiden, på min första ridskola under första året fick vi knappt hålla i tyglarna. Allt handlade om sits och balans och det skulle man klara utan att använda tygeln som ett stöd.Vi hade ledare , uppknuten tygel eller blev longerade. Den grunden har jag haft god nytta av i all ridning.

Samma visa när vi började med hoppning det var studs över kavaletti med uppknuten tygel och utan stigbyglar. Så skulle man stå i fältsits med armarna rakt ut. Det var enkel utrustning, inga sporrar, eller hjälptyglar. Spö var definitivt inget som vi fick använda de första åren och nä vi fick börja med det poängterades noga att det var ett hjälpmedel och förstärkning av hjälperna.
 
Man behöver kanske inte ens gå så långt tillbaka i tiden. Stor skillnad på 90-talet och nu. Var det inte nån gång i början på 2000-talet som taggtråd blev otillåtet? Och mer och mer utifrån hästens välfärd. Mycket kan såklart göras ännu bättre. Tänker att varje stall kan oftast göra något som gynnar hästarnas välmående. Och människornas. Många gånger går det också hand i hand.
 
Min barn- och ungdoms ridskolor hade heldagshagvistelser till alla lektionshästar, uteritter och lektioner både utomhus och i ridhus samt teorilektioner. Vet inte om jag tycker det blivit så mycket bättre nu?

Så var det på min barndoms ridskola också. Hästarna gick ute i flock i stora hagar, 7-12 på arbetsdagar, 8-18 på söndagar, ute nattetid under den säsongen då det var lämpligt. De slapp vara övertäckade, vi fick vara där i tid för att borsta ordentligt helt enkelt.

Under hela första året var det en halvtimme teori i samband med varje ridlektion, så nog lärde vi oss att göra i ordning hästarna rätt fort. Jag började rida på sent 80-tal.

Det jag ser att folk har sina 'väl omhändertagna" hästar "ute" i nu är ofta inte större än vad jag skulle kalla en sjukhage, och det är verkligen inte några långa dagar ute. På den fronten verkar det snarare ha gått bakåt, även om ridskolehästarna ofta har lite större hagar än i många andra stall. :down:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 812
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 137
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 870
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 030
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp