Christel Behrmann: ”Hästar har det betydligt bättre än förr”

Ridsports krönikör Christel Behrmann tänker tillbaka på 60-talet, då hon började rida och villkoren för hästarna och sporten var helt annorlunda än nu. Slutsatsen blir att det är bättre numera, men att mycket faktiskt kan göras ännu bättre.
 
Jag minns inte om hästarna på min ridskola var ute på vardagarna. Jag var ju i skolan då. Vet att dom var ute på helgerna iallafall. De flesta stod i spilta och några få i boxar. Jag är yngre än Behrman så började rida 78.

Men vi red mkt barbacka och skulle fånga rävsvans som ridläraren hade. Mkt hoppning ute i naturen och över smala tunnor och liknande. Min ridlärare hette Royne Zetterman så det var en ynnest när man gillade hoppning 😁

Sen mkt gymnastikövningar på hästarna som jag aldrig i livet skulle göra idag. Snurra runt, slå ihop klackarna över hästens öron och bakåt mot rumpan 🤣

Vi hoppade mkt med armarna rakt ut. Mkt fokus på enhandsfattning i dressyren mm
 
Jag minns inte om hästarna på min ridskola var ute på vardagarna. Jag var ju i skolan då. Vet att dom var ute på helgerna iallafall. De flesta stod i spilta och några få i boxar. Jag är yngre än Behrman så började rida 78.

Men vi red mkt barbacka och skulle fånga rävsvans som ridläraren hade. Mkt hoppning ute i naturen och över smala tunnor och liknande. Min ridlärare hette Royne Zetterman så det var en ynnest när man gillade hoppning 😁

Sen mkt gymnastikövningar på hästarna som jag aldrig i livet skulle göra idag. Snurra runt, slå ihop klackarna över hästens öron och bakåt mot rumpan 🤣

Vi hoppade mkt med armarna rakt ut. Mkt fokus på enhandsfattning i dressyren mm


Haha ja jag har sånna minnen med 😂
Hoppstigar med en massa stockar vi hoppade i full fart, även över stenar (de va till för att bilar inte skulle köra in på de vägarna) och hoppa som du säger med armarna rakt ut (hade en knut på tyglarna) i studs
 
När jag gick på ridskola under 1996-2007 så gick hästarna i stoooora hagar varje dag, alla ridskolehästarna i en flock. Sen på sommaren var de i en ännu större hage. Visserligen ja, de stod i spiltor i stallet, och de gick många lektioner. Men hagar var det gått om - men detta är inte i en storstad. Det som inte var bättre var den hårda tonen mot hästarna, man skulle ingjuta respekt, pisk och sporrar jämt och ständigt, ofta jagade ridläraren en med långpisken. Så både gott o ont...
 
På min gamla ridskola har det blivit sämre med hagen tyvärr. På 90- talet gick alla ridskolehästarna i en stor gräshage. Visserligen spiltor men hagen var fantastisk och hästarna gick ute från morgon till tidig eftermiddag. Nu har alla boxar men hagarna är små och grusade. Ridskolan har blivit av med en hel del mark tyvärr.

Men jag upplever att man tänker mer på hästvälfärden nu än då!! Speciellt i hanteringen av hästarna.
 
Alla ridskolor jag red på under uppväxten från 84 och framåt så hade de hagar, varierande storlek men de var alla ute dagligen förutom möjligtivs om det var isgata i hagarna. Däremot visste jag ju att det inte var lika bra på andra ridskolor i stan, men de ridskolorna har fortfarande problem med hagmöjligheterna på grund av små ytor.

Men visst är det lite som med allting, vissa saker blir bättre, vissa saker blir sämre, vissa saker blir först sämre och sen bättre eller tvärtom osv. Vi borde verkligen veta bättre i så fruktansvärt många frågor men gör ändå lite så som vi alltid har gjort. I samhället i stort.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 874
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 179
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 923
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 067
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa råttgiftet?
  • Sundsvall?
  • Sociala medier

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp