Christ-transporterna

P

Pretty_Fly

hur är dom? någon här som har någon utav dom olika modellerna?
jag funderar mest på concorde, men vill även höra om era erfarenheter av alla christmodeller.
Hur högt andra handsvärde har dom?
vill veta ALLT!

Sv: Christ-transporterna

Jag har inte någon Christ, men har min häst uppstallad hos en av återförsäljarna, så jag ser släpen dagligen. Jag tycker att de ser välgjorda och säkra ut. Mycket ljusa och luftiga och t.ex. ett stort halvblod ryms utan problem, särskilt i Concorde. Rymlig sadelkammare. Återförsäljarna av Christ har ju Rausch också. Jag tycker att Rausch verkar vara snäppet bättre kvalitetsmässigt, och det säger återförsäljaren också.

Andrahandsvärdet är svårt att säga något om eftersom det inte finns några begagnade till salu ännu. Om någon på Buke bor i t.ex. Tyskland kanske h*n vet mer.

är det i vedbylund då? tänkte åka dit imorgon o titta, dom ser ju himla bra ut på hemsidan :)
vet du om dom tar inbyte?

Jag köpte ett Christ Comet i somras och är jättenöjd. Har ju inte haft det så länge, så kvalitet är svårt att sia om ännu - men det känns rejält, ligger kanon på vägen, har en rymlig sadelkammare osv.

So far är jag jättenöjd. :)

Jo, iofs :)
Jag vill också ha en sån, men jag är bara 14 så jag har nog inte råd än så länge ;)

Det som fick mig att välja bort de transporterna är att man får lasta så lite om man har B-kort. Då får vår bil ändå dra 1490 med B-kortet! :eek:

1490 får jag också dra på b-kort. men jag kommer ändå ta BE så då tyckte jag att det är väldigt enkelt att bara regga om släpet....

Ja, det är Vedbylund, men min häst är på sommarbete för tillfället.

Ja, de tar inbyte om det är "rätt" släp och prisklass.

Nja, de är inte dyrare än många andra släp av liknande modell. Däremot tycker jag att tillbehören är dyra.

Jag har sedan ett år tillbaka en Rauch Europa Stern, mycket utrustning som tex säkerhetsbommar var standard på dessa släp. På många släp är all tillägg.

Har en kombibil av välkänt märke som får dra 1560kg och jag har reggat kärran efter det (man får ofta välja totalvikten när man köper nytt)

Hej!
En sak som gör mig lite fundersam är att jag inte kan hitta släpen under sitt svenska namn ute i Europa, när jag söker på internet.

För mig känns det tryggare att köpa ett släp av varumärke som är så stort att det finns under samma namn i hela Europa. Jag hoppas att det borgar för att företaget är så stort att det kommer att leva kvar och jag kan få tag på reservdelar m.m. Tex finns Henra, Fautras, Böckmann och Ifor Williams under "samma namn" överallt, medan jag inte kan hitta t ex Rausch, Christ och Cheval m fl.
Är det bara jag som är dålig på att leta eller heter släpen något annat i sina tillverkningsländer?

Mvh San

..........

Senast ändrad av en moderator:

SaraMara skrev:
Jag köpte ett Christ Comet i somras och är jättenöjd. Har ju inte haft det så länge, så kvalitet är svårt att sia om ännu - men det känns rejält, ligger kanon på vägen, har en rymlig sadelkammare osv.

So far är jag jättenöjd. :)

Hur lång tid tog det för dig att få ditt släp?

Nu blev jag väldigt förvirrad.. En klasskompis sa till mig att Christ transporterna är så billiga för att det är billigt och tunt glasfiber som gör att den sjunker ihop efter bara några år.. En som sålde Christ släpen hade sagt det! (?)
Jag ska juh eventuellt beställa ett sånt på lördag...

se dar nu har jag tid att vara med i denna diskussion med, eftersom jag oxa ar kvalitetsmedveten har jag kollat runt lite och vad jag forstatt sa ar det manga av markena som tillverkas i polen direkt for den svenska marknaden och en del gar kanske att hitta utomlands under ett helt annat namn medans andra kanske bara finns i sverige, har sjalv satsat pa en importtrailer, henra, som funnits i sverige i manga ar och som ar en kvalitetsvagn fran holland, jag ar jattenojd med den, verkar laskigt att tunn glasfiber skulle falla ihop sa en sadan vagn skulle inte jag vaga stalla in min hast i

jag tyckte inte det verkade spec. tunt....dom verkade hållbara. åtminstone mot våld från hästen.

Falla ihop??? :confused: Jag är skeptisk.

Vet inte om det kan vara så det inte syns, men jämfört med andra glasfibersläp varken ser eller känns det tunnare eller mindre stabilt iaf.

Som svar på din första fråga så fick jag mitt på en vecka tror jag. :)

Var också och titade på Christ Comet när jag skulle byta släp i somras.
Jag blev tyvärr inte överväldigad.Lacken var dålig på ett par ställen på de två släpar jag såg.Tillfällighet?
Sen tyckte jag inte om plyfagolv med asfaltsbeläggning.Jag köper inte återförsäljarens ord att plyfa aldrig ger sig!!!Den plyfan skulle väl i så fall alla använda sig av.
Sedan var inte det viktigaste för mig en glasfibersläp som jag kunde få i massor av färger det viktigaste,men smaken är olika....
Jag och hästarna är supernöjda med vår Reko boogie ,en svensk släp till bra pris!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 053
Senast: MiniLi
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
389
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
956
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka