Sv: Chodský Pes
Jag kan svara på en del frågor om rasen. Jag och min sambo har två stycken tikar. En 7-åring (Isy) och en på 7 månader (Hera). Isy hade fött två valpkullar innan hon kom i vår ägo, så hon är mor till flertalet av de Chodsky Pes som finns i Norden. Vi valde att inte ta någon mer kull på henne, men lyckades i stället få tag på ett barnbarn till henne från en av hennes döttrar i Norge.
Egenskaperna påminner mycket om Schäfern, men storleken är något mindre. De är extremt lättlärda och gör allt för sin husse/matte, även om de samtidigt kan vara både självständiga, egensinniga och envisa. De är mycket gårdsbundna och vaktar sin gård med skall. Våra skäller både när någon kommer till gården och när någon lämnar den (försök inte smita, jag ser dig allt). Våra visar inget intresse för jakt, t ex när vi möter vilt i skogen. Mindre djur, storlek katt/hare, är roliga att springa efter, men inte för att jaga, utan för att leka med.
En mycket trevlig egenskap är att de har en tydlig av-/påknapp. När de jobbar, leker, aktiveras, så går de in fullständigt för uppgiften. Om de inte har någon uppgift, kan de ligga långa stunder och bara koppla av. De mår så klart bäst av att aktiveras ordentligt, men blir ändå inte odrägliga och klättrar på väggarna om man av någon anledning inte har möjlighet att aktivera dem någon dag. Miniminivån för våra hundar är att vara med i stallet under de dagliga sysslorna, samt att kanske leka någon timme på gården.
Rasen lämpar sig bland annat till agility, lydnad och sök. En av sönerna till vår hund tävlar i elitklass i rallylydnad och en av döttrarna tävlar en del i agility. Det är en arbetande ras och inom Chodsky Pes-föreningen vill vi gärna marknadsföra den som en brukshund.
Rasen i sig är inte aggressiv, men man ska vara väl medveten om att det är väldigt tuffa hundar. Mentalt starka, orädda och med en självständighet och envishet, som antagligen kan ställa till det för ovana hundägare. Någon sa att "det är intelligenta hundar, och där kunskapen tar slut, tar envisheten över". Hannarna är ännu tuffare och jag skulle aldrig sätta en Chodskyhanne i händerna på någon utan erfarenhet.
I rätt händer är det en fantastisk familjehund. Vår unghund är uppfödd i ett hem där det fanns barn och hon ser alla barn som lekkamrater. Vår vuxna hund däremot tycker att lekande barn är flockmedlemmar som försöker smita från sin flock och därför måste vallas tillbaks till sina föräldrar med hjälp av skall. Det är väl inte helt lyckat alla gånger.
Det finns en mycket aktiv facebookgrupp, "Chodsky Pes Norden", där de flesta nordiska ägare lägger in uppdateringar om sina hundar, information om planerade valpkullar osv.
Avslutar med lite länkar.
Först en video som visar hur en 5-månaders Chodskyvalp skolas till att bli lavinhund. Filmen är på tyska, men även om man inte förstår språket, så tycker jag filmen visar mycket av de positiva egenskaper som finns hos rasen.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5Kca21yzodE
Nordiska Chodsky Pes Klubbens hemsida:
http://www.chodsky-pes.com/
En blogg som vår lilltjej Hera skriver (med hjälp av sin matte):
*Länk borttagen av moderatorn*