Chippmärkning och Pass ?

C

Charmelione

Har lite funderingar ang Chippmärkning och Pass , måste man ha det om man endast ska tävla lokalt ? (Ponny) Någon som vet ungefär hur mycket det kostar med hästpass ? Det blir ju en väldans massa bara för lokal tävling , Gröntkort , licens , vaccinations intyg , mät intyg och nu pass :/ Tacksam för svar !

Sv: Chippmärkning och Pass ?

Alla hästar måste väl ha pass innan 2006? De kvittar va man ska göra med dem om man ska tävla eller inte...

Pass måste alla hästar ha innan 2006. Alla ponnyer som ska tävla måste dessutom vara chipmärkta.

Alla hästar ska ha pass även om dom inte tävlar.
Chipmärka måste du göra om den ska tävlas.

du behöver dock ingen licens för hästen om du bara ska tävla lokalt.
Sen kan du lösa en speciell licens som är billigare som du bara får tävla lokalt på.

mer information finns på

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=91517

Lycka till !

Ponnyer MÅSTE vara chippmärkna vid slutmätning. Har inte hört något om att alla ponnyer måste vara chipmärkta. O inte heller hästar.
Där i mot så skall ALLA ponnyer och hästar ha pass, kostnad för pass varierar stort beroende på ras.

Från och med den 1 januari 2005 ska alla ponnyer vid slutmätning (8 år) vara chipmärkta, i annat fall kommer de att chipmärkas i samband med slutmätningen.
Från och med 2006 ska alla ponnyer som tävlar på inbjudningstävling eller högre vara chipmärkta. Observera att vissa avelsföreningar kan kräva chipmärkning redan nu i samband med registrering

Från förbundets hemsida...

Passfråga...

Jag har för flera månader skickat in om passet till min rasförening, och betalat..

Min fråga är: är det någon som vet vad man ska göra om man inte hinner få passet till nästa år, och ska ut och tävla??

Hälsn./Emelie

Ja, jag vet att alla hästar måste ha pass innan årsskiftet, men tydligen så har ju rasföreningarna väldigt mkt att göra, och om de inte hinner skicka ut pass till alla innan 2006, vad ska man göra då?? Det var det jag undrade...

Chipmärkning har jag fixat, eftersom att ponnyer som ska tävla nästa år måste ha det....

såg någonstans här på internet (varit på många olika sidor idag...) att det ligger på förslag att alla hästar ska vara chipmärkta. men behöver man verkligen det när hästen är blodtypad? någon som vet??

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
828
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 338
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar