Chipmärkning?

Destiny_D

Trådstartare
Behöver lite råd. Jag har en liten honkatt som stryker runt huset dag och natt. Hon håller sig runt husen på vår gata. Hon har ett halsband, men tyvärr står det inget däri. Hon verkar väldigt hungrig och sällskapssjuk.
Nån som har nåt tips vad jag ska göra med henne? Känner att det skulle vara skönt att veta att hon har en ägare nånstans. Kan man känna på katter om dom är chipmärkta? Jag ska försöka kolla om hon är öronmärkt kanske. Jag trodde att det var en grannkatt, för hon är väldigt mycket på deras tomt. Men en annan av grannarna sa att dom inte vet vem som äger henne. Och dom som ägde huset där hon var mycket har flyttat för en vecka sen. Nu står huset tomt och missen är kvar på deras tomt. Hon jamar väldigt. Låter som mina kissar gör när dom är väldigt hungriga :smirk:
Hur ska jag ta reda på om nån äger henne? Jag skulle bli lugn bara jag vet att hon har nånstans att få mat och värme nu när vintern är i antågande.

Tipsmottages tacksamt!!

// orolig Destiny......

Sv: Chipmärkning?

Åk till en veterinär så kollar de om hon är chipmärkt gratis.

Många veterinärer läser av chip gratis om det är frågan om en katt man vill ha tag på ägaren till. Chipläsare finns också hos vissa poliser och hos alla kattklubbar. Jag hade börjat med att ringa närmsta kattklubb. sveraks kattklubbar .

Det kan gå att känna chippet, oftast sitter det mellan skulderbladen eller ner mot halsen/frambenet. Känns som ett riskorn under huden. Det är inte alltid man hittar det...

Tack för svaren!
Jag kom på att jag kanske ska försöka fota henne och sätta upp lappar i området. Förhoppningsvis hör nån av sig.... Annars vette sjutton hur jag ska göra... Jag har själv ingen möjlighet att ta hand om henne. Även fast jag vet att katthemmen är överfulla så kanske det är det enda alternativet....? Det som gör mig lite illa till mods är ju att hon har ett halsband. Tänk om ägaren blir sur över att jag lägger mig i hur hans/hennes katt rör sig i trakterna? Jag har ju alltid tänkt att det är så självklart att hon tillhör någon, eftersom hon har halsband. Men eftersom hon är så himla hungrig, och håller till runt det numera tomma huset blir jag ju lite orolig.
Är det en dum idé att jag ger henne mat tills jag kommer på hur jag ska göra? Jag kommer inte att göra det på tomten, utan gå upp i skogen eller så i så fall. Jag lider ju av att hon gråter och jamar så hemskt. Som om hon höll på att svälta ihjäl! Fast mina egna katter låter som dom också håller på att svälta ihjäl ibland.... :smirk:

// Destiny

Har hon en vettig ägare tror jag denne bara blir glad om någon noterar katten och funderar på hur den mår. Hoppas du får jag på ägaren... Det kan ju vara sån tur att det finns plats på något katthem. PM:a annars, så kan jag kolla vilka extra jourhem som finns i området.

Tack snälla! Ja, jag vet ju att jag skulle ju bara bli glad om nån brydde sig om hur mina katter mår. Hade jag plats så skulle jag ta hand om henne själv. Men jag har fullt upp med mina två, så det känns inte rättvist. Hon verkar ju otroligt kelig och mysig....
Ja, jag får helt enkelt ta och plocka med mig kissen till en veterinär och kolla om hon är märkt. Ska faktiskt sätta ut lappar i området också. Det kan ju vara så att hon har en ägare i krokarna. Men skulle man inte börja undra då om katten aldrig var hemma? Än så länge är det ju inte så himla kallt, så hon klarar sig. Värre är det när det börjar bli minusgrader och snöstorm.... Jag ska iaktta henne noga i helgen, så får jag se var hon håller hus hela dagarna.
Sen startar Operation Rädda Kisse!! ;)

// Destiny

Kan det inte vara så sorgligt att ägarna har helt enkelt flyttat utan henne, och bryr sig inte?
Hoppas du hittar någon som kan ta hand om den lille kissen!

Jag tycker du gör som du har redan varit inne på. Att du jobbar på dubbla spår:

Hjälp henne så gott du kan - eftersom du är villig så gör det. Jag ber dig.
Parallellt får du annonsera/hänga lappar i grannskapet.

Nu är mitt tips iofs att hon hörde till grannarna som åkte iväg. Antingen lämnade de henne med flit - inte helt ovanligt, tyvärr, eller stack hon under flyttbestyren - vilket är lätt hänt och det vi hoppas på egentligen...
Kan du hjälpa henne få hem - hos annan eller hos dig - är det utmärkt. I absolut nödfall kan du kanske skaffa henne nåt väderskydd på din egen tomt - eller nån granne går med på det? I USA gör de väldigt ofta så med hemlösingar som tyr sig till en.

Jag trodde ju helt klart att hon hörde till grannarna som flyttade. Men efter samtal med övriga grannar så visade det sig att så var det inte. Det är liksom ingen som riktigt vet var hon hör hemma. Igår fick jag fatt i henne och vände ut och in på halsbandet. Inget nummer.... Ingen öronmärkning... Men däremot en jäkla massa öronskabb. Blä! Men hon ser fin ut i både pälsen och hullet. Jag ska hålla ett öga på henne ett tag till och se vad som händer. Jag kommer inte att överge henne!! Jag kommer att göra allt i min makt för att hon ska få ett bra hem (om det nu visar sig att hon inte har nåt...).

// Destiny

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 500
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Övr. Katt Vi har fått en riktig ”katt-boom” på gatan, med flera grannar som skaffat katt nästan samtidigt (eller om alla katter tillhör samma...
Svar
2
· Visningar
1 814
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II