Chipmärkning

J

Jewal

Var, alltså på vilken del av kroppen, chipmärker de hästarna på Island. Jag antar att märkningen alltid sitter på samma ställe. Eller har jag fel?

Vilket verktyg använder jag om jag vill hitta en befintlig chipmärkning? Är det bara veterinärer som kan läsa av en sådan eller hur funkar det?

Jag förstår att detta kan verka okunnigt, men inför mitt första hästköp är jag nyfiken på alla detaljer!
Glad för er vetskap om detta...

Halsen, och de som har fungerande verktyg för en koll är ID-kontrollanter. Möjligen kan vissa vetrinärer ha scanner redan nu, men långt ifrån alla isåfall.

Okej, då vet jag var chipet placerats.

Men jag är ändå lite skeptisk, kan inte chipet komma bort? Bakom en muskel eller nåt? Jag tycker att omständgheterna verkar vara lite osäkra ur märkningssynpunkt...
Hur pass vanligt är det att chipet vandrar så att veterinären eller chipmärkaren inte hittar det?
Jag funderar på att ta det stora steget att importera en vallack från Island så detta är ett av de sista frågetecknen.

Har någon som själv importerat några svar på mina frågor?

Det är ju jätteviktigt att hästen går att registrera osv. om det blir aktuellt med en senare försäljning odyl.

Snälla hjälp ;)!

Chipet sätts i en muskel så att det inte kan vandra, om jag har förstått rätt. Jag har inte hört talas om att någon har haft problem med detta. Dessutom måste väl alla hästar vara chipmärkta framöver, det är inte bara om du köper en häst från Island?
Importerade själv en häst från island förra hösten och allt har fungerat bra, och i september kommer vår nästa häst!

Lycka till!

Har två islandshästar som är importerade. Den första hästen hittade id-kontrollanten aldrig chipet på, så vi fick sätta in ett nytt. Enligt id-kontrollanten är det väääldigt ovanligt att man inte hittar det. Men det kan vandra en lite bit, några cm enligt honom.
Chippet ska alltid sitta på vänster sida i halsen.
Häst nummer två stämde chippet på, men två hästar hade fått samma importnummer. Så det blev lite uppståndelse på flygplatsen. Tur då att dom var chipsmärkta, vilket alla ska vara nu.

Jag tror inte du behöver oroa dig, jag är mycket nöjd trots allt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar