Chipmärkning

solros

Trådstartare
Äntligen! Föl födda 2013 kommer att chipmärkas istället för frysmärkas. Är det någon som kommer att sakna frysmärkning?

Sv: Chipmärkning

Det blir ju svårare att identifiera hästen hemma på gården vid tex en försäljning.
Någon måste komma ut och läsa av chippet och det är ju inte alla som kommer orka det.

Jag vet ingen nackdel.

Massor av hästar har chip, vet faktiskt inte någon annan rasförening som inte har chip, och alla övriga europeiska travhästar har chip. Tycker det är bättre för det går fortare, är mindre smärtsamt för hästen och så slipper man den fula frysmärkningen.

Den har ju ett konturdiagram, med virvlar om den inte har tecken. Hur gör man om man köper en ridhäst?

Men det är klart, utan chipläsare blir det svårt att veta vilken häst som är vilken om man inte kan se skillnad på dem utan måste kolla numret.

Det blir ju svårare att identifiera hästen hemma på gården vid tex en försäljning.
Någon måste komma ut och läsa av chippet och det är ju inte alla som kommer orka det.
Har man hästar som är så lika att man inte kan se skillnad på dom kan man köpa en egen chipläsare. Svårare än så är det inte ;)

Svar Nej!

Jag är ju så gammal så jag varit med om en hög hästar före chipmärkningen, till och med stått som ägare på en även om jag inte var myndig då.

Allvarligt - jag har aldrig läst av frysmärkningen då jag köpt travhästar, en köpte jag ju till och med utan att se passet förrän ägaren tillverkat en dubblett för de hade han slarvat bort.

Jag vet ingen nackdel.

Massor av hästar har chip, vet faktiskt inte någon annan rasförening som inte har chip, och alla övriga europeiska travhästar har chip. Tycker det är bättre för det går fortare, är mindre smärtsamt för hästen och så slipper man den fula frysmärkningen.

Upplever inte som att frysmärkningen skulle var speciellt smärtsamt?
Men tycker det är jätte bra att dom ska chippas i stället!
Måste underlätta för kontrollanterna vid tävlingar, mycket enklare att läsa av ett chip än att klura ut en frysmärkning:)

Det blir ju en frysskada men jag tror inte heller de upplever det som väldigt smärtsamt, dock tror jag chippning känns mindre.

Ja, mycket lättare att identifiera, man slipper oläsliga siffror och slipper hålla på och klippa frysmärkningen :)

Jag tänkte mest vid lurendrejeri. Det finns nog dom som tänker dra fördel av det här på något vis. Det är svårare vid en frysmärkning. Varför folk skulle lura någon att köpa en häst som inte är den den rätte har jag ingen aning om men det finns väl dom som har sina orsaker...

Jag har svårt att tänka mig att det blir nån stor marknad för hästar som blir sålda med fel identitet, det stickprovskollas ju travhästar varje tävlingsdag i samband med dopingkontroller och en sån koll kan man ju inte gardera sig mot.

Om säljaren säljer en annan häst än utannonserad torde det bli någon form av bedrägeri med kännbara straff så det tror jag man låter bli.

Man skulle ju aldrig kunna ha "någon nytta" av hästen man behöll men sålde pappren på heller?
Så hur tänker du? Jag fattar inte?

Som jag skrev så vet jag inte varför någon skulle göra det, men om någon skulle vilja så är det lättare att göra det nu. Jag utvecklade det inte längre än så.

Det finns säkerligen dom som försöker sälja hästen senare i livet som härstamning okänd. Inte då travtränare utan en privatperson till någon annan. Just för att det är svårt att sälja travare. Och så många som säljer hästar utan pass så lär det säkert fungera..
Hästar som inte funkade på banan tidigt har inte hunnit utveckla sitt vinnarhuvud och är nog lättare att maskera som ridhäst även om travartraven finns där.

Jaja, bara lite tankar.

Men även hästar utan stam har ju pass? Och vid veterinärbesiktningen så scannar de ju hästarna.

Fast det blir ju inte lika enkelt för rasistiska dressyrdomare att poängsätta efter frysmärkningen längre för de travare som går vidare till dressyrkarriär. :p

Det finns ju dom som varken besiktar eller kollar om hästen har pass så det finns folk som kommer gå på det tyvärr.

Det har du rätt i, dom lär nog få en mer rättvis bedömning vid andra tävlingsgrenar förhoppningsvis :)

Det enda som kommer att hända är att de som har travhästar som ridhästar måste hitta på en nu anledning när de får dåliga poäng på dressyr och hopptävlingar när de inte kan skylla på att domaren dömde ut dem bara för att han såg frysmärkningen :p . Vad ska de skylla på då istället :-)

De enda ord jag läste om och om igen var om hästköttskandalen ..
Nej jag vill ha kvarfrysmärkningen litar inte på chipmärkning. Allt för Mkt kan hända med Chippet.

Jag föder ju upp två raser och den andra har haft obligatorisk märkning med chip sedan 2006, under här åren har jag fått 18 föl chipmärkta. Har inte haft några problem med varken själv märkningen eller något annat efteråt. De av de här 18 hästarna som sålts har samtliga haft sina chip där de blev satt vid veterinärkontroll. På det hela mycket enklare än frysmärkning som ju tyvärr inte alltid blir synlig t ex en av mina äldre travare syns bara två av tecknen i märkningen. Så den hästen går inte så lätt att identifiera med hjälp av märkningen precis.

Det enda som kommer att hända är att de som har travhästar som ridhästar måste hitta på en nu anledning när de får dåliga poäng på dressyr och hopptävlingar när de inte kan skylla på att domaren dömde ut dem bara för att han såg frysmärkningen :p . Vad ska de skylla på då istället :-)

Chippet fattar du väl:D

jag tänkte samma, att det kanske blir enklare att sälja/lura på folk gamla travare om man inte uppger att det är en travare och frysmärkningen saknas som varit det mest avslöjande tecknet. Kan ju lyckas om köparen inte kollar efter chip och godtar att det inte finns ngt pass kvar och det är okänd härstamning.

Sen så tycker jag absolut att det är positivt i ridsammanhang sen :) Att hästen avslöjas som travare eller nedvärderas bara utifrån märkningen...

Jag hade gärna varit utan frysmärkningen på min när vi sedan ska ut på dressyrbanorna om några år ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 146
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 301
Senast: Norma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama