Chipmärkning fr 1 januari 2006

Seabaz

Trådstartare
Fr o m 1 januari 2006 ska alla ponnyer som tävlas vara chippmärkta! :eek:

Vart har den infon tagit vägen liksom? Okej det här med hästpass nu har man ju hört i flera år.
Men det här läste jag nu!

Är det bara jag som missat det eller har det inte varit så mycket info om det??

Sv: Chipmärkning fr 1 januari 2006

Ingen aning, men allt runt passet är ju bara snurrigt!!

Kan ju, som en parentes, tillägga att nu när jag var tvungen att köra min häst till djursjukhuset i Hbg var det INGEN där som frågade efter pass till min häst. När jag ringde och fick tid att komma frågade jag vad man behövde ha med sig, pappersmässigt då. Försäkringsbrevet tyckte de att jag skulle ta med mig. Inget annat. Det var inte förrän när jag var på hemväg som jag reflekterade över detta. Jag har ju precis skickat ansökan (29/12 :D ), så jag hade ju inte ens haft något pass att ta med, men det var ju väldigt intressant att en av de främsta hästklinikerna i Sverige inte bryr sig om passet...

Din häst kanske inte behövde sövas, eller fick dopingklassad medicin?
Veterinärer får inte ge sådan behandling som det är karens på, utan pass i dagens läge. (enl Jordbruksverket)

Jag vet inte om det varit så mycket info om det. Jag vet att när jag tog ut en id kontrollant för nästan 3 år sedan så sa hon att hon tyckte att jag ändå borde chipmärka minna ponnyn när hon ändå var där, för att man höll på att prata om att det skulle bli lag om det.
Så vilken tur att jag gjorde det redan då:banana:

Min kompis har en arab och en shettis och hon var tvungen enligt shettisförbundet att chipmärka shettisen men hon behövde inte enligt arabförbundet chipmärka araben.
Hon gjorde det visserligen ändå men man vet ju inte vad man ska tro.

Ja redan här verkar det vara snurrigt och oklart, även om vi inte är så många som svarat i tråden nu då...

Undrar hur det kommer bli på sommarens alla ponnytävlingar?
Gäller det från lokalt och uppåt? Hur ska dom kontrollera om ponnyerna har chip? Ska dom ha en kontrollant på varenda tävling med blipp-apparat?

Märkligt...

Jag har inte missat infon och ändå har jag inte ens en ponny...ingen häst alls nuförtiden.

Nya regler för chipmärkning
Från och med 1 januari 2006 ska alla ponnyer som tävlar (gäller ej häst) från och med inbjudningstävling och högre vara chipmärkta.
Regeln om chipmärkning gäller alla tävlingar utom klubbtävling, det vill säga inbjudningstävling, lokal, regional, nationell och elittävling arrangerade av klubb som är medlem i Svenska Ridsportförbundet.
Undantag är ponny som är frysmärkt och registrerad av Svenska Travsportens Centralförbund (STC).

På mätintyget ska det framgå ponnyns chipnummer eller, om den är frysmärkt, ponnyns frysmärkningsnummer. Observera att detta gäller alla ponnyer, även de som är mätta/slutmätta sedan tidigare.
På tävlingsplatsen skall ponnyns chipmärkning eller frysmärkning kunna styrkas efter förfrågan genom uppvisande av giltigt mätintyg. Stickprov med scanner/avläsare kommer att ske på tävlingsplatserna.

OBSERVERA
Chipnummer och frysmärkningsnummer får endast fyllas i på mätintyget av en chipmärkare, veterinär eller mätman.
Karenstid för chipmärkning vid tävling är 96 timmar, vilket betyder att ponnyn ej får tävla inom 96 timmar efter att chipmärkningen är gjord.
Alla ponnyer skall från och med 1 januari 2006 vara chipmärkta vid mätning för årsintyg/slutintyg.

KÄLLA: Ridsportförbundet

Det har stått på ridsportsförbundets sida hela året om de nya reglerna för chipmärkning.

På något vis har jag också missat att det var tvång på chipmärkning vid tävling av ponnyer. Fick veta det av en slump för någon månad sen. :crazy:

Visst har man läst om pass och chipmärkning men inte att det var tvång på tävlingsponnyer...

Har inte heller ponny men har läst det vid några tillfällen i tidningen Ridsport, under 2005. Upplyste en granne med ponny om det strax före sommaren.

Hehe, jag har inte heller nån ponny så whatever.. Men det här med hästpass har ju varit OMÖJLIGT att missa.

Men det här med chipmärkning av tävlingsponnyer är ju också en ganska stor grej liksom, men jag har lyckats missa det. Nu vet jag ju dock. :)

Hon står där nere just nu och behandlas (har fång). Sövd lär hon väl inte bli, dock får hon nog preparat (butta kanske) som har livstids karens. Butta har hon dessutom ätit innan.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 794
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en av de där som funnits med i kulisserna under några år, läst mycket men inte skrivit så mycket själv.. Nåväl, nu står jag...
Svar
10
· Visningar
1 124
Senast: solan64
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka