Sv: Chinchilla
Bladluz skrev:
har tänkt köpa en chinchilla såfort jag har övertalat mamma, nästan klart..har haft en när jag var mindre hemma hos pappa som jag bodde hos kankse 3 gånger i månaden, så dom gav vi bort.å nu skulle jag vilja veta lite om den..
lite frågor dårå..
va ska man ha? kille elelr tjej?betydelse?
hur gamla blir dom?
behöver de stor bur?
vad äter dom?
har massa mer frågor som jag inte kommer på just nu men skulle gjärna vilja veta med om dom..
//Bladluz
Hej!
Jag har två chillor, så jag ska försöka svara.
Jag tycker inte att det spelar någon roll om du köper en kille eller tjej. En chinchilla kan bli upp till 20 år gammal.
Buren: Buren till en chinchilla bör vara minst 80 x 50 cm och ca 100 cm hög. Chinchillan är mer beroende av yta på höjden än golvyta, då den tar sig fram genom att hoppa mellan hyllor/grenar. Du kan ha en papegojbur eller bygga en egen, tex av en bokhylla. Hyllorna skall vara tillräckligt breda för att djuren ska kunna både sitta och ligga på dem utan problem och det ska vara minst två stycken (Jordbruksverkets regler). Tänk på att inte använda impregnerat material till hyllorna, då chinchillor gnager en hel del och de då kan bli mycket sjuka.
Som bottenströ är kattsand eller kutterspån lämpligast.
"Badsand" behöver djuren för att hålla sin päls iordning. Det finns tyngre keramikskålar (för hundmat) eller speciallådor med tak att ha sanden i. Gnagpinnar/gnagsten är också nödvändigt att ha i buren.
Mat: Chinchillan ska ha fri tillgång till hö. Hö är basfodret för en chinchilla och ska innehålla så liten mängd klöver som möjligt.
Kraftfoder för chinchillan ska vara PELLETS. Det finns specielt chinchilla pellets. En chinchilla ska inte ges gnagarblandningar då dessa innehåller bl a solrosfrön och nötter. Dessa är alldeles för feta och proteinrika för detta djur.
Man kan även ge dom havregryn, vetegrodd eller hästpelletsen Krafft, som extra tillskott.
Grönsaker och frukt är klart olämpligt att ge till en chinchilla. Dess mage är inte gjord för denna typ av föda. Som godis kan man ex.vis ge några russin, en bit knäckebröd eller Mariekex, några cornflakes, Johannesbröd mm.
En chinchilla blir också glad för en gren från ett fruktträd (ej stenfrukter som ex. körsbär) som äpple, päron, även sälg, asp eller vide går bra.
Chinchillan ska ha fri tillgång till färskt VATTEN i en vattenflaska.
Hoppas du har fått svar på dina frågor.
Du kan höra av dig till mig på min msn om du vill ha bilder på en lämplig bur eller har fler frågor.
MVH// Sophie