Chinchilla

enjes

Trådstartare
har tänkt köpa en chinchilla såfort jag har övertalat mamma, nästan klart..har haft en när jag var mindre hemma hos pappa som jag bodde hos kankse 3 gånger i månaden, så dom gav vi bort.å nu skulle jag vilja veta lite om den..

lite frågor dårå..
va ska man ha? kille elelr tjej?betydelse?
hur gamla blir dom?
behöver de stor bur?
vad äter dom?

har massa mer frågor som jag inte kommer på just nu men skulle gjärna vilja veta med om dom..

//Bladluz

Sv: Chinchilla

Bladluz skrev:
har tänkt köpa en chinchilla såfort jag har övertalat mamma, nästan klart..har haft en när jag var mindre hemma hos pappa som jag bodde hos kankse 3 gånger i månaden, så dom gav vi bort.å nu skulle jag vilja veta lite om den..

lite frågor dårå..
va ska man ha? kille elelr tjej?betydelse?
hur gamla blir dom?
behöver de stor bur?
vad äter dom?

har massa mer frågor som jag inte kommer på just nu men skulle gjärna vilja veta med om dom..

//Bladluz

Hej!
Jag har två chillor, så jag ska försöka svara.
Jag tycker inte att det spelar någon roll om du köper en kille eller tjej. En chinchilla kan bli upp till 20 år gammal.

Buren: Buren till en chinchilla bör vara minst 80 x 50 cm och ca 100 cm hög. Chinchillan är mer beroende av yta på höjden än golvyta, då den tar sig fram genom att hoppa mellan hyllor/grenar. Du kan ha en papegojbur eller bygga en egen, tex av en bokhylla. Hyllorna skall vara tillräckligt breda för att djuren ska kunna både sitta och ligga på dem utan problem och det ska vara minst två stycken (Jordbruksverkets regler). Tänk på att inte använda impregnerat material till hyllorna, då chinchillor gnager en hel del och de då kan bli mycket sjuka.
Som bottenströ är kattsand eller kutterspån lämpligast.
"Badsand" behöver djuren för att hålla sin päls iordning. Det finns tyngre keramikskålar (för hundmat) eller speciallådor med tak att ha sanden i. Gnagpinnar/gnagsten är också nödvändigt att ha i buren.

Mat: Chinchillan ska ha fri tillgång till hö. Hö är basfodret för en chinchilla och ska innehålla så liten mängd klöver som möjligt.
Kraftfoder för chinchillan ska vara PELLETS. Det finns specielt chinchilla pellets. En chinchilla ska inte ges gnagarblandningar då dessa innehåller bl a solrosfrön och nötter. Dessa är alldeles för feta och proteinrika för detta djur.
Man kan även ge dom havregryn, vetegrodd eller hästpelletsen Krafft, som extra tillskott.
Grönsaker och frukt är klart olämpligt att ge till en chinchilla. Dess mage är inte gjord för denna typ av föda. Som godis kan man ex.vis ge några russin, en bit knäckebröd eller Mariekex, några cornflakes, Johannesbröd mm.
En chinchilla blir också glad för en gren från ett fruktträd (ej stenfrukter som ex. körsbär) som äpple, päron, även sälg, asp eller vide går bra.
Chinchillan ska ha fri tillgång till färskt VATTEN i en vattenflaska.

Hoppas du har fått svar på dina frågor.
Du kan höra av dig till mig på min msn om du vill ha bilder på en lämplig bur eller har fler frågor.
MVH// Sophie

Senast ändrad av en moderator:

har oxå en chinchilla, som är 7 år nu en hane.

Nåt du annars bör tänka på är att chinchillor är nattdjur, om dom inte får sin sömn på dagen kan de tillslut få psykiska men.
Var beredd på att i början kan de hålla ett jäkla liv under natten, kvällen och tidiga morgonar genom att gnaga, hoppa rundor, gnälla och pipa tyst osv

Chinchillor klarar sig inte iheller att bara sitta i bur, du BÖR låta den springa lös i ett säkert rum minst varannan dag i minst 1 timme utan sladdar, växter av nåt slag eller saker som den kan sno och tugga på som kan vara farliga (min chinchilla har en tendens när han är lös om kvällarna i mitt rum att ta småsaker och springa iväg med).
Om den inte får denna motion blir den så smånigom rastlös och håller ett farligt liv tillslut.

Som sagt ska buren vara så hög och bred som möjligt och enklast är att bygga en egen bur.
Min bur är 110 hög, 80 bred och 45 djup, (hemmabyggd) men ska bygga en som ska vara 120 hög, 1 m bred och minst 60 djup.
Som sagt ska buren innehålla minst 2 hyllor som chinchillan ska kunna ligga på MEN DEN SKA ÄVEN HA ETT HUS SOM HELST SKA SITTA HÖGST UPP SOM DEN KAN SOVA OSTÖRT I OCH KUNNA GÖMMA SIG I NÄR DEN VILL VARA IFRED.

Chinchillor tål även inte drag som kaniner och hamstrar.
I rummet där du har chillan bör det heller inte vara för varmt, runt 15 grader bör det vara. Om det blir för varmt kan pälsen bli rätt fettig även om den har badsand.

Badsand är jätteviktig, för det är det enda sett en chinchilla kan hålla sig ren på eftersom den inte tvättar sig själv som andra gnagare. Sndbad bör den få tillgång till 1 gång om dagen i ½timme minst, kan oxå ha fri tillgång till sandbad men då brukar chinchillan även använda det som toalett vilket gör att du får byta lr sila den var dag, fri tillgång till sand kan även ge chinchillan rinnande ögon pga dammet.
Eftersom den även har så fin päls (var hårsäck innehåller ca 80 fina hårstrån) får den ABSOLUT inte badas i vatten, sand ska den ha och rulla sig i.

Chinchillor ska man aldrig iheller få för sig att ha utomhus även om det är jäätefint väder i sele eller bur, de får jättelätt lunginflammation.

Som sagt som sopieeklund sa så är deras magen inte gjord för att äta och bryta ner blöt eller vitaminrik mat, de har en väldigt enkel och tråkig kost som kan fresta många okunniga att vilja ge dom nåt som ser "godare" ut som tex gnagarblandningar, frukt, grönsaker osv
men en sådan kost skulle de så småningom bli svårt sjuka av och dö.

Deras kost ska då som sagt innehålla HÖ ALLTID fri tillgång och helst innehålla så lite klöver som möjligt och alltid CHINCHILLAPELLETS.
De är även riktiga gottegrisar vilket oxå frestar många okunniga att ge dom mkt godis. Chinchillor och lik som andra djur bör inte äta det varkje dag utan bara lite då och då i små portioner.
Nåt han älskar är knäckeböd (dock bara små bitar då) och mariekex.

Fet mat som nötter och vitaminrik som frukt och grönsaker, gräs maskrosor osv ger chinchillan diarre, så småningom njur-o leversjukdomar.

I det vilda lever chinchillor i uppe i höga berg i Anderna där de lever i grottor lr hålor.
Deras kost i det vilda består av örter, torra kvistar, rötter, lökar och bark, alltså en väldigt näringsfattig diet.
Så du BÖR ABSOLUT INTE ge chinchillan tillskott av varken mineralsten lr vitaminer.

Min chinchilla får fri tillgång till hö, 2msk pellets morgon och kväll.
På kvällen får han även 1 tsk vetegroddar eftersom han har blivit lite smal.
Men viktigast är att de får i sig Chinchillapellets! en chinchilla brukar äta 2 msk var dag, dessvärre gillar han inte pellets så mkt eftersom han innan var hos nån som proppa i han en massa godsaker och då gjorde att han lät bli pelletsen mer o mer, vilket kan bli livsfarligt eftersom den näring chinchillor behöver finns i dom.
Men han börjat gilla det nu, även om vetegroddarna slukas i ett nafs först.

I övrigt har chinchillor STOR personlighet! DE kan bli fruktansvärt sura om dom inte får uppmärksamhet på kvällen då de är som aktivast men oxå jätteglada om dom blir förstådda.
De brukar ÄLSKA att bli kliade under hakan, min blir lite kinkig om man tar i hans päls på ryggen.

De pratar även och de har 1000 olika ljud skulle jag tro i olika sammahang.

När de vill ha uppmärksamhet tex eller bli kliade brukar de ge ifrån sig ett tyst pipande ljud.
När de är uttråkade eller oxå vill ha uppmärskamhet nrukar min chinchilla gnissla tänderna.
Om det bli skrämda eller känner stort obehag kan de ge ifrån sig ett högt skrikande ljud eller ett ulkande skällande ljud (låter som en liten sorgsen hundvalp).
Om det blir trängda eller inte är tillräckligt hanterade kan de hoppa upp i luften och skjuta en kisstråle på en som försvar (vanligast bland honor) och om de blir jagade och skrämda har det ett annat försvar oxå genom att släppa små pälstussar.
Som sagt de har många olika ljud i olika sammanhang.
Min hane brukar oxå bli fruktansvärt svarsjuk.

Om du hanterar din chinchilla rätt och ger den den tid och uppmärksamghet den vill ha så har du en vän för livet, chinchillor kan bli jättetama, och är intelligenta och jätteroliga varelser med en underbar stor personlighet! Ibland kan jag tro att min är en människa, för han förstår så mkt.

En gång blev min jättesur på mig för att han inte fick vara ute i mitt rum lika länge som han brukar, så när han kom in i buren satt han sig högst upp i buren i ett hörn stående med ryggen emot mig och hade framtassarna för ögonen (såg ut som han grät) och när jag försökte prata med han och ge han ett russin som tröst så vände han bara ryggen mot mig och grymtade.. tillslut ryckte han russinet ur handen på mig och hoppa kvickt in i sitt hus och sluka det, efter en stund kom han ut och var sig själv igen men lite kaxig typ "Bara för du ger mig ett russin så glömmer jag inte vad du gjorde" och sen hoppa han in i sitt hus och ville inte "prata" mer resten av kvällen.

Du kan även söka på chinchillor så hittar du jättemkt information och vilka färger det finns.

Du bör oxå köpa en chinchilla med stamtavla så du är säker på att den inte är inavlad, inavel kan ofta innebära tandfel som gör att chinchilla får ett meningslöst liv eftersom de har ett stort gnagbehov.

Lycka till!

Det finns chilla-böcker att låna på biblioteket, läs dem så får du en bra överblick över hur de är som husdjur. Du kan även söka på nätet efter chilla-sidor, det finns en hel del!
Svenska chinchillors anslagstavla är en bra sida där man kan få mycket tips och hjälp. Titta även in på SCAF som är den stora avelsföreningen för chinchilla.

Lycka till.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 276
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 455
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama