Chiapudding- är det verkligen gott?

aemaria

Trådstartare
Efter graviditet och jul/nyår/fettisdag och i allmänhet överdrivet svullnade är det hög tid att börja tänka nyttigt och hitta bättre mellanmål än fikabröd etc. Det stora inne-mellanmålet just nu verkar ju vara chiapudding. Är det verkligen gott eller bara nyttig bukfylla?

Jag tycker det är både gott och mättande

Brukar ta 1 dl kokosgrädde, 1 msk chiafrö, lite ekologiskt vaniljpulver och frysta bär (hallon/blåbär)
Bäst är om det får stå över natten, men minst ett par timmar

Efter graviditet och jul/nyår/fettisdag och i allmänhet överdrivet svullnade är det hög tid att börja tänka nyttigt och hitta bättre mellanmål än fikabröd etc. Det stora inne-mellanmålet just nu verkar ju vara chiapudding. Är det verkligen gott eller bara nyttig bukfylla?

Det beror på vad man har för smak tror jag. Är man känslig för konsistens och ogillar geléaktiga saker, då är det kanske ingen hit. Den smakar inte så mycket i sig tycker jag (smaken kommer mer från mandelmjölken man blandar med) men den har en konsistens som kan förknippas med...grodägg...
Fast jag gillar det, eller tycker åtminstone att det smakar OK. Liksom jag tycker havregrynsgröt smakar OK. Vilket förövrigt är ganska nyttigt också (om man skippar sylt och socker). Testa vet jag!

Jag blandar 3 tsk chiafrön med 2 dl laktosfri vaniljyoghurt, rör om en minut så att det inte blir klumpar och låter det stå i kylskåp i 15 minuter. Jag äter det till frukost och håller mig mätt i 4-5 timmar på det.

Chiafröna i sig smakar ingenting utan du måste blanda med något med en smak som du tycker om. Att blanda med vatten är nog ingen hit.

Jag brukar blanda ca 3 msk med en mosad banan och 2 dl mjölk (valfri sort, vanlig fungerar lika bra som t.ex. havremjölk. Provade med mandelmjölk en gang men det var ingen hit enligt mig) eventuellt har jag I lite vanilj också. Brukar toppa med lite bär. Ganska gott, chiafröna I sig smakar just ingenting, är nog snarare konsistensen visa har svårt för.

Jag älskar det.
1 dl havregryn
2 tsk chiafrön
2 tsk kakao
2 dl valfri mjölk (jag använde mandelmjölk)
1. Lägg gryn, frön, kakao och mjölk i en glasburk på kvällen. Sätt på locket och skaka ordentligt. Låt stå i ca 15 minuter och skaka igen. Sätt sedan in burken i kylen. Sov gott!

Brukar då toppa med frukt och bär :)

Jag brukade köra 2 dl vatten eller mjölk och 2 msk chiafrön och fick konsistensen av grodägg. En extra msk chiafrön rådde bot på det, puddingen blir fast och fin. I med någon smaksättning så blir det finfint :up:

Har provat med kokosmjölk, bär och vanilj, och låta det stå, men nej. Det är som att äta sperma. Med sked från en tallrik. I gigantisk mängd. Som smakar lite söt kokos. :yuck:

Jag har varit tveksam till chiapudding, och blev inte mer sugen nu :D! Ska bli bjuden på det i helgen hos en kompis, ska försöka att INTE tänka på det du skrivit här ;)

Jag tycker det är svingott men det smakar som sagt bara av den vätska du använder. Tänk på chiafröna som gelatin.

Min favvo är mandelmjölk <3.

Jag tycker också det är gott! Brukar köpa burkarna som heter "Bara bär" och bland i någon tesked. Sedan har jag någon typ av frysta bär eller frukt till. Apelsin, banan, kiwi. Snabbt och enkelt att förbereda kvällen innan, speciellt när en har ont om tid på morgonen.

Lät gott att ha i kakao också, det måste jag testa!

Har provat med kokosmjölk, bär och vanilj, och låta det stå, men nej. Det är som att äta sperma. Med sked från en tallrik. I gigantisk mängd. Som smakar lite söt kokos. :yuck:

Alltså, du får självklart tycka vad du vill men hur du kan skriva så och på så sätt förhindra att människor vågar prova denna fantastiska produkt, du borde verkligen skämmas. Du har nog aldrig fått i dig sperma ens av misstag om du kan se någon likhet. För någon likhet finns det absolut inte.

Jag håller med övriga om att chiapudding inte smakar någonting så om det är gott eller inte beror på tillbehören. Jag har gjort på blåbär och mandelmjöl och det var ok men jag vill ha mer smak ändå. Gör jag det igen ska jag nog ha i en banan eller mer bär.

Jag har dock undrat över om man verkligen tillgodogör sig näringen i fröna om man inte krossar dem först?

Jag har dock undrat över om man verkligen tillgodogör sig näringen i fröna om man inte krossar dem först?

Jag skulle inte tro det, det blir nog bara tarmsmörj precis som med hela linfrön. Känns som att det är lite väl hajpat det här med chiafrön (2014 års "mirakelmat"), men för mig som älskar pannacottor, jello och andra gele-iga saker så är det ett jättekul sätt att göra vegansk efterrätt på. Eller lyxig frukost :P. Min lyxfrukost är: Mandelmjölk + helvaniljpulver (ren vanilj alltså) + chiafrön, får stå över natten. På morgonen häller jag i fryst mango/hallon-blandning, och det får stå och tina lite snabbt medans jag kokar te etc. MMmmmmm!

Som jag trodde. Jag håller med om att chiafröna känns överhajpade men att de är bra vid vegansk matlagning. Jag brukar använda dem istället för ägg när jag gör veganska pannkakor:)

Jag håller med övriga om att chiapudding inte smakar någonting så om det är gott eller inte beror på tillbehören. Jag har gjort på blåbär och mandelmjöl och det var ok men jag vill ha mer smak ändå. Gör jag det igen ska jag nog ha i en banan eller mer bär.

"En anledning till varför Chiafrön har blivit en så populär källa till omega-3 är att de kan ätas som de är och de behöver inte krossas eller malas som t.ex. linfrön för att kunna tas upp av kroppen."

http://natur-eko.se/wp-content/uploads/2010/08/Chia_blad.pdf

Var tvungen att läsa på varifrån fröna kommer. Råkar någon ha en påse tillgänglig där det står var de är odlade?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 374
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar