Chezz sadeln till lite svankig rygg?

Sv: Chezz sadeln till lite svankig rygg?

Hej

En Vaquera sadel kommer inte att ligga bra på din häst rygg de är "uppåtsvägda" om du förstår vad jag menar, på din häst skulle sadeln ligga på fyra punkter och det skulle säkert bli ett mellanrum mellan sadel och häst på några centimeter.

Men med korrekt och fysiskt stärkande ridning/arbete kan din häst rygg förbättras avsevärt, lite bantning och massage för att släppa spänningar korset, bäkenet och hamstrings hjälper nog ochså.

Fast jag kan ju inte svära på att din hást har de spänningarna men det är normalt på en häst som har exteriör som din.

Okej tack för info!
Vad gäller min hästs exteriör så har ni väl räknat med att han bara är 3,5år? Växer säkert i nåt år till (kanske flera!) och alltså inte har mycket till muskler heller än... inte tränad så pass mycket vare sig i körning eller ridning. Bärigheten har vi inte alls börjat med än.

Bantas är inte nödvändigt i nuläget, han har bara lite ungdomshull. (bilden är ifrån somras, vid tidpunkten var han lite i överhull)

Här är en bild från några dagar sen då jag provade den nya sadeln, en Masterback Espana II :
sadeln.jpg

Jag är jättenöjd med den!

Här är en bild när den är på honom och jag har tagit en massa bra bilder från olika vinklar men inte hunnit lägga ut dom på photobucket än, kanske senare ikväll, jag har planerat att visa några av dom här så fort jag hinner! ;)

utanryttare2.jpg

Din häst växer i många år till. Torbjörn Lundström, som jobbar med hästtänder där jag bor, sade att de hade undersökt hästars skallar, och skallen på Nordsvenskar fortsätter växa åtminstone till hästen är 8 år. Det borde ju indikera att även resten av hästen fortsätter att växa ungefär lika länge.

Jo jag är medveten om han kommer att växa många år till men frågan är ju på vilket sätt... T ex undrar jag om hans överbyggdhet kommer växa bort? (han är minst 3-4cm högre på korset än manken) Det är väl ingen som riktigt vet ännu. Det skulle ju göra mycket för hans exteriör... om framdelen växte ikapp bakdelen så skulle hela han bli mer harmonisk! Och han skulle se mindre svankryggig ut också.
Just nu ser han ju inte så kul ut...

Här är en bild från några dagar sen då jag provade den nya sadeln, en Masterback Espana II :
[/IMG]

Jag är jättenöjd med den!

Kul att du är nöjd med sadeln!

Jag har också köpt sadel på deras outlet sida och det käns som man får MYCKET sadel för pengarna. (Jag har en jättefin två färgad, london/brun dressyrsadel med vid läderbom som jag köpte billigt, tyvärr har hästen nu bantat ur den, men hoppas att han ska muskla i den snart igen)

Ja det får man verkligen! (mycket sadel för pengarna)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 387
Senast: Karminnie
·
Ridning Tänkte att jag startar en ny tråd där jag lägger ut bilder och skriver vad jag tycker om sadeln som jag nu haft i en vecka och bestämt...
2
Svar
20
· Visningar
6 705
Senast: bigganl
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 571
Senast: videnlis
·
Utrustning Jag blir tokig på den rackarns sadeln som inte ligger bra! Den nuvarande har visserlign extremt bra mankfrihet men ligger inte an hela...
Svar
12
· Visningar
5 167
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern