Chezz sadeln till lite svankig rygg?

milly

Trådstartare
Jag har nästan bestämt mig för att iaf boka en testsadel av Chezz och förmodligen köpa en sån - OM den kan tänkas ligga bra på min nsv bruks valack på snart 4år som har en något svankig rygg (något som jag hoppas växer bort för det verkar som det mest beror på att han är så hög/spetsig över korset).
Här ser man rätt så bra vad jag menar:
herkules14juli10.png

När jag har på nuvarande sadel, en vanlig engelsk modell som jag har sedan min förra nordis som var mer rak i ryggen, så tycker jag att den trycker i bak litegrann (i o med att ryggen höjer sig där) och ligger inte an i mitten. Jag vill inte köpa en ny bomsadel ÄN iaf, då han ju bara är knappt 4år och ännu ganska otränad. Men tänkte att en bomlös borde väl passa?? Dessutom vill jag ju ha en akademisk. :)

Sv: Chezz sadeln till lite svankig rygg?

Jag ska inte svära på det men den är ju ganska formbar så jag TROR det skulle funka. Efter att man ridit in sadeln så den börjat forma sig efter hästen. Jämfört med andra sadlar med läderbom (tänker ex. Españolan) tror jag iaf det är betydligt större chans att den passar/lyckas forma om sig.
Det är ju en ganska billig sadel att köpa och testa, jämfört med de flesta andra.

Det man får tänka på med Chezz:en är att den rör sig ganska mycket, är inte i närheten av lika stadig/fast som ex. Españolan. Och den släpper igenom väldigt mycket prat från ryttaren. Kräver alltså en stadig ryttare som har koll på vad denne säger (eller en härdad och väldigt stabil häst? :angel: ). Själv tycker jag den är lätt att sitta bra i och känns stabil när jag väl har hittat sitsen, och jättebra just för att hålla kommunikationen med pållen. Men tappar jag sitsen eller råka justera något fel (paddar upp fram två cm, kortar eller länger lädren så jag måste "hitta sitsen" igen etc.) då känns det väldigt vingligt och ostadigt.

Själv älskar jag sadeln och har svårt att byta till någon annan då kusen blivit bortskämd med sadel som följer med ordentligt i rygg- och bogrörelser, men det ska erkännas att jag inte hade tackat nej till mer stabilitet om det hade gått utan att tappa i rörelsefrihet/kommunikation! :p

Jag har en bomfri sadel just nu till min grova Haflinger utan manke och funderar på en mer stabil. Sadel åker ofta runt och jag är inte stabil nog att rida i en bom fri sadel. Jag funderar på en chezz. Är det rätt sadel för oss?

Tror att min ponny är väldigt snäll då jag nog är väldigt ostabil i min sitts och eftersom jag varit gravid mm, har dålig balans.

Hon är så snäll, hon saktar alltid in och balanserar upp mej när jag håller på att åka runt. Satte på hennes gammla engelska allround och fick en helt annan balans i mej och hästen. Känner mej elak mot min stackars häst. Men den sadel ligger jätte fel. Väldigt trång fram, vilket blir bakvikt i sadeln. Så jag sitter som en kråka.

Vilken sadel skulle du rekommendera? Skulle chezz passa oss?

Men Chezz sadeln är ju också bomlös! Du skriver att du INTE vill ha en bomlös?

Hmmm... nja jag är nog inte särskilt stadig ryttare... medelmåttig hobbyryttare som mest ridit i skogen. ;) Men han är ju en väldigt tålig o stadig, snäll o cool kille med mjukt kort steg (du har väl också nordis så du vet vad jag menar?). Det är skönt att rida barbacka! Jag kan sitta ganska stadigt i trav på honom barbacka, galopp vet jag inte ännu (vi har inte kommit så långt än).

Kanske skulle jag satsa på att först o främst boka en TESTSADEL då? Sen om jag gillar den så beställer jag från den tycka sidan där den bara kostar 289 euro. (det är dubbelt så billigt än på den svenska sidan)

Finns det bra bomsadlar i akademisk modell (jag vill ha en som hjälper mig till rätt sits, stigläder längre bak osv) som kan passa en bred häst? Som INTE kostar skjortan!! Helst långt under 10 tusen, allar helst max 5 tusen (min plånbok är inte tjock just nu).
Jag har tittat på vaquera sadlar, de sägs ju vara såå sköna o stadiga... och kan fås för omkring 6-7 tusen... men hur kan de tänkas sitta på en nordis?

Letar förstås begagnagde också... men hittar inte mycket.... :(

MasterBack-sadlarna är inte så tokiga, de heller. Fast de är bomlösa, förstås.

Jag har en Amazonassadel (med ultraflex-bom), men den är betydligt dyrare. Jag har älskat den från första stund. Här hamnar jag exakt rätt och känner tydligt hästen genom sadeln.
Modellen heter Gueriniére, den tillverkas inte längre men det finns liknande. En av de stora fördelarna med Amazonas sadlar är att de tillverkas för kvinnor.
Min stora, breda kallblodstravare har bomvidd 4 (det finns upp till 5 numera).

Haha, det låter inte ett dugg som min "nordis" (kallblodstravare) :rofl: men lite bättre förutsättningar för den sadeln kanske.
(Min är jättekänslig för sitsen och vikförändringar, och kan få till hyfsat stort steg ibland i traven och stötigt om den blir spänd.)

Tror tyvärr det kan vara svårt att hitta bomsadel till den ryggen som den ser ut just nu, så om chezzen funkar låter det iaf som ett bra tillfälligt alternativ?
Skaffa lite träningsredskap också så du kan börja träna core-muskler! ;)

Haha okej, just ja, det va en kallblodstravare du har! Min är en bruksnordis a lá lugnet själv och väldigt förlåtande blivande 4åring. ;) Han är hur goooo som helst! :love: Men för det vill jag ju förstås inte att han ska lida på nåt vis av sin halvtaskiga matte till ryttare, sadeln måste fungera för både honom och mig!

Okej... så bomsadel är inte att tänka på än då. Som jag trodde då. Men tänk om han ALLTID kommer se ut sån?! :crazy: I o för sig har jag ju länge velat ha en bomlös men än så länge vet jag ju inte om jag (och hästen) kommer gilla det.
Han har sett ut sån sen han va dryga 2år... Han är som sagt 3 ½ nu (fyller 4 i juni).

Immer - ja jag önskar att jag hade råd med en riktigt bra sadel! Har tittat lite på Masterbacken också... men har hört att Chezzen o den är väldigt lik och i så fall är ju Chezzen mycket mer prisvärd! (under 3000kr om man beställer från den tyska sidan)

tänk på att mång BOMLÖSA sadlar inte går att sitta upp genom att sätta foten i stigbygeln från marken, de glider bara runt. alltså högre pall för att slänga över benet då=)

en vaquero-sadel är underbar!!=) jag bor o jobbar i spanien för tillfället och rider jag ut är det oftast vaquerosadeln som åker på för att den är såå skön o perfekt , för mig...mkt väl värt pengarna, och går utmärkt att köpa begagnat!
jättesöt häst förresten, gillar nordistypen !!

annars, har du tittat på TEKNA!? de sadlarna går ju att värma om bommen typ så storleken ändras, kanske nåt för den unga hästen så kan den ju breddas allt eftersom han musklar sig!

lycka till!!

Tänkte bara tillägga att Españan från masterback ser likadan ut som Chezz på bild, men den är lika stabil som en bomsadel.

Den chezz som jag är intresserad av är med läderbom. JAg provade ens i stallet i förr går och tyckte mycket bra om den. Min häst gick avlsppnat och frustade redan i skritt på långa tyglar. Så jag ska köpa en sån.

Vi åkte inte runt och vi fick mycket bättre balans i den än mina gammla :O)

Den chezz som jag är intresserad av är med läderbom. JAg provade ens i stallet i förr går och tyckte mycket bra om den. Min häst gick avlsppnat och frustade redan i skritt på långa tyglar. Så jag ska köpa en sån.

Vi åkte inte runt och vi fick mycket bättre balans i den än mina gammla :O)

Okej intressant! :)

Tänkte bara tillägga att Españan från masterback ser likadan ut som Chezz på bild, men den är lika stabil som en bomsadel.

Okej - och ni som säger det - ni VET att Chezzen INTE är lika stabil? Givetvis är jag jättesugen på en Masterback Espana men det är mycket mer pengar också. Jag håller hela utkik efter begagnade...

tänk på att mång BOMLÖSA sadlar inte går att sitta upp genom att sätta foten i stigbygeln från marken, de glider bara runt. alltså högre pall för att slänga över benet då=)

Ja anade det men jag är van - även bomsadlar glider runt lätt med sånna runda ryggar. ;) Sitter alltid upp från pall, har inte ens vågat pröva utan... på denna häst... ännu. Jag tycker att man ska försöka sitta upp från pall alltid för att skona ryggen men ibland kan man ju inte det och då skule det vara bra att kunna komma upp ändå.

en vaquero-sadel är underbar!!=) jag
bor o jobbar i spanien för tillfället och rider jag ut är det oftast vaquerosadeln som åker på för att den är såå skön o perfekt , för mig...mkt väl värt pengarna, och går utmärkt att köpa begagnat!

Jag är jätteintresserad av vaquoeron! Har hört så mycket bra om den, att den ska vara så skön!! Men finns den med så breda bommar? Masterback tillverkarna säljer vaquero också för 6900kr, jag ska kolla med dom. Har aldrig sett annons om begagnade vaqueros, tyvärr. Dessutom lär det va ovanligt med så bred bom ÄVEN om det skulle dyka upp nån... Likadant om man skulle leta i Spanien t ex. De har knappast suttit på nån så bred häst (även om min nu inte är SÅ bred som en del bruksisar är).

jättesöt häst förresten, gillar nordistypen !!

Nordisar är ju ganska lika de iberiska hästarna i typen... :) Även om de är mer eller mindre tyngre. Skulle jag ha en varmblodig häst så skulle det defintivt bli en iberisk ras. ;) Jag gillar de typerna, inte de sportiga.

annars, har du tittat på TEKNA!? de sadlarna går ju att värma om bommen typ så storleken ändras, kanske nåt för den unga hästen så kan den ju breddas allt eftersom han musklar sig

Njae det tror jag inte att jag gjort. Ska kolla upp det *till google o söka*. :idea:

Okej - och ni som säger det - ni VET att Chezzen INTE är lika stabil? Givetvis är jag jättesugen på en Masterback Espana men det är mycket mer pengar också. Jag håller hela utkik efter begagnade...

Jag tycker som sagt den känns väldigt stabil när jag själv har hittat en bra sits och när sadeln ligger väl balanserad. Inte alls jämförbar med en mjuk bomlös sadel men ändå väldigt bekväm. sen kan man göra som jag och skaffa fårskinnsöverdrag! jättemysigt! :D

trav1_119165484.jpg

(copyright Sara Thörnblad)

Men den är inte lika fast i konstruktionen som Españolan som också har läderbom. Masterback har jag aldrig provat. För mig är det positivt att den inte är lika fast, men eftersom man inte både kan ha kvar kakan och äta upp den är det såklart upp till var och en att avgöra vad man prioriterar. Det här var en bra kompromiss mellan att ge mig som ryttare en ärlig chans i stabilitet (jämfört med bomlösa) men ändå lyssna på vad pålle trivs och funkar bäst med.

Hur är Chezzen att sitta i, är den hård/mjuk i själva sittdelen.
Skulle den kunna funka till en häst med hög manke?

Haft en portugesa, en elisabeth men de funkar inte för mig, mina ben och fötter domnar av i hårda sadlar bara efter några minuter

Skulle vilja ha en som är lika mjuk som freeformen att sitta i, korta kåpor, något mellanting mellan elisabeth och en freeform wave...

:confused:

Jag tycker att sätet är ganska fast.
Frågan är om den funkar till en häst med hög manke? Min egen häst har varit fet och haft en fettinbäddad manke. Då har den legat bra på honom. Nu när han har bantat rejält och fått en mer markerad och smalare manke så ligger sadeln väldigt nära manken på honom. Med tjockare bossor skulle sadeln ligga längre ifrån, men jag vet inte ifall det finns att köpa så jag har inte funderat på det.

Jag har också haft en Freeform och denna Chezz kommer inte i närheten av Freeforms komfort.

Jag har freemax som är kopian på Freeform. Tycker klart den är skön. Men den åker runt för oss. Tyckte chessen var lite hård, men denna jag provade var ny, fattar det som att man rider in de allt eftersom. Men jag fick en bra sitts. Känndes som att man måste sitta i rätt sitts för att den ska var skön (man kan inte fuska längre) och säcka ihop mm.

Men tror att min Engelska Allround var hårdare.

Vill ha Chess nu... Ingen som har en svart liggandes som de ej annvänder???

Aha, jag visste inte att de fanns med läderbom. Där ser man. Vad bra att du hittade rätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 387
Senast: Karminnie
·
Ridning Tänkte att jag startar en ny tråd där jag lägger ut bilder och skriver vad jag tycker om sadeln som jag nu haft i en vecka och bestämt...
2
Svar
20
· Visningar
6 705
Senast: bigganl
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 571
Senast: videnlis
·
Utrustning Jag blir tokig på den rackarns sadeln som inte ligger bra! Den nuvarande har visserlign extremt bra mankfrihet men ligger inte an hela...
Svar
12
· Visningar
5 167
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama