Chevalet på dräktigt sto?

C

copilot

Jag undrar om det kan vara skadligt för fostret att använada knott/fästingmedlet Chevalet på mitt dräktiga sto? Hon är nyligen betäckt. Jag läste på förpackningen att personer under 18 år inte ska handskas med medlet så det låter ju lite farligt...men det står ju inte annat än att en del hästar kan vara känsliga och då ska man inte använda det. Så vad tror ni? Har ni smörjt in era dräktiga ston med det?
/Kajsa

Jag använder switch. Det är godkänt för dräktiga ston och föl och godkänt mot fästingar. Skulle aldrig använda något annat!

Hej! Switch är väl ännu starkare/mer koncentrerat än Chevalet? Eller så innehåller det något helt annat...Det är mycket längre karens på Switch i allafall. Så jag kanske vågar använda chevalet ändå.

Jag använder ingenting på mitt sto för att vara på den säkra sidan!! När hon inte är dräktig använder jag switch.

Vet inte vad det ena innehåller i förhållande till det andra. Det är inte alltid som det som upplevs starkare är mer farligt, tvärtom. Och eftersom Switch är godkänt för dräktiga ston och föl så behöver man ju inte oroa sig för nåt. Använde det förra året med när stoet var dräktigt och allt gick bra. Hon fick ett helt normalt föl.

Vad spelar det för roll vilken karens där är på Switch? Du ska väl ändå inte slakta hästen? :confused:

Jag använder ju hellre ett beprövat och godkänt preparat än experimenterar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 435
Senast: Görel
·
Foder & Strö Fick tips att ge tokosel till mitt dräktiga sto. Undrade vad det var och efter lite google sök så förstod jag att det va selentillskott...
2
Svar
21
· Visningar
6 763
Senast: Varmblod90
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 985
Senast: Tussinussen
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka