Cheval eller Böckmann

Kristina1234

Trådstartare
Jag har varit och tittat på ett Chevalsläp och ett Böckmann släp och tänker köpa ett av dom.
Min känsla är att Böckmann är robustare och med mer material i.
Cheval kändes lite rangligt. Böckmann var något dyrare och då undrar jag, får man vad man betalar för? Är det värt att lägga några tusenlappar till och köpa Böckmann istället för Cheval?
Vad tycker ni och vad har ni för erfarenheter?

Jag tycker Cheval verkar ha dåligt rykte. Varför vet jag inte. Har haft koll på de flesta släp de sista 30 åren, och ser ingen större nackdel med ett nyare Cheval.

Jag har varit och tittat på ett Chevalsläp och ett Böckmann släp och tänker köpa ett av dom.
Min känsla är att Böckmann är robustare och med mer material i.
Cheval kändes lite rangligt. Böckmann var något dyrare och då undrar jag, får man vad man betalar för? Är det värt att lägga några tusenlappar till och köpa Böckmann istället för Cheval?
Vad tycker ni och vad har ni för erfarenheter?

Beror sig väll på hurlänge du vill ha en transport? Hurmycket pengar du vill betala o hur ofta du tänkt byta transport o hur mycke du ska använda den? Ja cheval är billiga. O det är de av någon anledning.
Cheval är i mitt tycke ingen transport jag skulle köpa. Min granne har haft ett o två kompisar har har cheval. Två år så krånglade bromsarna på två av släpen. De är olika årsmodeller. De tredje släpet är bara ett år änn. Lite matreal i transporten o golvet de två bytt efter 2 och 4 år. Jag hade inte valt. Cheval men det är mitt tycke o smak.
Titta klämm o känn på transporterna o jämför o känn efter vad du vill ha.
Det är du som ska använda transporten:)

Jag klämde o kännde o kollade noga på flera olika märken av transporter innan jag bestämde mig för en Fautras

Beror sig väll på hurlänge du vill ha en transport? Hurmycket pengar du vill betala o hur ofta du tänkt byta transport o hur mycke du ska använda den? Ja cheval är billiga. O det är de av någon anledning.
Cheval är i mitt tycke ingen transport jag skulle köpa. Min granne har haft ett o två kompisar har har cheval. Två år så krånglade bromsarna på två av släpen. De är olika årsmodeller. De tredje släpet är bara ett år änn. Lite matreal i transporten o golvet de två bytt efter 2 och 4 år. Jag hade inte valt. Cheval men det är mitt tycke o smak.
Titta klämm o känn på transporterna o jämför o känn efter vad du vill ha.
Det är du som ska använda transporten:)

Jag klämde o kännde o kollade noga på flera olika märken av transporter innan jag bestämde mig för en Fautras
Är det inte aluminium i så gott som alla Chevals golv? Eller är det äldre modeller du talar om? Känns konstigt att byta ett aluminiumgolv efter 2 år.

Jag köpte mitt Cheval nytt för 10 år sedan och jag är nöjd :) I somras bytte vi golvet, det var då 9 år och hade börjat ruttna i framkanten av alla ställen. Hittills har det inte varit några problem. Men nu ska den snart besiktigas, återstå att se om jag är lika nöjd efter besiktningen. Men det brukar inte vara något problem. Jag har kört både sto med föl och lite tyngre hästar i mitt släp. Det läcker inte in vatten någonstans, bakluckan går inte trögt eller kärvar på något vis. Mitt släp står inne när det inte används. Det är inte ens det minsta solblekt. Men efter allt jag läst på buke hade jag nog hellre valt ett Böckman :D .

Tack för era svar! :) Det får bli ett Böckmann! Min känsla är att dom är rejälare och håller längre. Kollar man på Blocket och hästnet så finns det massor av begagnade Chevalsläp men inte många Böckmann till salu, det måste ju betyda något också! Tänker att tyskarna vet vad dom pysslar med, Cheval är väl franskt, och i jämförelse med tyska och franska bilar så är det ju stor skillnad!

Är det inte aluminium i så gott som alla Chevals golv? Eller är det äldre modeller du talar om? Känns konstigt att byta ett aluminiumgolv efter 2 år.

Plastad träskiva i golven. Rosa plast ner mot marken och en vanlig träskiva övanplasten sen limmad gummimatta.

Tack för era svar! :) Det får bli ett Böckmann! Min känsla är att dom är rejälare och håller längre. Kollar man på Blocket och hästnet så finns det massor av begagnade Chevalsläp men inte många Böckmann till salu, det måste ju betyda något också! Tänker att tyskarna vet vad dom pysslar med, Cheval är väl franskt, och i jämförelse med tyska och franska bilar så är det ju stor skillnad!

Det är skillnad på kvallite på olika släp. Är super nöjd med mitt franska Fautras;)

Jag köpte mitt Cheval nytt för 10 år sedan och jag är nöjd :) I somras bytte vi golvet, det var då 9 år och hade börjat ruttna i framkanten av alla ställen. Hittills har det inte varit några problem. Men nu ska den snart besiktigas, återstå att se om jag är lika nöjd efter besiktningen. Men det brukar inte vara något problem. Jag har kört både sto med föl och lite tyngre hästar i mitt släp. Det läcker inte in vatten någonstans, bakluckan går inte trögt eller kärvar på något vis. Mitt släp står inne när det inte används. Det är inte ens det minsta solblekt. Men efter allt jag läst på buke hade jag nog hellre valt ett Böckman :D .

Det sparar mycket på släpet att det står innomhus. De flesta står ute ur o skur.

Jag skulle välja Böckmann alla dagar i veckan. Jag har själv ett Comfort och är jättenöjd med det.

Mellan enbart de två släpen böckman alla gånger. Har själv ett Boj som jag är väldigt nöjd med, och när/om det blir nytt och inte lastbil kommer jag välja Fautras. Hört väldigt mycket bra om dom!

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
477
Senast: Fetaost
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 901
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 824
Senast: tara
·
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
459
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025