Sv: Chess 880
Jag har en avkomma född 2005 efter Chess undan fullblodssto. Hon är snygg i typen, rör sig trevlig med plus för galoppen och hoppar riktigt trevligt med bra bakbensteknik.
En multitalang helt enkelt, dock är hon avlad med riktining mot fälttävlan med ett sto som även har de egenskaperna.
Liten film finns här
http://se.youtube.com/watch?v=Fbx1bh3pMk0
Det är 6:e gången i ridhus och hon är rejält spänd i början, ignorera "stilryttaren" på ryggen är ni snälla
Jag skulle inte använda honom till ett grovt sto då han själv inte är så lätt i typen. Dessutom ligger Cortez bakom honom och han ger ganska rejäla bitar om det vill sig "illa", tänk på att även tidigare generationer mycket väl kan slå igenom.
Han är inte heller en sådan stjärna som jag tror kan lämna riktigt bra hoppare utan en välhoppande stolinje, inte kan han heller förbättra gångarterna på ett dressyrsto. Vill det sig illa så får du en avkomma som både hoppar och rör sig dåligt. Sto och hingst är helt enkelt för olika i mina ögon.
I ditt ställe hade jag utgått från en hingst som har ditt stos fördelar och sedan försöka hitten hingst som ÄVEN matchar det du vill förbättra. Chansen att få en avkomma som är bra på någon del är bra mycket större om du lägger en hingst som har samma goda förmågor på ditt sto.
Jag tycker att vi fått för lite information om ditt sto för att ge något konkret förslag. Vad har hon för brister/fördelar vad gäller exteriören? Hur rör hon sig? Hur hoppar hon? Med hur menar jag inte bara bra/halvbra/dåligt, utan just HUR.
HUR rör hon sig? taktmässig? Balanserad? god bakbensaktivitet? Etc.
HUR hoppar hon? Hur är fram- respektive bakbensteknik? Hur är språngkurvan? Hur är inställningen till hinder?
Vad vill du förbättra på henne och vad har hon som är bra som du inte vill förlora?
Här på Buke finns det många enormt duktiga människor (jag är inte en av dem) som mer än gärna hjälper till. Ta chansen och beskriv ditt sto så väl som du bara kan så får du bättre svar
Om man ändå ska slänga ur sig ett hingstnamn så kanske Tsarevitj är en hingst du skall kika närmare på, precis som någon redan föreslagit.
Bra grundgångarter och mycket spänst, elasticitet och lätthet. Hoppade bra som 3-åring och jag tror (obs, helt egen spekulation) att han kan hoppa bra under ryttare med lite träning.
Lycka till med betäckningen!