• Avel
  • Trådstartare Trådstartare grooney
  • Startdatum Startdatum
G

grooney

Jag ska betäcka ett sto som har dressyrstam e. hohenstein ue. vivaldi. Tanken är att betäcka för att få en hopphäst. Hon är aningens grov och ca 164 cm så jag vill ha ett "lätt" hingst men med höjd pga av mina egen längd. Några förslag? Jag har fastnad lite för Chess, finns det någon som har nån erfarenhet av honom? Öppen för förslag och tips =)

Sv: Chess 880

jag tycker det verkar vara dumt att betäcka med en hopphingst. Du kanske får fram en med kassa gångarter som inte kan hoppa...

Hellre då en som visat att den både har gångarter och kan hoppa och nedärver det. Men jag skulle inte ens titta åt en Cardento-Hohenstein....eller liknande.

Det finns ett gäng tänkbara - sök på ordet multitalang så får du fram en massa trådar i det ämnet.

Jag har jobbat med Chess och enligt mig är det en väldigt medelmåttlig hingst. Inga direkta dressyrtalanger och gör inte mer än han måste på hoppbanan.

Titta då hellre på hopphingstar som rör sig bra. så kan avkomman bli allround.

Heter ditt sto möjligen Breitling? I så fall har hon själv inget blup, men hennes mamma har ett hopp-blup på 77. Ditt sto har i så fall ett ännu lägre förväntat blup för hoppning eftersom hon är efter Hohenstein. Sannolikheten att du ska få en BRA hopphäst är mao mycket liten, och vill du absolut ha in hoppblod så välj en multitalang.

Du får inte automatiskt en hopphäst när du betäcker ditt dressyrsto med en hopphingst ! Du kan lika gärna få en häst som inte kan hoppa och som har fått sin fars medelmåttliga eller dåliga gångarter.
Hohenstein har ett hoppindex på bara 69 och Vivaldi 81.
Synd att "förstöra" en så bra dressyrstam med en hopphingst. Välj en hingst som är en dubbelbegåvning istället. Eller sälj stoet och köp ett "hoppsto". Då är chansen större att du får en häst som kan hoppa. Eller varför inte köp ett föl med passande stam. Det blir inte mycket dyrare.

oj, lägga en hopphingst på henne verkar ju vara bortkastad tid å pengar!! Ta en gångartshingst som inte är helt kass på att hoppa! gärna en med lite mer fullblod som är lätt i typen å som inte har tjurnacke ;) syftar på hohensteins nacke som verkar även ge sina barnbarn karaktär :)

tex sandakan eller belamour, som har en väldigt poppis stam om du senare tänkt sälja

Jag instämmer med dobbis om att Laptop borde vara ett ganska bra val, han hade mycket bra poäng i både hoppning och dressyr på sitt HLP och avkommor i alla disipliner.
Han brukar lämna avkommor av mycket god typ och härligt temprament.

Nackdelen är hans höjd, han är själv 165cm om jag inte minns galet. Så med reservation för det så säger jag han.

Jag har en 07a efter Chess, hon är en väldigt trevlig individ och har mycket personlighet. Hon är väldigt lättlärd och arbetsvillig, och oerhört social och kelig. Hon har redan uppvisat hoppvilja och fin teknik, redan som föl, och verkar ha även fina gångarter, både riktigt bra trav och galopp! :d

Chess har lämnat väldigt mycket fina avkommor som är trevliga i psyket, har ridit fler avkommor av honom.
Har även träffat honom ett par ggr, och han är väldigt trevlig och snygg att se på!

Chess har lämnat både hopp- och dressyr- inriktade avkommor, och som det verkar är min 07a en dubbeltalang, blir spännande att se vad hon kan bli!

Chess är en trevlig hingst som passar på många olika typer av ston, och alla avkommor jag träffat har varit trevliga och kapabla.

Sen om han är den bästa för just ditt sto kan inte jag svara på, då jag inte är så värst kunnig inom avel, men det är en trevlig hingst, och jag har bara gott att säga om honom och hans avkommor, både av egen erfarenhet och av vad jag hört på ryktesvägen :)

Tycker också att du borde satsa på en gångartshingst som kan hoppa. Typ Okeanos el Balamour. Till ditt sto som behöver lättas upp en del hade jag kollat på Tsarevitj, mycket blod, modern snygg modell och han hoppade ganska bra som treåring!

Jag har en avkomma född 2005 efter Chess undan fullblodssto. Hon är snygg i typen, rör sig trevlig med plus för galoppen och hoppar riktigt trevligt med bra bakbensteknik.
En multitalang helt enkelt, dock är hon avlad med riktining mot fälttävlan med ett sto som även har de egenskaperna.

Liten film finns här http://se.youtube.com/watch?v=Fbx1bh3pMk0
Det är 6:e gången i ridhus och hon är rejält spänd i början, ignorera "stilryttaren" på ryggen är ni snälla :D

Jag skulle inte använda honom till ett grovt sto då han själv inte är så lätt i typen. Dessutom ligger Cortez bakom honom och han ger ganska rejäla bitar om det vill sig "illa", tänk på att även tidigare generationer mycket väl kan slå igenom.
Han är inte heller en sådan stjärna som jag tror kan lämna riktigt bra hoppare utan en välhoppande stolinje, inte kan han heller förbättra gångarterna på ett dressyrsto. Vill det sig illa så får du en avkomma som både hoppar och rör sig dåligt. Sto och hingst är helt enkelt för olika i mina ögon.

I ditt ställe hade jag utgått från en hingst som har ditt stos fördelar och sedan försöka hitten hingst som ÄVEN matchar det du vill förbättra. Chansen att få en avkomma som är bra på någon del är bra mycket större om du lägger en hingst som har samma goda förmågor på ditt sto.

Jag tycker att vi fått för lite information om ditt sto för att ge något konkret förslag. Vad har hon för brister/fördelar vad gäller exteriören? Hur rör hon sig? Hur hoppar hon? Med hur menar jag inte bara bra/halvbra/dåligt, utan just HUR.
HUR rör hon sig? taktmässig? Balanserad? god bakbensaktivitet? Etc.
HUR hoppar hon? Hur är fram- respektive bakbensteknik? Hur är språngkurvan? Hur är inställningen till hinder?

Vad vill du förbättra på henne och vad har hon som är bra som du inte vill förlora?

Här på Buke finns det många enormt duktiga människor (jag är inte en av dem) som mer än gärna hjälper till. Ta chansen och beskriv ditt sto så väl som du bara kan så får du bättre svar :laugh:

Om man ändå ska slänga ur sig ett hingstnamn så kanske Tsarevitj är en hingst du skall kika närmare på, precis som någon redan föreslagit.
Bra grundgångarter och mycket spänst, elasticitet och lätthet. Hoppade bra som 3-åring och jag tror (obs, helt egen spekulation) att han kan hoppa bra under ryttare med lite träning.

Lycka till med betäckningen!

Om man ändå ska slänga ur sig ett hingstnamn så kanske Tsarevitj är en hingst du skall kika närmare på, precis som någon redan föreslagit.
Bra grundgångarter och mycket spänst, elasticitet och lätthet. Hoppade bra som 3-åring och jag tror (obs, helt egen spekulation) att han kan hoppa bra under ryttare med lite träning.
Lycka till med betäckningen!

Detta tror jag absolut! Han var så spänd på bruks men de språng där han spände av hoppade han väldans bra! Med en ryttare som hade fått honom trygg och med mer träning hade han varit en jättefin hopphäst tror jag.

Jag ska betäcka ett sto som har dressyrstam e. hohenstein ue. vivaldi. Tanken är att betäcka för att få en hopphäst. Hon är aningens grov och ca 164 cm så jag vill ha ett "lätt" hingst men med höjd pga av mina egen längd. Några förslag? Jag har fastnad lite för Chess, finns det någon som har nån erfarenhet av honom? Öppen för förslag och tips =)

Om du vill ha en hopphäst, köp en hopphäst! Avla för dressyr, om du ska avla. Du får inget hopp ur en så renodlat och - vill jag påpeka - utmärkt dressyrstam som ditt sto har.

Jag har en avkomma e. Chess med riktigt bra temperament, mycket energi & känslig men MYCKET stabil.
En kompis har en avkomma som vann sin reginala kvalitet i hoppning och med 9 på typ.

Chess kommer från ett bra möderna, mamma Felicia är även mamma till Feliciano.
Han är själv prem A så han har helt klart tillfört en del i avelsboxen. ;)

Han ligger högt i blup på typ och ben de flesta avkommor jag sett är mycket snygga, högställda och ofta med mycket vita tecken.

Senast ändrad:

Det skulle vara helgerån att lägga en ren hopphingst på ett sto e. Hohenstein - Vivaldi(ja tack till de hingstarna för min del :)). Vad är det med hennes hoppning som gör att du anser att hon ska vara i hoppavel? Finns det möjlighet att du använder en fin dressyrhingst och byter avkomman mot en hoppavkomma med annat möderne? Alternativt att välja en dressyrhingst som visat att han kan hoppa och lämnar avkommor som kan hoppa? Hur bra ska den kunna hoppa förresten? Vilken nivå satsar du själv på?
/U

Hej gumman!!!! Nu gör du mig lätt mörkrädd,,,KÖP en hopphäst ist;)
Eller gå på nåt av råden nedan. Personlighen hade jag INTE valt Sandakan (liiiite varm i huvet), Breitling står tillräckligt för det i sina gener.
Hade dock varit kul med ett barnbarn efter Gambina med tex Come Back II.
Har sett många av hans avkommor och dom är fantastiska!

Avla gångart på henne och skaffa en kuse till!
Du kan ju alltid ta över Kalibermärren jag har:)

puss o kram "mormor"

Chess är en väldigt trevlig hingst att ha o göra med o ger väldigt vackra hästar
Har du inte tänkt på Chirlon??

Jag har en 06:a efter Chess som är helt fantastisk på alla sätt! Jag kan verkligen rekommendera honom!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 967
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 306
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka