Checklista inför fölningen

Ska man ge microlax förebyggande direkt eller avvakta? Jag läser olika på olika ställen.
Jag sitter och skriver en checklista på vad som ska ske innan, under och efter fölningen med boxar att pricka i att det verkligen sker.
Kan vara skönt och ha när det är skarpt läge och hjärnan kanske inte fungerar som den ska tänkte jag.
 
Ska man ge microlax förebyggande direkt eller avvakta? Jag läser olika på olika ställen.
Jag sitter och skriver en checklista på vad som ska ske innan, under och efter fölningen med boxar att pricka i att det verkligen sker.
Kan vara skönt och ha när det är skarpt läge och hjärnan kanske inte fungerar som den ska tänkte jag.
Om du vill får du gärna dela med dig :angel::angel::angel:
 
Haha, det är sida upp och sida ned i ett collegeblock...!
Men när det är klart skulle jag ju kunna göra det om du vill. :)
 
Checklista Fölning

1 månad innan fölning
Göra i ordning fölningskitet.

  • Microlax

  • Refraktometer

  • Nappflaska

  • Snöre

  • Handsprit

  • 0,5 % klorhexedinlösning

  • Plastmugg

  • Lakan

  • Handdukar

  • Glidslem


Händelser:

  • Ca 4 veckor innan börjar juvret växa och råmjölk produceras. Juverhalvorna ska vara lika och ha samma konsistens, annars kan man misstänka inflammation. Ring veterinär.

  • Vaccinera mot stelkramp.
1 vecka innan fölning

  • Någon vecka innan- börja kolla mjölken med refraktometern.

  • Strö tjockt med halm, sträng längs väggarna.

  • Tvätta juvret

  • Ca 1-3 dagar innan fölning får en del ston vaxproppar.

  • 1 dygn innan fylls spenarna på en del ston.

  • 1 dygn innan går råmjölken från gul eller gråvit till vit.



Fölningen

Öppningsstadiet
  • Stoet lägger sig och reser sig, kan svettas, visar koliksymtom och tittar sig åt flanken. Kan bli lugn igen och äta för att sen åter bli orolig. Varar under 1-2 timmar.

  • Linda svansen.
Utdrivningsstadiet
  • Tar ca 5-50 minuter, vanligtvis ca 10 minuter.

  • Yttre fosterhinnan spricker och fostervatten rinner ut.

  • Stoet lägger sig oftast på sidan.

  • Inom 5-10 minuter kommer fosterhinnan fram. Spricker oftast själv annars får man ta hål på den.
VIKTIGT!! Om det istället för vit fosterhinna kommer fram en röd är det bråttom att få hål på den!! Red Bag Delivery. Då har den yttre fosterhinnan inte spruckit och fölet får inget syre. Ring alltid veterinär även om fölet verkar piggt.

  • Inom 5 minuter efter att den vita fölsäcken syns i vulva ska fosterdelar bli synliga.

  • Stoet krystar och efter en stund kommer ena frambenet och sen det andra.

  • Efter ytterligare någon krystvärk syns nosen och huvudet. Stoet kan resa och lägga sig under fölningen. Se till att hon inte lägger sig med rumpan mot en vägg.

  • Några krystvärkar till och så är fölet nästan ute, bakbenen kvar inne i stoet. Stoet kan ligga helt avslappnat. Det är bra om navelsträngen är intakt 5-10 min.

  • Efter några minuter börjar fölet röra på sig och navelsträngen brister. (Eller om stoet reser på sig)

  • Tvätta navelstumpen genom att doppa den i en kopp med klorhexedinlösning.


Efterbördsstadiet
  • Rulla ihop och knyt upp efterbörden när stoet har rest sig.

  • När efterbörden har släppt (½-3 h) lägg ut den på ett lakan och kontrollera att den är hel.

  • Ta kort på den.

  • Fölets tarmbeck skall komma ut inom 2 h.

  • Kissat inom 8 h.



Efter fölningen

  • Inom 30 minuter efter fölningen försöker fölet att resa sig. Det jobbar intensivt 15-20 minuter och vilar sen.

  • Ska ha rest sig inom några timmar.

  • Letar efter juvret.

  • Hittar det efter 1-3 h. Annars ingrip. (Se boken)

  • Diar med 30 minuters mellanrum, 1-3 dl per gång. Ett slurpande ska höras.


 
Observera att jag har ingen erfarenhet av fölningar (än), allt är hämtat från bok, internet samt DVD.
Kom gärna med synpunkter ni som har erfarenhet!
 
Jag som fått fyra föl håller inte riktigt med i beskrivningarna.

Det sägs ingenting om bäckenbanden vilka jag tycker är det tydligaste tecknet. Ston kan föla utan påfyllt juver men inte utan släppta bäckenband.

Jag har noga vakat över mitt sto och även på andras och aldrig märkt av öppningsstadiet. Man ska inte förlita sig på att man märker när fölningen startar genom att man ser öppningsstadiet. Jag vet de som gjort det och missat fölningen.

Det som jag tycker är viktigast är att plugga in hur en normal fölning ser ut med frambenen åt rätt håll, och hur olika fellägen är så att man förstår om man måste göra något och i så fall vad. Finns många bra bilder i "Att bli med föl". Ett bakåtslaget framben kan man fixa själv men andra fixar man inte. Då gäller det att ringa efter veterinär eller någon annan kunnig så fort som möjligt för att få hjälp. Jag har alltid sett till att ha tillgång till kunnig hjälp i närheten. Det kan gå vansinnigt snabbt från det vattnet går tills fölet är ute. För mitt sto har det tagit under en halvtimme varje gång.

Min distriktsveterinärstation hade olika journummer varje natt så på kvällen ringde jag och la in nattens nummer i mobilen så att jag skulle ha det till hands om det hände något.
 
Jag som fått fyra föl håller inte riktigt med i beskrivningarna.

Det sägs ingenting om bäckenbanden vilka jag tycker är det tydligaste tecknet. Ston kan föla utan påfyllt juver men inte utan släppta bäckenband.

Jag har noga vakat över mitt sto och även på andras och aldrig märkt av öppningsstadiet. Man ska inte förlita sig på att man märker när fölningen startar genom att man ser öppningsstadiet. Jag vet de som gjort det och missat fölningen.

Det som jag tycker är viktigast är att plugga in hur en normal fölning ser ut med frambenen åt rätt håll, och hur olika fellägen är så att man förstår om man måste göra något och i så fall vad. Finns många bra bilder i "Att bli med föl". Ett bakåtslaget framben kan man fixa själv men andra fixar man inte. Då gäller det att ringa efter veterinär eller någon annan kunnig så fort som möjligt för att få hjälp. Jag har alltid sett till att ha tillgång till kunnig hjälp i närheten. Det kan gå vansinnigt snabbt från det vattnet går tills fölet är ute. För mitt sto har det tagit under en halvtimme varje gång.

Min distriktsveterinärstation hade olika journummer varje natt så på kvällen ringde jag och la in nattens nummer i mobilen så att jag skulle ha det till hands om det hände något.


I princip håller jag med om det @Görel skriver om bäckenband. Ett av våra ston släppte dock bäckenbanden så lite vid sina första fölningar så att det knappt syntes eller kändes alls. Precis efter att fölungen hade kommit ut kunde man se att bäckenbanden var rejält släppta bara, någon timme senare var allt åtstramat igen. Nu väntar hon sitt elfte föl och numera syns det tydligt när hon släpper bäckenbanden inför fölningen.

Ett tecken som jag tycker är tydligt och som jag förlitar mig mycket på är om jag ser någon fölgrop, men framförallt är det ju den sammantagna bilden som gör det. Kolostrumrefraktometern hjälper också till, hittills har det skett en markant ökning av antikroppshalten den/ de sista dagarna före fölning på alla ston jag har testat, utom vid en fölning. Där skedde ökningen några timmar efter fölningen, märkligt nog. Det fanns å andra sidan andra märkliga saker med den fölningen också.

Det enda jag tycker att man oftast märker av öppningsstadiet är att de inte brukar ligga ner och sova samma natt som de ska föla. Jag hade dock en som vandrade runt, runt i boxen i höger varv oavbrutet i sex timmar innan hon helt utmattad lade sig ner för att föla.

Vad gäller lavemang så ger vi Klyx, inte Microlax. Klyx finns i större förpackningar, de små Microlaxdoserna förslår ingenting om det verkligen är ett problem med tarmbecket. Vi ger till alla föl, enda undantaget är om tarmbecket hinner sätta fart innan jag hinner ge lavemanget och om det då är mjukt. Här gäller det att komma ihåg att det är inte klart bara för att det har kommit lite tarmbeck. När det är ljust och mjukt kan man börja slappna av på den fronten.
Inför varje fölning ser jag till att finns minst två stora förpackningar med klyx hemmea. ( I praktiken mer, eftersom jag köper en hel låda inför fölsäsongen.)

Jag brukar ge lavemanget efter att jag har fått i fölet första slurken mjölk, eftersom jag inte vill att fölet störs av krystningar samtidigt som jag vill få den att dricka. Mjölken hjälper ju också till att sätta fart på fölets mage.
 
Tack @via . Var på listan ska jag skriva in bäckenbanden? Typiskt att jag precis har köpt microlax! Får bli en vända till till apoteket. Har du någon bild där bäckenbanden är släppta? Jag har svårt att föreställa mig hur det ser ut.
 
När bäckenbanden är släppta så känns stoet mjukt och geléartat i muskulaturen på sidorna av korsbenet och på sidorna av svansfästet. Stoet blir också lite (eller mycket, beroende på sto) insjunket vid sidorna av korsbenet, så att korsbenet ser ut att stå upp mer än vad det brukar. Jag provade att googla lite efter bilder åt dig, men hittade mest bilder som jag själv har lagt ut fast som föreställer helt andra saker än släppta bäckenband. Det verkar som om jag skriver lite för mycket om fölningar..
 
Det här med släppta bäckenband innebär ju att stoet är färdig för fölning när det gäller just den aspekten, det innebär ju dock inte att stoet med säkerhet kommer att föla snart. En del ston kan gå rätt länge med släppta bäckenband innan de fölar.
 
När bäckenbanden är släppta så känns stoet mjukt och geléartat i muskulaturen på sidorna av korsbenet och på sidorna av svansfästet. Stoet blir också lite (eller mycket, beroende på sto) insjunket vid sidorna av korsbenet, så att korsbenet ser ut att stå upp mer än vad det brukar. Jag provade att googla lite efter bilder åt dig, men hittade mest bilder som jag själv har lagt ut fast som föreställer helt andra saker än släppta bäckenband. Det verkar som om jag skriver lite för mycket om fölningar..
:D Så blir det för mig också ibland när jag googlar saker jag tycker är intressanta, hittar ofta mina egna bilder.. Vet inte hur man ska tolka det.:p
Tack för utförlig beskrivning, nu har jag en bild i huvudet.
 
Mitt sto har haft olika tecken inför varje fölning, det enda som varit gemensamt är just att bäckenbanden har släppt. Det har börjat på omkring dygn 300 med att bli som en grop på varsin sida av korset. Sen har det blivit som en fåra ända ner till hasen och hon har varit färdigsläppt omkring dygn 325.

Jag har för mig att jag fotade bäckenbanden vid sista dräktigheten just för att så många här efterfrågade bilder. Jag ska se om jag kan hitta dem på min gamla dator.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp