Checklista inför fölningen

Sv: Checklista inför fölningen

#29 Man doppar naveln i en "äggkopp" med jodopax, sedan rör man inte naveln mer.

Litet tips av förvaring av jodopax eller annan desificering: Använd en väldiskad genomskinlig flaska, t ex Coop's ketchup. Då kan du vid behov försiktigt spruta på jodopaxen istället för att doppa navel, bomullstussar elle var det nu är du vill blöta ner.
 
Sv: Checklista inför fölningen

#29 Man doppar naveln i en "äggkopp" med jodopax, sedan rör man inte naveln mer.

Litet tips av förvaring av jodopax eller annan desificering: Använd en väldiskad genomskinlig flaska, t ex Coop's ketchup. Då kan du vid behov försiktigt spruta på jodopaxen istället för att doppa navel, bomullstussar eller var det nu är du vill blöta ner.
 
Sv: Checklista inför fölningen

Hur långt efter stoet har fölat, ska man doppa fölets navel i jodopax?

Hur får man tag i avmaskningsmedel? Det säljs väl enbart av veterinärer nu? Hur mycket kostar det att ta ut en veterinär bara för att få en paket avmaskningsmedel? :crazy:
 
Sv: Checklista inför fölningen

Du behöver inte ta ut veterinär för att få avmaskningsmedel. Det räcker med att ringa och be veterinären faxa receptet till ditt apotek. När du hämtar ut det får du betala lite extra för veterinärens "besvär", jag fick bet 150:- för receptet som apoteket sedan reglerar med veterinären.
 
Sv: Checklista inför fölningen

:confused:150 spänn:eek:

Betalar ni andra lika mycket för ett inringt recept???
 
Sv: Checklista inför fölningen

Räcker att du gör ett större hål i nappen,förhoppningsvis behöver du inte använda den.
 
Sv: Checklista inför fölningen

80kr brukar våra veterinärer ta för att ringa in recept om de inte har varit ute hos oss, då kostar det förstås inget.

Jag bad dom göra det när de var ute och vaccinerade sist, kostade inget, jag tog dessutom ut ett 10-pack så nu har jag ett tag ;)
Till hösten när jag behöver ivomec tar jag det när det är dags att UL på 90 dygn :) (jag åker inte till seminstationen för 90dygns kollen)
 
Sv: Checklista inför fölningen

Jag ger också 80 kronor när de ringer in recept åt oss... och betsäller aldrig under 10 pack:angel:
 
Sv: Checklista inför fölningen

150kr är max vad veterinärerna kan ta i arvode. Beroende på hur mycket rådgivning dom ger tycker jag allt att dom kan lägga på lite. Nu när avmaskningsmedlen blev receptbelagda blev det en hel del för veterinärerna att både fråga djurägarna och svara på deras frågor. Vitsen med recepten är ju att man ska minska användningen av avmaskningsmedel och hade alla djurägare tagit träckprov innan dom ringde och ville ha recept hade det blivit mycket mindre tid för veterinärerna i telefonen!

Förövrigt så har jag blivit rekommenderad av veterinär på SVA att INTE avmaska i samband med fölning.
 
Sv: Checklista inför fölningen

Det är olika råd hela tiden, olika från år till år, olika beroende på vem man frågar....

Jag kör med avmaskning vid fölningen som jag gjort i alla år...
 
Sv: Checklista inför fölningen

Jo det är det verkligen. Jag har frågat flera gånger och hoppats på att dom ska svara att jag ska avmaska så att jag kan göra det med "gott samvete"....
 
Sv: Checklista inför fölningen

visst...stelkrampade ju för en månad sen men hade inte en tanke på att det var receptbelagt, för då hade jag ju bett om recept då. Brukar skicka in träckprov o har inte behövt maska på flera år då hästarna varit rena...å 150:- var i högsta laget..
 
Sv: Checklista inför fölningen

Hej allihop
Avmaskningsmedel är väl receptfritt numera om man inte vill ha en 10-pack för då är de väl fortfarande recept som gäller ?
 
Sv: Checklista inför fölningen

Hej allihop
Avmaskningsmedel är väl receptfritt numera om man inte vill ha en 10-pack för då är de väl fortfarande recept som gäller ?

Nej. Avmaskningsmedel för häst är inte receptfritt. Även enstycksförpackningar är receptbelagda sen i höstas.
 
Sv: Checklista inför fölningen

Veterinären ska väl komma och titta så att efterbörden kommit ut ordentligt dagen efter och så kan de väl lika väl ta och skriva ut avmaskningsmedel till en då, eller ska stoet avmaskas DIREKT efter fölningen?
 
Sv: Checklista inför fölningen

Jag vet då ingen som tar ut veterinär för att titta på att moderkakan är hel, om man inte misstänker att ngt är galet, eller att man tycker att den ser trasig ut.

det kan man ju enkelt kolla själv:-)
 
Sv: Checklista inför fölningen

Och så får vi inte glömma bort oss själva. Vila och hämta kraft innan...
Har man otur så kör det ihop sig vid fölningen och det drar ut på tiden innan man kan gå o lägga sig.

Stoet ska helst ha samma box en månad innan fölning (rätt bakterieflora). Massor av halm och helst en bra bit upp mot väggen. Det är bra om man har extra halm inne i boxen så att man slipper dra in ny halm som dammar då man mockat bort fostervatten mm.
Lakan att lägga efterbörden i o knyta upp i svansen om den inte släpper på ett tag. Annars trampar stoet bara i den o halkar,och sen blir det svårt att se om den är hel. Bra om man har en större plastkasse att lägga den i tills man har tid att kolla att allting finns Mockningsverktyg till hands så man kan få bort gegget så snart som möjligt.

Vi hade kameraövervakning, vet inte hur jag skulle orkat detta annars, förstföderska och mitt första...
Sm,art:bow:
 
"Lakan att lägga efterbörden i och knyta upp i svansen om den inte släpper på ett tag"
Hur länge är "ett tag" ungefär?
Den ska alltså inte knytas upp på en gång?
 
"Lakan att lägga efterbörden i och knyta upp i svansen om den inte släpper på ett tag"
Hur länge är "ett tag" ungefär?
Den ska alltså inte knytas upp på en gång?

Vi slår bara en knut på själva efterbörden till att börja med, bara så att inte stona trampar på den och ev drar av den eller sliter ut den.
Släpper den inte av egenvikten på första timmen knyter vi i ett vått lakan i den så det blir lite mer tyngd. Har den inte släppt efter 3-4 timmar ringer vi ut veterinären som får dra ut den, de flesta anser att efterbörden ska vara ute efter 6-8 timmar och då e det bra att börja "jaga" veterinären i tid.
Dra absolut inte själv då det kan leda till att stoet förblöder väldigt fort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp