Checklista inför fölningen

Sv: Checklista inför fölningen

Viktiga kom-i-håg:
* skriv upp telefonnummer till veterinärer, kobönder, närmsta klinik, ammajouren, kunnig/van person som bor nära dig
* ladda mobilen o videokameran
*
*
*

Inköpslista
* nappflaska o djurnapp
* jodsprit eller lotagen till naveln
* glidslem till ev. rättning
* ev. Microlax, för att underlätta tarmbeckets avgång hos det nyfödda fölet
* avmaskningsmedel till stoet efter fölning
*
*
*

ATT GÖRA: 1 - 2 månder före fölning
* stelkrampsvaccinera
* flytta stoet till fölningsboxen (om hon står inne...)
*
*

ATT GÖRA: Precis före fölning
* ströa boxen med halm, tjock sträng efter väggarna.
*
*


ATT GÖRA: Direkt efter fölning
* tvätta naveln med jodsprit
* Ta ut stoet när efterbörden släppt så att livmodern får dra ihop sig. Helst utan fölet, funkar bättre då.
*
*

Tips:
* kan man ev. ge stoet 1 liter betfor utblandat i 20-25 liter vatten och 1 dl salt.


ATT GÖRA: Närmsta tiden Efter fölning
* avmaska stoet samma dag eller dagen efter fölning men tex banminth eller pyrantel.
* *
*

Tips: Efter fölning:
* inget kraftfoder förren 3dje dagen efter fölning??


Hjälp till att göra listan komplett
Skriv in DITT inlägg i listan, så blir det lättare att överskåda.
 
Sv: Checklista inför fölningen

På vilket sätt skulle det kunna vara farligt att använda dessa paddar?

Jag började fundera på detta och diskuterade med min mamma Barnmorskan (vi är båda ganska väl insatta i BoT, mamma har dessutom utbildning inom idrott), och vi kan inte komma fram till att BoT skulle vara skadligt på något sätt.

Hon sa också att det är som du säger; eftersom de inte gjort några tester så "skyddar" de sig genom att avråda från användning.

Det lutar nog åt att använda paddarna ändå... Får ta ett snack med veterinären också.
 
Sv: Checklista inför fölningen

Här kommer det ytterligare en "förstföderska"...

Mitt sto skall vaccineras mot hästinfluensa nu om en vecka, den årliga sprutan.
Det är inte dags för stelkrampssprutan än (den tar man ju vart tredje år).
Vad jag läste här så ska man alltså ge stelkrampsspruta 1-2 månader innan fölning??? Om man då har ett sto som fölar varje år; ska hon då ha den sprutan varje år?

Mitt sto är på dygn 245. läste att man inte ska vaccinera mot hästinfluensa de sista 4 månaderna, där är ju mitt sto nu.
 
Sv: Checklista inför fölningen

Jag började fundera på detta och diskuterade med min mamma Barnmorskan (vi är båda ganska väl insatta i BoT, mamma har dessutom utbildning inom idrott), och vi kan inte komma fram till att BoT skulle vara skadligt på något sätt.

Hon sa också att det är som du säger; eftersom de inte gjort några tester så "skyddar" de sig genom att avråda från användning.

Det lutar nog åt att använda paddarna ändå... Får ta ett snack med veterinären också.

Personligen skulle jag tycka det var värre om märren måste stå med svullna eller galliga ben den sista tiden. Risken är stor att de blir extra svullna under sista delen av dräktigheten.
 
Sv: Checklista inför fölningen

Vad jag har hört är att "må-gott-hormonerna/välbefinnandet" som bot ger skulle kunna sätta igång fölningen i förtid.
Personligen så vill jag inte riskera något och använder därför inte paddarna. Det går ju att linda vanliga stallbandage om man har problem med galliga ben.
 
Sv: Checklista inför fölningen

Personligen skulle jag tycka det var värre om märren måste stå med svullna eller galliga ben den sista tiden. Risken är stor att de blir extra svullna under sista delen av dräktigheten.

Så resonerade mamma också (hon sympatiserar väldigt med Stjärnan)
 
Sv: Checklista inför fölningen

Här kommer det ytterligare en "förstföderska"...

Mitt sto skall vaccineras mot hästinfluensa nu om en vecka, den årliga sprutan.
Det är inte dags för stelkrampssprutan än (den tar man ju vart tredje år).
Vad jag läste här så ska man alltså ge stelkrampsspruta 1-2 månader innan fölning??? Om man då har ett sto som fölar varje år; ska hon då ha den sprutan varje år?

Mitt sto är på dygn 245. läste att man inte ska vaccinera mot hästinfluensa de sista 4 månaderna, där är ju mitt sto nu.

detta har jag också funderat mkt på, så det vore jätte snällt om någon kunde svara på det :D

//Diana
 
Sv: Checklista inför fölningen

detta har jag också funderat mkt på, så det vore jätte snällt om någon kunde svara på det :D

//Diana

JAG ÄR INTE VETERINÄR, men min vet sa då första fölet kom att det var BRA att ge influensa också, samtidigt som stelkrampen ca 1 mån före fölning. Vi gjorde så och allt har gått bra. Den veterinären ses av de flesta i mina gamla hemtrakter som främst gynveterinär, så jag litar absolut på hennes omdöme, men sen är det väl upp till var och en att ta ställning själv.
 
Sv: Checklista inför fölningen

Vi ger våra avelssto samma mängd kraftfoder efter fölningen som innan, vi ökar kraftfodret ca 7-10 dagar efter fölning beroende på hur stoet håller hull.
Innan fölningen ska man tvätta juvret och skölja av det väl så inga tvål rester finns kvar.
Man vaccinerar mot stelkramp så fölet ska ha skyddet, men om man vanligtvis vaccinerar mot stelkramp räcker det. Vi vaccinerar alltid mot stelkramp.
Man doppar naveln i en "äggkopp" med jodopax, sedan rör man inte naveln mer.

Vi vräker inte i våra ston 25 liter vatten med betfor, vi ger aldrig våra hästar betfor.
Vi ger hö direkt efter fölning högar i varje hörna så stoet kan äta oavsett var fölet behagar lägga sig.
Våra föl går ut ca 15 min första dagen, undet sträng uppsikt, sedan går stoet inte ut mer än korta stunder första 4 dagarna. Stoet trivs bäst i lugn o ro i sin box med sitt föl.
När fölet är ca 10 dagar och vädret tillåter går dom ut hela dagen eller större delen av dagen.
Vi släpper ihop sstona med resten av flocken när fölen är ca 14 dagar gamla.

Vi vaccinerar inte våra föl före 6 månaders ålder, vi brukar vänta med vaccination tills det dom är 2 år gamla, endast stelkramp och då aldrig före 6 månader,
 
Sv: Checklista inför fölningen

Vi vaccinerar inte våra föl före 6 månaders ålder, vi brukar vänta med vaccination tills det dom är 2 år gamla, endast stelkramp och då aldrig före 6 månader,

Du menar att ni inte vaccinerar mot influensa före två års ålder men mot stelkramp från att dom är drygt 6 månader eller?
 
Sv: Checklista inför fölningen

Det här med att binda upp efterbörden i svansen...

Det har jag oxå alltid fått höra, och gjorde så vid ett tillfälle då efterbörden inte ville släppa.

Då fick jag lära mig av veterinären att INTE binda upp den i svansen, utan istället binda upp den i sig själv. Dvs liksom sno ihopa den och knyta fast den högre upp i sig själv (med hjälp av snöre, annars glider det ju upp igen).

Om man binder upp den i svansen så kan det dröja längre innan den kommer ut, eftersom den inte är så tung då, och dessutom kan en häst bli vettskrämd när paketet kommer ut och sitter fast i svansen.

Om man istället binder upp efterbörden i sig själv, så gör tyngden att den snabbare glider ut, och då hamnar det ju platt på marken istället för att hänga kvar i svansen.
 
Sv: Checklista inför fölningen

Ang detta om kraftfoder efter fölning. Jag jobbar med grisar och vi gör så här på grisarna hm.. inte samma djur men det funkar rätt lika när det gäller födsel.
Man drar alltid ner givan efter grisning med ca 30% för att undvika förstoppning och grisningsfeber. Efter dag 2 börjar man öka igen och så ökar man hela tiden tills man är uppe i rätt giva, ( väldigt hög ) Om vi inte minskar givan så ökar risken för grisningsfebrar direkt = Livmoderinflammation, mjölkbrist och juverinflammation. Nu tror jag grisar är mkt känsligare men det kan vara värt att ha i bakhuvudet.
Har man en häst som har lätt för att få fång Tex förlossningsfång så är det viktigt att dra ner givan. Annars är ju vatten A till O efter fölning ( och grisning) .
 
Sv: Checklista inför fölningen

Stoets antikroppar mot bl a stelkramp överförs till fölet via råmjölken. Är stoet grundvaccinerat finns ingen anledning att vaccinera stoet varje år.
Fölets antikroppar mot stelkramp sjunker succesivt under dess första 6 månader. Om fölet får en sårskada/hovböld rekommenderas vaccination redan innan 6 mån ålder.
 
Sv: Checklista inför fölningen

Stoets antikroppar mot bl a stelkramp överförs till fölet via råmjölken. Är stoet grundvaccinerat finns ingen anledning att vaccinera stoet varje år.
Fölets antikroppar mot stelkramp sjunker succesivt under dess första 6 månader. Om fölet får en sårskada/hovböld rekommenderas vaccination redan innan 6 mån ålder.

Enkelt och bra svar...precis som jag anade att det kunde vara.
Tack för detta!
 
Sv: Checklista inför fölningen

TACK till DIG, skaraborg!
Du är den enda som fattat vitsen :)
Att fylla på listan, så som jag menade!

I övrigt tycker jag mest att tråden handlar om BoT och andra diskussioner, vilket INTE var min mening :(

Kan ni inte hålla er till ämnet och skapa ny tråd isåfall???
 
Senast ändrad:
Sv: Checklista inför fölningen

Vart får man tag på en sk "djurnapp"? Var idag och inhandlade nappflaska och dxet enda jag vart rekomenderad var att göra ett större hål...


nappflaska med djurnapp

Jodsprit eller Lotagen till naveln

Glidslem till ev rättning
 
Sv: Checklista inför fölningen

Viktiga kom-i-håg:
* skriv upp telefonnummer till veterinärer, kobönder, närmsta klinik, ammajouren, kunnig/van person som bor nära dig
* ladda mobilen o videokameran
*
*
*

Inköpslista
* nappflaska o djurnapp
* jodsprit eller lotagen till naveln
* glidslem till ev. rättning
* ev. Microlax, för att underlätta tarmbeckets avgång hos det nyfödda fölet
* avmaskningsmedel till stoet efter fölning
* Handdukar till att hjälpa stoet att torka fölet. Kan ju snabbt bli kalla om det är kallt ute...* Stetoskop
* Bedövningsgel + sax om man skulle behöva klippa ett sto som är sytt sen innan
ATT GÖRA: 1 - 2 månder före fölning
* stelkrampsvaccinera
* flytta stoet till fölningsboxen (om hon står inne...)
* Jag börjar även att tempa stoet någon vecka innan för att ha lite koll och även snor ett par droppar mjölk var kväll för att han koll på den. *

ATT GÖRA: Precis före fölning
* ströa boxen med halm, tjock sträng efter väggarna.
* Tvätta juvret (tänk på att bebisar är sterila när dom föds)
* Har även hört att det är bra att desificera boxen med tex vircon


ATT GÖRA: Direkt efter fölning
* tvätta naveln med jodsprit
* Ta ut stoet när efterbörden släppt så att livmodern får dra ihop sig. Helst utan fölet, funkar bättre då.
* Kolla efterbörden så att ALLT kommit med ut
*

Tips:
* kan man ev. ge stoet 1 liter betfor utblandat i 20-25 liter vatten och 1 dl salt.


ATT GÖRA: Närmsta tiden Efter fölning
* avmaska stoet samma dag eller dagen efter fölning men tex banminth eller pyrantel.
* *
*

Tips: Efter fölning:
* inget kraftfoder förren 3dje dagen efter fölning??


Hjälp till att göra listan komplett
Skriv in DITT inlägg i listan, så blir det lättare att överskåda
 
Sv: Checklista inför fölningen

Jag har köpt nappflaska på Granngården. Lamm-flaska med napp. Fungerar jättebra!

Vi har mjölkat ur stoet ca 2 dl direkt efter fölning och matat fölet direkt med. Då är det ingen fara ifall fölet ej finner juvret direkt. Har fungerat mycket bra. Ger lite exra styrka till fölet.

Dessutom har vi mjölkat ut ca 3 dl och frusit in av råmjölken i väntan på nästa föl. Råmjölken klarar sig i frysen 1 år. Perfekt att ge om något kör ihop sig. Det är svårt att få tag i råmjölk. Ersättning finns ej.

Vaccinerar inför varje fölning med stelkramp och influens. Även då det blir föl varje år. Liten kostnad, och fölet får skyddet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp