Chansa eller fortsätta 'helgardera' sig?

Alexandra_W

Trådstartare
Lite knasig rubrik men svårt komma på någon riktigt bra.

Men har ju sen några veckor en ny häst. En herre utan skadehistorisk och varken den direkt 'vilda' typen i hagen, eller vad det verkar speciellt skadebenägen. Stryker sig aningens bak, och har haft skydd vid ridning men inte i hagen innan.

Jag har ju dock haft en enorm otur sista åren. Förlorade förra damen i en hagskada, som dock inga skydd i världen kunnat råda bot på. Hon hade dock ett par mindre skador, inte allvarliga, men där skydd kunnat göra skillnad.

Hursom, jag är milt talat livrädd att nya herrn ska skada sig, och att jag ska förlora honom också. Så jag har sen han kom packat in honom i skydd i hagen. Benskydd + boots fram, och benskydd bak. Hade inga boots i början då jag inte hade några i rätt storlek. Han fick ett broddtramp mitt fram i kronranden, men i övrigt nada. Går dock numera med boots även bak.

Lyckades verkligen 'tvinga' mig själv att plocka av skydden fram och ha honom med 'bara' boots fram, samt skydd och boots bak. Men det gick bara typ 10 dagar, sen svek mina nerver att varje dag ängsligt känna på benen (inte minsta rispa/skråma ska tilläggas. Han är fullbroddad) och nu har skydden åkt på igen.

Och varenda morgon när jag står där och ägnar vad som känns som en halv evighet att 'klä på' honom så drabbas jag av insikten 'du är en nojig jävel och erkänn att det här är bara bökigt och drygt och onödigt?' och så står jag där och velar med skydden i handen, men slänger på dem. Min mor som sköter hästarna när jag jobbar natt tyckte 'hur länge ska han ha alla skydd och så?' och jag insåg att 'eh, tja.. öh.. eh.. alltid?'. För jag lär ju aldrig 'frivilligt' våga klä av honom.

Och man kan ju se det som better safe than sorry, samtidigt skulle det ju vara enklare (för mig) och iaf nu i blöta, leriga tider säkert lite bekvämare för hästen (som dock inte tycks ha minsta emot skydden, eller får skav etc av dem) att vara 'naken' om benen.

Men känns som 'tar jag av dem och det händer något kommer jag gräma mig hela livet'. Samtidigt så är jag ju inte dummare än att jag inser att endera måste jag chansa, eller så kan jag hålla på med skydd av och på under hela vår tid tillsammans, som jag hoppas blir låååång *ta i trä*

Men hur resonerar ni? Och då menar jag inte kring er egen häst så i första hand (jag har ju två till - utan skydd), utan utefter det jag skrivit. Fortsätta gardera sig så gott det går, eller 'chansa' och riskera att stå där och tänka 'om jag bara hade..'

Sv: Chansa eller fortsätta 'helgardera' sig?

Fortsätt med skydden - åtminstone så länge han är broddad och det är lerigt och halt. Så hade jag gjort.

Jag resonerar som såhär,att händer det så händer det... Jag har inga skydd på någon av mina 3 hästar och skulle inte sätta på det heller. De kan vricka sig eller skada sig på andra sätt,då inga skydd hjälper. Folk får göra hur de vill men jag skulle inte vilja hålla på med skydd varje morgon och när det är klenigt och så.. Det räcker med den tiden det tar att sätta på täcke tycker jag. :)

*KL*

Sen undrar jag hur bra det är för hästen att gå med skydd på sig så många timmar??
Det måste ju skava efter ett tag, och tänk om han fastnar i något med skyddet. Skulle faktiskt inte våga ha skydd på mina hästar i hagen.
Boots är väl ok eftersom han verkar trampa sig, men resten?

Det är bättre att lära dom att gå utan. Har han haft skydd på sig förut i hagen?

Om jag vore du, så skulle jag skippa skydden men låta bootsen sitta så länge han har brodd.

Lycka till

MVH Russin8

Han har gått utan både skydd och boots i hagen innan som jag skrev. Så det är inte så att han är en 'känd klumpeduns' eller liknande, utan det är matte som är nojig.

Ang skav så man får se till att det är rätt sort och rätt passform, då har jag dock inte haft problem med skav ens på skavkänsliga. Dock så även om de sitter perfekt, bra modell etc, och hästen inte så bekymras, så anser jag ju att de trevligaste för hästen torde vara skyddfritt. Men jag har inga problem så att ha skydd på.

Fastna med skydden, det vetesjutton vad och hur, men rent teoretiskt så kan de ju det ja. Eller i täcket.

Just brodden påverkar inte att jag tycker 'skydd nu broddad men inte sen', visst det är enklare att utåt 'berättiga' det med 'han är faktiskt fullbroddad och ny här, va', men jag vet ju att det inte är i brodden det sitter, jag skulle packa in lika mycket om han var obroddad.. :crazy:

Med tanke på din häst-historia förstår jag dig :crazy:

Men jag undrar om det inte kan bli så att han börjar slarva med benen när han upptäcker att det inte känns om han dänger i dem här och där. Och då kanske man alltid kommer vara tvungen att ha skydd.
Nu är det ju bara pga din nojja... :smirk:

Om hästen klarat sig bra hittills utan skydd tror jag du gör bäst i att fortsätta utan skydd.

Beroende på hur de håller på i hagen kanske jag skulle ha boots fram om de busar mycket, har en del erfarenhet av broddtramp i samband med bus..

vad är problemet? :D

med din historik är det väl bara att fortsätta ha skydd på om du känner dig bättre med det.
fullbroddad skulle jag definitivt ha åtminstånde boots.
Min går med boots fram större delen av året i hagen, aldrig skav eller ngra problem över huvud taget.

'Problemet' om det nu är ett sånt (jag är ju inte säker själv) är väl mest det att det i grunden är 'onödigt', eller i alla fall inte 'påkallat'. Utan jag gör det för jag 'inte törs låta bli'.

Och det är ju på ett sätt inte ett problem, som dus äger bara ha skydden på, alla glada. Samtidigt så, antagligen pga vad jag jobbar med och den utbildning inom det som jag har, så ringer det ju lite 'varningsklockor' för just sådana beteenden :devil:

Hästarna måste lära sig att ta ansvar för sina fötter och vad de sätter dem. Ta bort allt, broddar oxå, eller är det kallt och isigt där du bor?Men jag kan förstå din nojja.

Det handlar ju inte om att han inte har koll på fossingarna. Han är 14 år efter nyår, och har inte varit inpackad i skydd innan (har haft skydd bak vid ridning hos förre äg iaf, han stryker sig lite bak. Och vid något mer vilt betessläpp - oskyddat - fick han lindriga strykskador bak, men thats it).

Utan det är JAG som packar in honom i skydd för MIN 'skull'. För att skydda MIG mot att han - om oturen/olyckan - är framme ska skada sig.

Det är alltså inte HAN som behöver 'lära sig' någonting, och slippa skydd, utan ska han slippa skydd är det MATTE som måste 'lära sig någonting'.

Frågan är ju dock om jag ska bara köra på 'better safe than sorry', och köra med både livrem och hängslen, endera 'for life' eller tills det gått så lång tid att jag törs 'chansa'. Eller om jag aktivt ska försöka/tvinga mig att 'ta risken' (men då lär man också ha en plan för att ta konsekvenserna om nu den berömda oturen skulle vara framme).

'Problemet' om det nu är ett sånt (jag är ju inte säker själv) är väl mest det att det i grunden är 'onödigt', eller i alla fall inte 'påkallat'. Utan jag gör det för jag 'inte törs låta bli'.

Och det är ju på ett sätt inte ett problem, som dus äger bara ha skydden på, alla glada. Samtidigt så, antagligen pga vad jag jobbar med och den utbildning inom det som jag har, så ringer det ju lite 'varningsklockor' för just sådana beteenden :devil:

Jomen alltså, jag resonerar såhär.
med tanke på din "historik" och din nuvarande förståerliga nojja runt det hela så vad blir bättre av att forcera? Jag menar, om du ska sitta med andan i halsgropen över det varenda dag, så varför forcera det? ge det tid med hästen, låt benskydden vara på om det får dig att må bättre. med tiden kommer du att se att det kanske finns oerhört lite befog att noja, och med tiden han håller sig frisk så minskar också oron per automatik. jag lovar.
ibland så åstadkommer man mycket litet genom att forcera. jag har svårt att se att det blir en fix ide för att han får gå med skydd denna vinter tex, och att du blir diagnosticerad med benskydd-mani för den skull : )

Om det mot all förmodan är så att du MÅSTE tvinga dig själv, så ta av skydden men inte bootsen. Boots på 4 broddad häst i hagen är en ren säkerhetsgrej man inte behöver ha nojja för att besluta sig för. (tex din underskrivne).

Senast ändrad:

Ta av broddarna nu när det är lerigt, så löser det sig- du behöver inga skydd.'
Sen när du börjar att rida den( ska du inte göra det INNAN prövotiden går ut??) är risken betydligt mindre för skador i hagen.

Ta av broddarna nu när det är lerigt, så löser det sig- du behöver inga skydd.'
Sen när du börjar att rida den( ska du inte göra det INNAN prövotiden går ut??) är risken betydligt mindre för skador i hagen.

fan vilket onödigt svar

Att ta bort broddarna när de inte behövs, så hela problemet är ur världen. Synnerligen normalt anser jag.

ditt inlägg var däremot helt utan essens.

Jag såg inte axels inlägg förrän det citerades.

Men kan ju svara nu när jag sett det.

Axel vet dock mycket väl att det inte handlar om en reell skaderisk eller ej, utan det som sitter i mitt huvud. Dvs min 'skyddsnoja' påverkas inte ett smack om hästen har brodd eller ej.

ANg det totalt orelevanta så vet axel också att prövotiden är för en enda sak - att se så hästarna går ihop. Och nä jag kommer inte ha ridit honom hemma innan prövotiden är slut. Jag har nämligen redan avbrutit prövotiden, i förrgår, och på måndag byter pengar ägare och ägarbytet genomförs. Jag räknar med att kunna hinna rida herrn i nästa vecka (haft så sjukt mkt på jobbet etc att jag knappt haft tid att kissa..). Jag är dock inte minsta bekymrad ang att han inte är 'riden under prövotiden'. Han är provriden, och hade det exv varit ett sto hade jag ju köpt direkt. Jag vet vad det är för jobb i ridningen, men jag vet också vad som finns därunder. Och ser ingen som helst nackdel med att hhan får vila och läka både mun och rygg.

Ridning eller ej lär knappast påverka skaderisken, eftersom den sitter 'i mitt huvud' och ingen annanstans. Herrn är lika lugn, lätthanterlig och sansad nu som när han kom. Och det är närmast komatöst i hagen. Dels beror det väl på underlaget, men även på att det nu leks mer enligt 'bita-slita-dra' metoden och 'gnabb' än 'fullt ös medvetslös'.

Men skaderisken sitter som sagt ffa i mitt huvud. Han löper inte större eller mindre risk att bli skadad än mina andra två, som går oskyddade. Men jag törs ändå inte 'skydda av' honom.

Dock försöker jag övertala mig själv att skippa bootsen bak imorgon, det är så förbannat satans lerigt och han får massvis av lera under dem. Vi får väl se om det går, jag är tveksam ;)

Nej men om han redan har trampat sig, verkar det lite korkat att ha broddar fast det inte behövs o den ej heller rids på halka.

Jag skulle mest "noja" mig för det.

har själv skruvat ut broddarna- just därför.
en onödig skaderisk.

Senast ändrad:

Om jag vore du skulle jag precis som Mackan skriver:
-behåll skydden på och behåll din sinnesfrid. Speciellt nu när hästen är broddad, då är det inte helt obefogat faktiskt.
Du kommer aldrig att förlåta dig själv OM det händer något, och behåller du skydden på så kan du ju iallafall tänka att du gjort vad du kan genom att sätta skydd överallt. Förstår jag helt och hållet.
Hästen lider inte av det. Du kommer alldeles säkert känna dig trygg med att ta av skydden såsmåningom, typ när broddsäsongen är över...

Att ta bort broddarna när de inte behövs, så hela problemet är ur världen. Synnerligen normalt anser jag.

ditt inlägg var däremot helt utan essens.

jag menade "(ska du inte göra det INNAN prövotiden går ut??)"
som du säkert förstod

Jag anar vilka varningsklockor du tänker på.

Jag är en militant antinojig person, och till och med jag tycker att du ska tillåta dig att använda skydd + boots fram + bak om det känns bättre så. Med tanke på din historia.

Om du känner av ett sakta - eller snabbt!:eek: - ökande behov av fler skydd, tex hjälm för hästen, täcke av skyddsvästkvalité för att skydda bålen mot sparkar, madrasserade stängselstolpar osv osv, är det dags att ta varningsklockorna på allvar.

Jag tror att ditt iofs lite överdrivna behov av att skydda just den här hästen just nu kommer att minska med tiden när allt går bra.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
653
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
354
· Visningar
33 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka