Chansa eller fortsätta 'helgardera' sig?

Sv: Chansa eller fortsätta 'helgardera' sig?

det verkar helt klart vara onödigt men du är orolig och hästen mår inte dåligt så fortsätt du. Bättre att känna sig löjlig än orolig tror jag faktiskt.

Jag resonerar så här att om du sätter på hästen "stöd" på benen så kommer han slappna av och slarva med benen.
OM du i framtiden blir tillräckligt trygg för att ta av skydden så kommer häststackarn inte kunna röra sig normalt! DÅ ökar verkligen skaderisken!

Naturligtvis förstår jag din oro och försiktighet, men som du sagt ett antal gånger nu så ligger problemet inte hos hästen utan hos dig.
Det är du som behöver lugnas.

Jag tror att enda sättet för dig att någonsin våga ha en häst utan skydd är att ta av dem nu.
Ok om du kommer oroa dig sjuk i början, men när du märker att ingenting händer så kommer du förhoppningsvis kunna slappna av. Så om ett år kommer du titta tillbaka och undra vad det var du oroade dig så över!

Lycka till!

Därför att jag är av den åsikten att man skapar problem som inte finns- Ta av broddarna.
hur bra är det att ha skydd på halva dygnet? I boxen då?
Där har vi ännu större skaderisk.

Less is more.

Å jo hon läser nog:rofl:

Jag tycker som så att börjar du fullgardera nu, och har så en längre tid, och sen helt plötsligt tar av skydden - blir det en ovana för hästen då? Som är då van att kunna göra sånahär rörelser utan att göra illa sig, och sen försöker göra samma rörelser när du väl har vågat plocka av skydden, och då far det illa?

Om du velar mellan att ha skydden eller att plocka av nu, skulle jag plocka av nu. Det som händer, händer. Det är inte ovanligt att det sätter sig i huvudet när ens förra häst fick en hagskada.

jag tror inte det fungerar så.

Min häst har gått med boots i praktiskt taget 3 år. Med ny tränare blev hon mer balanserad och vips, slängde jag av bootsen och nemas problemas.

det skadar ju inte att ha skydd. så jag tycker du ska fortsätta med det.

även om man inte kraschar varje dag så har amn ju alltid bilbälte på sig...

jag tror inte det fungerar så.

Min häst har gått med boots i praktiskt taget 3 år. Med ny tränare blev hon mer balanserad och vips, slängde jag av bootsen och nemas problemas.

Håller med. jag tycker det är en total myt att hästarna blir mer klumpiga om de går med skydd, vänjer sig och därmed slår sig osv. vad finns det för belägg för det påståendet? dessutom är det väl ingen som föreslår att alexandra ska ha skydd upp till hakan för all framtid? Om hästen går med skydd ngra vintermånader för att ägaren är nojjig och det får ägaren att känna sig mindre orolig, - so what?
Har samma erf. som Pontevecchio i övrigt.

självklart är det mera pysslel och minituös skötsel runt benskydd. man måste hålla rent, se till att de är torra dvs man har ombyte osv osv. men det är väl ett val man får göra isåfall : )

Senast ändrad:

Jag tror att vi är många som kan förstå hur du känner det. Om man har haft en häst som har råkat ut för ngt (vad det än är och vad det än har slutat med) så är det klart att man blir hel (eller halvt om det låter bättre) hysterisk. Jag har blivit det alltså helt hysterisk och blir det fortfarande.
Jag blev tvungen att ta bort en häst pga skador och köpte kort därefter min nuvarande häst.
Jag minns fortfarande när jag hade släppt ihop henne som visade sig vara utan stelkrampsskydd!!!! tillsammans med våra andra hästar. Hon blev jagad i hagen och fick ett pytte sår. Jag kastade mig på telefonen och ringde till veterinären.Han kom och var beredd att ta hand om såret. Jag vet att jag sa till honom att strunta i såret för det var inte ngt men ge henne en spruta mot stelkramp.
I ditt läge hade jag fortsatt att helgardera mig. Jag tror inte att din nya häst går under pga det. Ta en dag i taget och njut av din nya häst. Du landar säkert så småningom.

*KL*

Ang att de 'vänjer sig och blir klumpiga' så jag anser rent personlig att det är en myt. Min arabvalack gick med baske mig hockeyskodd när han var broddad, i flera år. Han var vansinnigt klumpig och hade 'noll koll' på benen under bus (finns bilder, han lyckas göra grejer med benen som borde vara anatomiskt omöjliga). Utan skydd kom han in med dagliga blessyrer, med skydd kom han inte med blessyrer nu och då.

Efter några år när han hade mer benkoll så fasade jag ut skydden och sen många år går han utan. Får väl någon skråma vartannat år ungefär, men thats it.

Så jag är inte så orolig att de vänjer sig, speciellt inte en häst som är van att gå oskyddad. Skydd bak kommer jag nog alltid vilja ha på honom iom att han stryker sig, men i övrigt så.

Jag skippade framskydden imorse, efter stor vånda (som höll på att göra att jag kom försent till jobbet), och hade bara botts fram, men boots + skydd bak. Inte för jag eg ville ta av skydden utan för att det är så blött och han rullar så flitigt och det skulle regna heeela dagen, och det blir så tungt då. Får väl se om jag får ångra det när jag tar in *nervös*

Och om jag skyddar av, och inget händer så visst blir det så att man slutar noja. Kruxet är ju om jag tar av skydden och OM något händer.. Hur mycket kommer jag förbanna, klandra och ångra då liksom..

Hur man än vänder sig har man ändan bak liksom, men just nu är jag nog inne på som vissa sagt, att behålla skydden på. Broddat som obroddat, för det handlar som sagt inte om brodden, den är bara bra att 'skylla på officiellt' :devil: Han skulle vara lika inpackad om han så var barfota *erkänner*

Hur mycket jag än mumlar när jag står och tvättar hästben, kånkar lerinpackade skydd in och ut för att spola, tvätta och torka på elementet, och hur tidigt jag än får gå upp. När klockan ringde 04.15 imorse så kunde jag snoozat och skippat skydd men jag klarade det som sagt inte, så han får ha dem, skulle inte förlåta mig OM ngt hände. Och med tanke på hur många ggr jag tänkt 'tänk om..' ang han är utan frambensskydd, så.. Jag är en mesig hönsmatte helt enkelt, jag får nog försöka förlika mig med det för stunden iaf.

Heeelt OT men: Vad använder du för skydd ute? Ska sko och brodda min kille för första gången i hans liv, och han är milt sagt klumpig med sina ben (eller ja, med hela sig) så han får skydd på sig första tiden iaf. Har aldrig haft hagskydd förut och behöver lite tips. *virrig,jag? JA*

jag tycker du ska fortsätta med skydden om det inte blir för besvärligt. Jag vet precis hur du menar, min har precis fått broddar o nu har han boots iaf fram för annars ger jag mej f-n på att han trampar sej annars. Min veterinär sa typ "guuud va många skador vi hade sluppit behandla om inte broddar fanns" :smirk: så jag tycker det är bra att skydda dom...
Du kan ju iaf trösta dej med att den tiden du lägger ner på att ta av o på skydden "får du tillbaka" med tanke på hur mkt pengar och problem det kan innebära OM dom trampar/skadar sej osv... ;)

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
653
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
354
· Visningar
33 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka