Sv: Chansa eller fortsätta 'helgardera' sig?
*KL*
Ang att de 'vänjer sig och blir klumpiga' så jag anser rent personlig att det är en myt. Min arabvalack gick med baske mig hockeyskodd när han var broddad, i flera år. Han var vansinnigt klumpig och hade 'noll koll' på benen under bus (finns bilder, han lyckas göra grejer med benen som borde vara anatomiskt omöjliga). Utan skydd kom han in med dagliga blessyrer, med skydd kom han inte med blessyrer nu och då.
Efter några år när han hade mer benkoll så fasade jag ut skydden och sen många år går han utan. Får väl någon skråma vartannat år ungefär, men thats it.
Så jag är inte så orolig att de vänjer sig, speciellt inte en häst som är van att gå oskyddad. Skydd bak kommer jag nog alltid vilja ha på honom iom att han stryker sig, men i övrigt så.
Jag skippade framskydden imorse, efter stor vånda (som höll på att göra att jag kom försent till jobbet), och hade bara botts fram, men boots + skydd bak. Inte för jag eg ville ta av skydden utan för att det är så blött och han rullar så flitigt och det skulle regna heeela dagen, och det blir så tungt då. Får väl se om jag får ångra det när jag tar in *nervös*
Och om jag skyddar av, och inget händer så visst blir det så att man slutar noja. Kruxet är ju om jag tar av skydden och OM något händer.. Hur mycket kommer jag förbanna, klandra och ångra då liksom..
Hur man än vänder sig har man ändan bak liksom, men just nu är jag nog inne på som vissa sagt, att behålla skydden på. Broddat som obroddat, för det handlar som sagt inte om brodden, den är bara bra att 'skylla på officiellt'
Han skulle vara lika inpackad om han så var barfota *erkänner*
Hur mycket jag än mumlar när jag står och tvättar hästben, kånkar lerinpackade skydd in och ut för att spola, tvätta och torka på elementet, och hur tidigt jag än får gå upp. När klockan ringde 04.15 imorse så kunde jag snoozat och skippat skydd men jag klarade det som sagt inte, så han får ha dem, skulle inte förlåta mig OM ngt hände. Och med tanke på hur många ggr jag tänkt 'tänk om..' ang han är utan frambensskydd, så.. Jag är en mesig hönsmatte helt enkelt, jag får nog försöka förlika mig med det för stunden iaf.