Chambontygeln

L

Lightzone

Använder ni den vid longering? Vad tycker ni om den? Varför är den bättre/sämre än andra hjälptyglar?
Väldigt nyfiken på vad ni anser då jag inte hört så mycket om den i Sverige...Eller är det bara jag som inte har koll?
 
Sv: Chambontygeln

Det är nog den enda hjälptygel jag tycker är någorlunda vettig, faktiskt.

Alla andra inverkar nedåt och bakåt, men denna låter åtminstone nosen gå fri.


Har både ridit och longerat med chambon. Använde den ett par gånger/år på Pinky, men förhoppningsvis inte alls på Elvira.;)
 
Sv: Chambontygeln

Använder den på unghästar, men ej vid ridning.
väldigt bra att ha på handhästar eller konvalescenter som ska hålla sig på mattan:D
 
Sv: Chambontygeln

Fint att ni tycker om den! Håller med om att det verkar vara den bästa hjälptygeln. Hur kan det komma sig att man hör så lite om den?
Är det för att den är okänd, eller för att jag helt enkelt inte har någon koll? ^^
 
Sv: Chambontygeln

Antagligen beror det på att den främst är till för longering, men också GÅR att använda i ridning.
 
Sv: Chambontygeln

hallå hallå!

chambontygeln har jag hört ska vara oerhört varmt rekomenderad för unga hopphästar! Just vid longering i början då den lär hästen att gå i bra form och hitta balansen neråt-frammåt utan att bli tvingad till det, då den först känner av dess inverkan, sedan söker sig neråt-frammåt, då chambonen inte har någon verkan.
En häst som blivit longerad med chambon kommer alltså aldrig behöva martingal vid tävlingar!
 
Sv: Chambontygeln

KL

har inte någon en bild på hur en rätt använd chambon sitter? Jag har aldrig använt en sådan och är lite nyfiken..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 111
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp