Cetirizin till häst - erfarenheter?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag är nyfiken. Den senaste (sista?) studie som finns visade ju på exakt noll effekt. Först gjorde de en studie och fick lovande resultat när de skapat en reaktion i huden och sen gav cetirizin och den försvann, och dessutom kunde de mäta terapeutiska doser i blodet.

Så då testade de på eksemhästar ute i stallarna. En dubbelblind, kontrollerad studie där hälften fick placebo och hälften fick cetirizin. Så fick djurägarna skatta, och veterinär (inte samma för alla hästar, men samma båda gångerna för resp häst) tittade på och bedömde hästen före och efter studien. Resultatet blev ett stort ingenting. Noll effekt. Sen har den tagits som sanning, och var man än läser konstateras med hänvisning till den att cetirizin inte hjälper mot knottallergi. Och oftast dras slutsatsen att den inte hjälper mot annan allergi heller.

Samtidigt så om man googlar lite hittar man hästägare både inom och utom landet som hävdar att det faktiskt hjälper deras häst.

Så, jag är nyfiken på era erfarenheter, ni som provat? Finns mest äldre träffar om man söker och en uppföljning skulle vara trevligt.

Har gett cetirizin till min häst under en period nu i våras mot ev pollenallergi som orsakade headshaking. Hästen blev symptomfri under behandling (och är det även nu efter behandling) sen om det berodde på cetirizinet eller om det var för att de pollen som vi misstänker att hästen är allergisk emot sjönk till låga/"obefintliga" nivåer under behandlingstiden låter jag vara osagt...

Jag provade på min allergiska häst. Jag var helt säker på att det var knott eller iallafall insekterna, vi tog ett blodprov och skickade iväg. Det visade att han endast var allergisk mot en planta som vi knappt hade på gården eller i närmiljön ( sådan där som blir brun och ser ut som kaffe?, minns inte namnet)
Så jag provade med cetirizin och trodde nog att det hjälpte lite iallafall, men nu i efterhand så tror jag inte det ändå. Det var nog mest massiva insatser med tvätt o medel från mig som gjorde honom bättre. Gav honom hela sommaren tror jag och när jag slutade märktes ingenting

Jag vet inte hur väl beforskat det är att hästars sommareksem är en histaminmedierad allergisk reaktion?
Om inte, bör cetirizin inte fungera.

Jag har en kompis som tidigare gav antihistamin till eksemhästar. Man trodde att det hjälpte.
Men hästarna är eksemfria med täcken numera, utan antihistamin.

På min ena eksemhäst hjälper inte kortison vilket får mig att tro att hans eksem inte handlar om en allergi.

Det kloka är nog egentligen att göra som @Lindsen : ta prov och konstatera om hästen är allergisk innan man ger antihistaminer.

Det finns ju äldre forskning också som visar att antihistaminer inte är effektiva mot hästars sommareksem.

Jag vet inte hur väl beforskat det är att hästars sommareksem är en histaminmedierad allergisk reaktion?
Om inte, bör cetirizin inte fungera.

Jag har en kompis som tidigare gav antihistamin till eksemhästar. Man trodde att det hjälpte.
Men hästarna är eksemfria med täcken numera, utan antihistamin.

På min ena eksemhäst hjälper inte kortison vilket får mig att tro att hans eksem inte handlar om en allergi.

Det kloka är nog egentligen att göra som @Lindsen : ta prov och konstatera om hästen är allergisk innan man ger antihistaminer.

Det finns ju äldre forskning också som visar att antihistaminer inte är effektiva mot hästars sommareksem.

Fast jag vet om forskningen, eller ja den studien då som alla lutar sig emot, om att det inte är verksamt. Inklusive tänkbara förklaringar till varför det i studien inte hjälpte eksemhästarna.

Men jag är nyfiken på de som använt det och deras erfarenheter som sagt.

(Spin off ang kortison. Tyvärr hjälper inte kortison alltid vid allergi. Finns många välutredda allergihundar t ex där man inte ens med kortison lyckas göra det drägligt för hunden. Systemiskt kortison då, i doser vi inte ens skulle drömma om att ge häst. Så enbart frånvaron av svar på kortison säger nog tyvärr inget om det är allergi eller ej. Är ju lika med andra sjukdomar som härrör från ett immunförsvar som fått lite fnatt. För vissa räcker inte effekten av kortison för att dämpa immunförsvaret nog, utan det krävs en kraftigare hämning av det.)

Har ju använt det under många år, använde det konstant under ett helt år för att hjälpa hästen att få tillbaka ett immunförsvar och bättre hälsa. För honom så hjälpte det massor, han hade under några år fått sommarallergi med luftrörsproblem och sommaren efter året han gick på Cetirizin var han symtomfri. Efter det året så gav jag under några år från April-september och för att de två sista åren inte behöva ge honom alls. Jag är övertygad om att tabletterna hjälpte honom .

Detta hade ju inte med eksem att göra utan sommarallergi med snuva och luftvägsproblem.

Jag har fått ett annat antihistamin (Atarax) utskrivet av veterinär, till häst. Hästen var en minishetland och jag kan säga att effekten var stor. Min stallägare på den tiden skrek i luren för hon kunde se effekt efter bara 30 min, hon tyckte det var fantastiskt :D Detta var en ponny med väldigt grav exem. Han gick från att klia sig non-stop (sket i att äta tom och hade klåda överallt, kliade magen genom att dra den mot marken osv) till att kanske dra mankammen två-tre gånger mot något, enstaka gånger under dagen. Otrolig skillnad, även om man där säger att det inte "ska" fungera.

Intressant. 5 h efter första givan är hästen märkbart bättre. 12 h efter första givan (och direkt efter andra) har han slutat klia sig, jag får inte ens klirespons längre.

Kan vara solvindarna på mars (dvs ren slump), men cetirizinet är det enda som ändrats. Ska bli intressant att se vad som händer framöver, om det håller i sig.

(Spin off ang kortison. Tyvärr hjälper inte kortison alltid vid allergi. Finns många välutredda allergihundar t ex där man inte ens med kortison lyckas göra det drägligt för hunden. Systemiskt kortison då, i doser vi inte ens skulle drömma om att ge häst. Så enbart frånvaron av svar på kortison säger nog tyvärr inget om det är allergi eller ej. Är ju lika med andra sjukdomar som härrör från ett immunförsvar som fått lite fnatt. För vissa räcker inte effekten av kortison för att dämpa immunförsvaret nog, utan det krävs en kraftigare hämning av det.)

spin off 2. Gäller människor också, tyvärr. Min sambo är galet allergisk mot hästar, varken antihistamin eller kortison hjälper :-(. Vi har nån receptfri sak kvar att testa funkar inte det blir det nog inget mer hästande för honom :-(.

Intressant. 5 h efter första givan är hästen märkbart bättre. 12 h efter första givan (och direkt efter andra) har han slutat klia sig, jag får inte ens klirespons längre.

Kan vara solvindarna på mars (dvs ren slump), men cetirizinet är det enda som ändrats. Ska bli intressant att se vad som händer framöver, om det håller i sig.

Fortfarande inget kli... Fortfarande svårt att säga om det är en slump eller ej såklart.

Då har jag återigen fått börja med cetirizin till min häst :( första dagen idag han får antihistamin och jag hoppas att han svarar på behandlingen.

Hans frustningar och headshaking började igen nu när det blev jättesoligt och varmt. Vi som trodde det var björkpollen som var orsaken :grin: (kan ju fortfarande vara en av orsakerna).
Vi har sen förra vändan en remiss skickad till ultuna för allergiutredning, dock ännu inte hört nått från dom...

Fortfarande inget kli här. Kan vara lite kliig när han direkt kommit in innan jag tagit av täcket men det är allt. För ja han står utan täcke inne. Utan att klia!

Pratat med vet och gett rapport (skrev ut för två v förbrukning för att testa, och så skulle vi höras efter en vecka.)

Vet konstaterade att "det är precis sådär snabb effekt (inom timmar) man får om det fungerar. Och även om en studie visar att det inte fungerar på 99 av 100 hästar så det kan vara du som har häst nr 100".

Så ska åka förbi någon av de närmsta dagarna och hämta ett recept som räcker över sommaren :)

Då har jag återigen fått börja med cetirizin till min häst :( första dagen idag han får antihistamin och jag hoppas att han svarar på behandlingen.

Hans frustningar och headshaking började igen nu när det blev jättesoligt och varmt. Vi som trodde det var björkpollen som var orsaken :grin: (kan ju fortfarande vara en av orsakerna).
Vi har sen förra vändan en remiss skickad till ultuna för allergiutredning, dock ännu inte hört nått från dom...

Hur har det gått, hjälpte det den här gången med?

Hur har det gått, hjälpte det den här gången med?

Svårt att säga. Red ca 1 h efter första dosen, hade tänkt rida en sväng på våran ridslinga längs åkrarna men det gick inte alls. Han var jättefrustig och skakig med huvudet trots flughuva med nosnät :(. Värsta gången hittills tror jag. För två veckor sen gick det att rida där utan minsta reaktion.
Red tillbaka hem till paddocken och där fungerade han "helt okej", lite frustningar i börjar men mindre mot här om dagen.

Han är främst irriterad vid utfodring och ridning men tyckte att han inte var lika frustig vid lunchningen igår, ca 4 h efter första dosen.

Får se hur han är idag, spöregnar så vädret kanske gör sitt oxå...

Inga irritations frustningar och skakningar med huvudet idag vid eftermiddagsfodringen och motioneringen i paddocken. Sen om det är cetirizinet eller regnvädret (eller en kombo) som är orsaken till förbättringen är oklart :confused:

Har också god erfarenhet av det! Från en headshaking häst i hagen med frustnade till helt normal betande häst efter 2 dagar med Cetirizin, dessutom låg(?) dos, 6 tabletter om dagen.

Oj det var verkligen en låg dos jämfört med vad min häst får. Hur mycket väger den hästen?

Min häst på ca 575 kg äter 12 tabletter två gånger om dagen.
Farmaceuten på Apoteket var väldigt konfunderad över den höga dosen innan hon fattade att det var till en häst :laugh:

Oj det var verkligen en låg dos jämfört med vad min häst får. Hur mycket väger den hästen?

Farmaceuten på Apoteket var väldigt konfunderad över den höga dosen innan hon fattade att det var till en häst :laugh:

drygt 500 kg. Det är billigt när det är låg dos :D

Här ger vi 0.4 mg/kg. Det blir 14 tabletter morgon och kväll till 350 kg häst.

Dosen min får är baserad på den dos de använt i studier (0.2 - 0.4 mg/kg). I den studien där de slog fast att det inte funkade använde de 0.4 mg/kg.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av Masterson Method? Jag gick en introkurs för typ 3 års sedan här i Skåne och tyckte det kändes intressant men...
Svar
9
· Visningar
1 604
Senast: SkorpSmulan
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 842
Senast: maddie202
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar