Cetirizin till häst - erfarenheter?

drygt 500 kg. Det är billigt när det är låg dos :D

Haha ja det blir det :D

Här ger vi 0.4 mg/kg. Det blir 14 tabletter morgon och kväll till 350 kg häst.

Dosen min får är baserad på den dos de använt i studier (0.2 - 0.4 mg/kg). I den studien där de slog fast att det inte funkade använde de 0.4 mg/kg.

Då äter din dubbelt så mycket som min.
Vet inte varför min veterinär lagt sig på den lägsta dosen, men veterinären ska vara påläst om detta då hon själv har en häst med samma problematik.

Haha ja det blir det :D

Då äter din dubbelt så mycket som min.
Vet inte varför min veterinär lagt sig på den lägsta dosen, men veterinären ska vara påläst om detta då hon själv har en häst med samma problematik.

Det är ju mycket möjligt en betydligt lägre dos skulle ge min samma effekt. Jmf med människor så det är ju "1 tablett" oavsett om du väger 50 eller 80 kg - och brukar funka lika bra.

Är ju möjligt din veterinär sett rent praktiskt att den dosen hjälper bra? :)
Min veterinär har ingen erfarenhet av cetirizin men tyckte absolut att jag kunde prova det om jag ville när jag tog upp det. Så hen har ingen egen doserfarenhet att falla tillbaka på, antagligen därför det blev högsta dosen från studien?

Jag har tänkt prova sänka dosen ner till 0.2 mg/kg sen. Men vill just nu inte riskera att kliet drar igång igen. Utan dosjusteringstest tar vi när huden hämtat sig helt.

Det är ju mycket möjligt en betydligt lägre dos skulle ge min samma effekt. Jmf med människor så det är ju "1 tablett" oavsett om du väger 50 eller 80 kg - och brukar funka lika bra.

Är ju möjligt din veterinär sett rent praktiskt att den dosen hjälper bra? :)
Min veterinär har ingen erfarenhet av cetirizin men tyckte absolut att jag kunde prova det om jag ville när jag tog upp det. Så hen har ingen egen doserfarenhet att falla tillbaka på, antagligen därför det blev högsta dosen från studien?

Jag har tänkt prova sänka dosen ner till 0.2 mg/kg sen. Men vill just nu inte riskera att kliet drar igång igen. Utan dosjusteringstest tar vi när huden hämtat sig helt.

Ja precis så är det :)

Min veterinär tror jag även har läst en heldel utländska studier så doseringen kan ju bygga på dom. Jag har bara läst svenska studier och dom nämner 0,2-0,4 mg/kg som rekommenderad dos. Dock är dom studierna gjorde på hästar med sommareksem.

Hur länge är det tänkt att du ska medicinera din?
Låter klokt med att vänta med att justera dosen :)

Ja precis så är det :)

Min veterinär tror jag även har läst en heldel utländska studier så doseringen kan ju bygga på dom. Jag har bara läst svenska studier och dom nämner 0,2-0,4 mg/kg som rekommenderad dos. Dock är dom studierna gjorde på hästar med sommareksem.

Hur länge är det tänkt att du ska medicinera din?
Låter klokt med att vänta med att justera dosen :)

Och min har ju just eksem :)
Hela säsongen är planen, såvida det fortsätter fungera då. Men tills knotten är borta - brukar lite beroende på väder och vind bli någon gång i oktober.

Jag har fått ett annat antihistamin (Atarax) utskrivet av veterinär, till häst. Hästen var en minishetland och jag kan säga att effekten var stor. Min stallägare på den tiden skrek i luren för hon kunde se effekt efter bara 30 min, hon tyckte det var fantastiskt :D Detta var en ponny med väldigt grav exem. Han gick från att klia sig non-stop (sket i att äta tom och hade klåda överallt, kliade magen genom att dra den mot marken osv) till att kanske dra mankammen två-tre gånger mot något, enstaka gånger under dagen. Otrolig skillnad, även om man där säger att det inte "ska" fungera.
Då borde Lergigan ha samma effekt? Är både antihistamin och lugnade (jag äter det ibland som lugnade)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av Masterson Method? Jag gick en introkurs för typ 3 års sedan här i Skåne och tyckte det kändes intressant men...
Svar
9
· Visningar
1 604
Senast: SkorpSmulan
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 842
Senast: maddie202
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar