Det beteendet som hunden visar med den typen av provokation tycker jag faller under begreppet "vanlig hund". CM provocerar så mycket han bara kan, och det är nog ovanligt att en hund med lite skärpa och försvarslust INTE reagerar på en sådan provokation.
Jag tror inte det handlar så mycket om att han tycker att hundarna ska trivas med livet, eller vi kan säga som så att vi har väldigt olika uppfattning om vad som ingår i begreppet "trivas". För mig är det ett minimikrav att hunden är trygg bland sina människor, och är hunden då otrygg som hunden i filmen, så är det att börja i helt fel ände att göra den ännu mer övertygad i sin känsla av otrygghet. Att den ligger och flåsar bredvid honom är inte att den plötsligt har blivit lugn och trygg. Den känner sig så hotad att den gränsar till apati, men är inte riktigt där än och därför kommer bettet.
Jag har sett flera filmer med CM där hundarna helt enkelt "ger upp" (det CM kallar "calm and submissive") och det är inga trygga och pålitliga hundar!