Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Jag är rätt säker på att det finns några avsnitt med uppföljningar.
Skulle gärna vilja se en opartisk granskning av samtliga fall dock, inte bara de som garanterat ser bra ut på TV. ; )

Men hur som helst, även om resultatet i slutänden kan bli lyckat tycker inte jag att det är okej att ta genvägar som är så uppenbart obehagliga eller smärtsamma för hunden. Det finns andra, bättre, mer genomtänkta och vänligare sätt att nå samma mål.

Senast ändrad:

Having said that ... jag gillar vissa av hans ideer, inte alls andra. Precis som med allt annat har i varlden, jag maste anvande tekniker som fungerar for mig och min hund och inte forsoka svalja en hel princip untan att fundera pa individerna.
Så du funderar inte på de individer som faktiskt utsätts för djurplågeri för att CM skall kunna visa sig "duktig" på TV??
PL

Det är helt sjukt att man blir så manipulerad att man kan se på medans ens hund skriker av smärta. Helt vidrigt.

Avlivning. En död hund lider inte, vilket en knäckt hund gör.
´...

Njäe, jag tycker nog inte att man kan uttala sig så kategoriskt. Jag har jobbat på hundhem och sett många hundar som tyvärr totalknäckts på allehanda sätt, och det gick att knåpa ihop positiva och glada hundar igen av de allra flesta av dem.

jag gillar honom! Han kommer till stockholm i maj och jag ska dit och se honom, wiie :laugh:

För ett tag sedan blev jag faktiskt lite tveksam med tanke på att han använde el-halsband och sådant.. Det tog emot även om jag gillade honom skarpt.
MEN nu såg jag ett program där han förklarade hur det funkade när han använde så kallade el-halsband. För det första så provade han och hans kamera team halsbandet på armen, de sa att det kändes mindre än en telefon som vibrerar. Så det handlar inte om världens el-stötar vilket kändes skönt att höra. Det låter värre än vad det är alltså. Sedan sa han också att detta skall inte användas hemma av någon amatör, utan dethandlar om timing och skall endast användas på extremfall/problemhundar av någon erfaren som vet exakt vad den håller på med.

Det kändes så skönt att höra, och jag tycker han är heeeelt fantastisk!!!! :)

jag gillar honom! Han kommer till stockholm i maj och jag ska dit och se honom, wiie :laugh:

För ett tag sedan blev jag faktiskt lite tveksam med tanke på att han använde el-halsband och sådant.. Det tog emot även om jag gillade honom skarpt.
MEN nu såg jag ett program där han förklarade hur det funkade när han använde så kallade el-halsband. För det första så provade han och hans kamera team halsbandet på armen, de sa att det kändes mindre än en telefon som vibrerar. Så det handlar inte om världens el-stötar vilket kändes skönt att höra. Det låter värre än vad det är alltså. Sedan sa han också att detta skall inte användas hemma av någon amatör, utan dethandlar om timing och skall endast användas på extremfall/problemhundar av någon erfaren som vet exakt vad den håller på med.

Det kändes så skönt att höra, och jag tycker han är heeeelt fantastisk!!!! :)

Men käre värld. Det han använde då var ett halsband som vibrerar, inte ett som ger elstötar. Elhalsband är till för att tillfoga hunden smärta, that's it. Varför tror du att det är förbjudet enligt djurskyddslagen i vårt land?

Hur många hundar har du sett elas eftersom du är så säker på att det inte gör ont!
Såg du videon med schäfern o katten?
PL

Man kan ju inte dömma ut en hund efter att ha sett den på ett youtube klipp i fem minuter? En hund kan inte vara glad, harmonisk, intresserad osv 24/7...Han kanske har stått på den där scenen ett tag. Du har väl inte sett programmen då eftersom du inte verkar gilla honom. Men jag kan lugna dig med att den hunden är väldigt glad, harmonisk, possetiv och allt det där i programmen :)

jag vet inte hur andra hundar runt om i världen elas. Men nu menade jag Millans "patienter" och hur han använder detta på dem.

Men tittade du verkligen på schäfern o katten, länken finns ovan.
Där var det fråga om elning på allvar. Vad tycker du om att med våld släpa en panikslagen hund uppför en trappa? Vad tycker du om strypningarna.
Ta dig tid att titta på alla länkade videorna o läs texterna av utbildat folk.
PL

Jag dömer inte ut hunden, jag kritiserar CM's ideal och hans sätt att nå dem. Programmen ser jag inte längre, men jag har sett de första säsongerna och utgår ifrån vad jag själv skulle vara villig att låta min hund gå igenom.
Jag tycker att du ska titta igen - föreställ dig din egen hund i alla filmade situationer och fundera på om du fortfarande skulle tycka hanteringen vara okej. Ta avsnittet med schäferhunden och katten till exempel. Efter en elstöt skriker hunden i smärta och försöker gömma sig under fåtöljen, ingen kan inbilla mig att det känns som en vibrerande mobiltelefon.
Vill du ha mer underlag för vilka skador de berömde Cesarhalsbanden gör när han lägger dem över strupen/bakom öronen finns det mycket att läsa, skrivet av människor som vet vad de talar om.

kl

Ganska intressant egentligen. De avsnitt som visats här (finland) innehöll aldrig något jag skulle reagera negativt på. Jag gillade verkligen allt. Sen om man kollar in de avsnitt som inte visats på tv här så är det som man tittade på en helt annan person.

Det gäller till viss del sverige också, det är inte alla program som går igenom 'filtret'... men för den som vill veta mer brukar det vara en smal sak att hitta fullständiga säsonger på internet.
Rent generellt skulle jag väl säga att de metoder som får en hel serie att bli bannad i vissa länder, och filtrerade i andra borde vara förkastliga per automatik.

Men nu var väl inte frågan om hur bra det kan bli vid ev omplacering utan om man skulle avliva eller låta en hund vara knäckt? Klart att en del hundar kan "repa sig" och andra kan det inte...men att bryta ner en hund och låta den vara sådan tycker jag är fel.

Ja jag har läst tråden. Jag gör nog inte alls mycket efterapningar av honom. JAg har istället lärt mig läsa min hund, testat olika saker och fått tips från alla möjliga kunniga håll samt hundkurs. MEN jag står för att vissa av de hundar han fått ingripa på är inte normala hundar. Och jag står för att sista utvägen ibland är den hårda vägen eller en tuffare väg än man först provat på vissa hundar. Därför att de så länge fått komma undan med sitt beteende och vägrar sluta med det. Dvs en mix av 70-tals dressyr och dagens. Men lägga ner min hund har jag aldrig gjort det skulle bara knäcka honom.

KL

Roligt att alla som gillar honom gör allt för att försvara hans tänk och börjar rabbla amerikansk kultur. Ingen här inne (vad jag vet) motsäger sig att kulturen ser annorlunda ut där och att man använder metoder därefter.

Ingen kommenterar videosarna som lagts upp?

Och än en gång, jag kan förstå att amerikaner eller folk med liknande hundkultur som dessutom inte kan läsa hund tänker "ooooh" varje gång de ser ett program. Men vi är svenskar, och har kommit lite längre i hundtänket här. Varför beundrar man då någon som tagit sig an metoder som var populära i det här landet för 50 år sen?

Innan jag spenderade 5 manader i Sverige och tranade hund hade jag hallit med dig. Nu tycker har jag tyvarr fatt den uppfattningen att det Amerikanska tanket kommit mycket narmare i Sverige ocksa.

Och det skulle vara otroligt intressant med några "Hur gick det sen?"-program!

Det finns. Jag har i alla fall sett flera i USA trots att jag inte direkt foljer honom ... (ibland finns inte mycket annat att titta pa:p)

Så du funderar inte på de individer som faktiskt utsätts för djurplågeri för att CM skall kunna visa sig "duktig" på TV??
PL

Nope ... darfor att det ar inte riktigt sa jag ser det. Jag ser att han propagerar for att motionera sina hundar, visa intresse i sina hundar, och bara 'handle' hundarna regelbundet. I min uppfattning ar min grannes (och manga, manga andras) hundar som aldrig motioneras, tranas, eller ens klappas mycket mer misshandlade an CM's demonstrationer som -atminstone ar tankta- att leda fram till hundar som faktiskt klarar av att vara i en 'normal' society.

Men käre värld. Det han använde då var ett halsband som vibrerar, inte ett som ger elstötar. Elhalsband är till för att tillfoga hunden smärta, that's it. Varför tror du att det är förbjudet enligt djurskyddslagen i vårt land?

Har du nagonsin sett nagon som anvander elhalsband i traning, some det ar TANKT att anvandas? Jag har. Sjalv anvander jag det inte ... mest for att jag inte kan, jag har inte exact timing, vilket ar regel nummer 1. Om man gjor det ratt ar elstoten sa svag att man knappt kanner den i handen ... MYCET mindre 'vald' an att hala och dra i ett koppel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka