Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Då vet jag var jag har dig, att CM propagerar för att folk skall stimulera sina hundar ursäktar att han tjänar stora pengar på att visa djurplågeri i TV. När det gäller elhalsband diskuterar vi väl hur CM använder det, hunden i länken ovan skriker rätt ut i panik o smärta.
PL

Senast ändrad:

Innan jag spenderade 5 manader i Sverige och tranade hund hade jag hallit med dig. Nu tycker har jag tyvarr fatt den uppfattningen att det Amerikanska tanket kommit mycket narmare i Sverige ocksa.

Mycket tack vare CM!

Nope ... darfor att det ar inte riktigt sa jag ser det. Jag ser att han propagerar for att motionera sina hundar, visa intresse i sina hundar, och bara 'handle' hundarna regelbundet. I min uppfattning ar min grannes (och manga, manga andras) hundar som aldrig motioneras, tranas, eller ens klappas mycket mer misshandlade an CM's demonstrationer som -atminstone ar tankta- att leda fram till hundar som faktiskt klarar av att vara i en 'normal' society.
Pest eller kolera? Hur kan 2 fel bli ett rätt? Som sagt, allt han gör är inte dåligt. Men alldeles för mycket av det är det.

Har du nagonsin sett nagon som anvander elhalsband i traning, some det ar TANKT att anvandas? Jag har. Sjalv anvander jag det inte ... mest for att jag inte kan, jag har inte exact timing, vilket ar regel nummer 1. Om man gjor det ratt ar elstoten sa svag att man knappt kanner den i handen ... MYCET mindre 'vald' an att hala och dra i ett koppel.

Gjort det rätt? Det beror helt på vad du vill åstadkomma. Vill man korrigera en hund drar man upp krämen ordentligt, och då kan jag lova dig att kyssen inte är något som pirrar i handen. Ska du bara "pyttekorrigera" kanske det inte känns så mycket, men det kan knappast stå till svars för att metoden är berättigad. Har du ens tittat på klippet med schäfern? Ett pirr som gör att den vill krypa under fåtöljen? Jo man tackar.

Jag har sett både el och stackel användas av "kunniga". Det roliga är inte att de som är duktiga med dessa redskap blir inte det av "pure talent". De har precis som alla nybörjare haft sina försökskaniner som de lärt sig på. Timing får man med övning, det föds man inte med.

Då vet jag var jag har dig, att CM propagerar för att folk skall stimulera sina hundar ursäktar att han tjänar stora pengar på att visa djurplågeri i TV. När det gäller elhalsband diskuterar vi väl hur CM använder det, hunden i länken ovan skriker rätt ut i panik o smärta.
PL

Jo visst ar det i viss man ett val mellan pest och kolera. Atminstone har i USA har jag sett mer gott som kommit av CM an daligt. Vad han tjanar pa det ar val anda en helt annan sak ... men det ar typiskt Svenskt att dra in inkomster i det hela. Uppenbarligen anses det inte djurplageri i Americansk lagstiftning ... da det inte cenureras har och han inte anmalts eller blivit falld av myndigheter.

Tyvarr har jag inte sett lanken, jag ar pa resande fot och just nu pa Chicago O'Hare flygplats och kan inte se den. Det ar mycket beklagansvart om den ar sa dalig ... men fortfarande betyder inte det att CM inte OCKSA har gjort mycket gott for hundhallning i det har landet.

Mycket tack vare CM!
Pest eller kolera? Hur kan 2 fel bli ett rätt? Som sagt, allt han gör är inte dåligt. Men alldeles för mycket av det är det.

Gjort det rätt? Det beror helt på vad du vill åstadkomma. Vill man korrigera en hund drar man upp krämen ordentligt, och då kan jag lova dig att kyssen inte är något som pirrar i handen. Ska du bara "pyttekorrigera" kanske det inte känns så mycket, men det kan knappast stå till svars för att metoden är berättigad. Har du ens tittat på klippet med schäfern? Ett pirr som gör att den vill krypa under fåtöljen? Jo man tackar.

Jag har sett både el och stackel användas av "kunniga". Det roliga är inte att de som är duktiga med dessa redskap blir inte det av "pure talent". De har precis som alla nybörjare haft sina försökskaniner som de lärt sig på. Timing får man med övning, det föds man inte med.

Jag har tranat pa en klubb dar vissa tranar med el ... jag har ALDRIG sett nagon anvanda sa starka stotar. Det includerar de som aldrig anvant el forut och som precis haller pa att lara sig och ibland far timingen fel.

Jag resonerar precis som du gör. CM har gjort massor för människor som aldrig hade ett hundintresse innan, utan mest bara har haft hund för sakens skull.

Sen att alla inte tycker att han är bra köper jag absolut. Ju mer man kan om någonting ju mer kritisk är man. Och det är bra att det finns kritik mot CM så att han också får lite mothugg och kan tänka till. I stort har han lärt världen massor om hundhållning.

Dessutom är det bra för kunniga svenskarna att ifrågasätta sina egna metoder, så i längden är det bra att CMs program visas här. Vad är det som säger att det vi gör är bäst? Vad är det som säger att vi har det rätta receptet?

*KL*

Jag får så ofta höra från folk som förespråkar denna man att "det står faktiskt i programmet att man inte ska ta efter hans metoder utan proffessionell hjälp", men TROTS detta ser jag ofta samma personer använda sig av hans metoder. Det är hyschande hit och sidokickar dit och alfarullningar som de stolt visar upp för andra människor som sedan tar efter "för att CM säger att man ska göra så".
När man med dessa människor börjar disskutera hundars språk och lugnande signaler ser de ut som frågetecken.
Tänk vad bra det skulle vara ifall folk faktiskt lärde sig att LÄSA sin (och andras!) hund/ar. Då skulle de lära sig att avbryta ett beteende på ett bra sätt INNAN det eskalerat.

Var med om en hundägare som skulle göra en sk "alfarullning" på sin hund efter att ha sett ett program med CM. Detta utspelade sig på en hundklubb så flera människor såg, med beundran, på när hon förklarade att hon sett på tv hur man skulle göra. Enligt henne så var hennes hund dominant och försökte ta över ledarskapet genom att med styrka hoppa mot andra hundar och försökte göra som den ville.
Faktum var att denna hunden var en ung pigg och levnadsglad Labrador som älskade allt och alla. Fanns inte minst tillstymmelse av dominans eller aggresivitet i hunden, snarare tvärtom.
Ägaren tog tag i hunden, vräkte brutalt omkull den på backen, hunden tittade mycket förvånat upp på sin matte varpå matte (som var uppe i varv och mycket medveten om sin publik) drämmer till hunden över kinden med handflatan för att den ska lägga ner huvudet.
Så kan det gå när en som inte egentligen vet vad den gör tar efter det den ser på tv.

Som nagon redan sagt; att vissa gar overstyr med det de ser kan man val anda inte anklaga CM for? Da skulle man inte kunna visa matlagnings program heller, tank om nagon far for sig fel och forgiftar folk? Vad vi gjor av det ar upp till oss ... och om allt vi tar med oss fran CM's program vad man INTE ska gjora sa ar det bra ocksa. Sa lange det far oss att tanka och analysera vad vi gjor och tydligen ar vi manga (har i alla fall) som gjor det aven om vissa ser det mer skiljningslost.

Det finns puckon i alla lägen och det är ju knappast CMs fel att den tränaren du såg var puckad! Den personen hade hanterat sin hund på ett olämpligt sätt oavsett vem som gett henne inspirationen, just för att hon inte kan läsa av sin hund eller fattar vad hon sysslar med.

Det finns puckon i alla lägen och det är ju knappast CMs fel att den tränaren du såg var puckad! Den personen hade hanterat sin hund på ett olämpligt sätt oavsett vem som gett henne inspirationen, just för att hon inte kan läsa av sin hund eller fattar vad hon sysslar med.

Det var ingen tränare utan en "vanlig" hundägare.
Visst kanske det är fel att beskylla CM för något en person gör men när man sett det gång på gång av olika personer så JO, då kan jag inte annat än att skylla på programmet.
Problemet är ju just det att det ofta är okunniga som tar efter det de ser på tv utan en tanke på vad som egentligen ligger bakom hundens beteende.

Fast de flesta hundtränare som väljer brutalare metoder inser ju att allt inte lämpar sig för det allmänna ögat. De ställer inte heller upp på TV och visar hur man på lämpligast vis knäcker en hund. Hade CM bara visat de utbildande delarna i sitt program (dvs talat om att en hund är en hund, och ska behandlas därefter) så hade det inte varit någon som sagt emot. Men så gör inte CM. Mycket fokus läggs just på hur han knäcker hunden så att ägaren efteråt kan använda lite mindre våld för att få hunden att foga sig. Han måste ju inse att folk som inte har råd att anlita honom kommer prova att göra precis som han gör.

Jag har tranat pa en klubb dar vissa tranar med el ... jag har ALDRIG sett nagon anvanda sa starka stotar. Det includerar de som aldrig anvant el forut och som precis haller pa att lara sig och ibland far timingen fel.

Inte i Sverige hoppas jag?

Jag kan som sagt ha överseende i andra länder om det inte används på ett oschysst sätt. Men jag frågar mig fortfarande, om elen är så "oskyldig" som du vill beskriva den..varför använda el över huvud taget?

Influeras du aldrig av andra människor?

Jag vill inte att min hund ska krypa ihop, bli låg eller förskräckt när jag försöker fånga hennes uppmärksamhet, jag vill att hon ska titta upp på mig och muntrt fråga "Vad?" så att jag får förklara för henne vad det är jag vill.

För övrigt brukar man väl sedvanligt vänja djuren vid obehagliga situationer Gradvis och gärna med positiv uppmuntran? Om du är rädd för vatten slänger jag inte i dig i den djupa delen av poolen och ber dig simma.

Alltså, har man riktiga problem med sin hund och det som hjälper är att få hunden att fatta att den är under dig i rang så får dom gärna vara lite låga nån sekund.

Är den rädd för vatten och du måste vänja den vid det så räcker det inte att peta lite vatten på förtterna är vad jag menar....och just idag faktiskt fick min 2 åring duscha för första gången...självklart blev han rädd i början men jag duschade hela hästen och han tyckte det var skönt sen....:love: ...sen fick han ett täcke på sig ( första gången) och det var ju också läskigt....i 12 sekunder ung....man ska inte fjanta runt med djur...tro fan att dom tror att det farligt om folk tror det.

Jag vill inte att min hund ska vara under mig 'i rang' ....lika lite som jag försöker övertyga min häst om att jag är en häst och att det är därför den ska lyssna på mig. Mina djur är mina vänner och arbetskamrater - vårt förhållande är en relation och inte en trappstege där jag inbillar mig att de för vart snett ögonkast eller motvilja/rädsla/oförstånd försöker klättra ett steg upp.
Finns inga belägg alls för det. Inte teoretiskt och inte i min vardag.

Om jag vill vänja min unghäst vid ett täcke får jag väl läsa situationen. Börjar hästen panikslagt kasta sig i kedjorna och därmed riskerar att skada sig får jag väl ändå backa ett steg, börja med en mindre skrymmande filt eller vika ihop täcket. Inte inbillar jag mig att hästen beter sig på det viset för att den på något vis ska vara 'macho' och bestämma över mig? Det, om något, är väl att förmänskliga djuren?

Att höra att folk tror att svansen mellan benen, darrningar, klappra tänder, rullande ögon, flämtningar eller hysteriska skrik är normalt när man tränar hund/hundproblem är lite oroväckande - och att folk kan vurma för en man som öppet står för allt detta likaså.

För att demonstrera

Säg att jag kommer med rottisen i ena handen, tibben och pizzakartongen i andra. Rottisen tappar huvudet och gör ett utfall och jag fotar till honom lite lätt i röven "hallå?! vad GÖR du?" Så skulle resultatet bli att rottisen känner sig lite korkad och kommer av sig "ÖH OJ DÅ, förlåt, jag glömde. Ska inte göra om det HÖHÖHÖ" och ordningen skulle vara återställd.
Samma sak med tibben - och jag hade haft långt större problem än att han gjort ett utfall "ARGGGGGGGGHHHH HJÄÄÄLP DE ATTACKERAR FRÅN ALLA HÅLL, JAG MÅSTE FÖRSVARA MIG JAG GÖR ALLT JAG KAN FÖR ATT FÖRSVARA MIG. INGEN SKYDDAR MIG ELLER STÅR PÅ MIN SIDA AHHHHHHHHHHHHHHH"..... Han hade blivit okontaktbar och det hade varit ett rejält misslyckande för oss alla. Honom måste man suga tag i INNAN han tappar huvudet.

Vad har du för problem med dina hundar ???

..Självklart ska man suga tag i dom INNAN dom tappar huvudet...det är ju cesar väldigt noga med att påpeka...
Mina hundar får inte ens chansen att mopsa upp sig mot andra hundar.....och dom gör det heller inte.

din tibbe verkar tro att den ska försvara dig eftersom den tagit det på sig.

Det är egentligen rätt fantastiskt att höra CMfansen blunda för både bildbevis (han filmar ju en hel del av det han gör, trots allt.) forskarstudier på såväl beteénden och skador Och mannens eget erkännande att han faktiskt inte har någon som helst utbildning i vare sig etologi eller hundens fysionomi - till exempel de skador han kan orsaka med ryck, spark och att sätta valpar på rullband.

..Självklart ska man suga tag i dom INNAN dom tappar huvudet...det är ju cesar väldigt noga med att påpeka...

Mn det är det han aldrig gör. Istället inväntar han spänningen i hunden, sedan Provocerar han Medvetet fram ett våldsamt beteénde som han sedan korrigerar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka