Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Läste detta blogginlägg för några dagar sen och tycker att det är riktigt bra och filmerna är väldigt talande.

http://novalajnen.blogspot.com/2011/03/varfor-jag-ogillar-cesar-millan.html

Om man försöker titta och tänka lite objektivt kanske man kommer fram till något annat... Jag säger inte att CM nödvändigtvis är perfekt på något vis, men:

- Visst, ledarvargen trycker inte ner den andra vargen, den lägger sig självmant. MEN, vad skulle ledarvargen gjort om den andra INTE lagt sig? Jag skulle tippa på att de där blottade tänderna kan kallas "hot om våld" och skulle han inte lagt sig så skulle han nog åkt på däng. Eller själv blivit alfa.. typ.
Nu har ju vanligtvis en vargflock levt tillsammans länge, de ranglägre är antingen uppvuxna med det självklara läget att man lyder alfan, de äldre har kanske lärt sig den hårda vägen att det är så.
Samtliga flockmedlemmar vet dessutom att deras alfa är klok och rättvis, lägger man sig kan man vara helt säker på att inte få stryk.

När CM kommer till en hund med problem har du ju INTE växt upp med en trygg alfa. Hunden vet inte vem chefen är, kanske inte ens VAD en chef är. Hunden är i vissa fall kanske så osäker att den faktiskt vägrar lägga sig för någon annan eftersom den inte vet vad som händer då.
Det här blir ju ett ganska annorlunda läge, här måste man ju visa hunden att det är ingen fara att ligga, att slappna av. Men hur visar man hunden det om den bara är på helspänn och vill bitas? Säker har ju ägarna redan försökt att gosa sig fram till en lösning.
Att CM lägger hunden (jag tycker han lägger den ganska mjukt, inte aggressivt) måste ju vara för att visa den, genom upplevelsen, att den inte dör om den visar magen för människor. Han envisas tills hunden ger upp, sedan får den ligga och varva ner tills den fattat att det är lugnt.
Man får väl nästan jämföra detta med tvångsintagning av ostyriga ungdomar typ, man måste tvinga dem att förstå att det inte går att fortsätta sådär.

Det går kanske att klickerträna hunden och få samma resultat, eller någon annan metod. Men jag vet inte om hans är så fruktansvärd att han är värd all denna hatiska energi man ser ibland.

Jag hör till dem som gärna ser hans program, tar till mig sånt som låter vettigt och tänker själv.

*KL*

Jag är positiv till CM. Han har lärt väldigt många människor, som aldrig hade satt sin fot hos en hundtränare eller på en klubb, hur och varför hundarna beter sig som de gör.

Några här i tråden tycker att det verkar som att den amerikanska hundhållningen är kass eftersom de aldrig går promenader med sina hundar. Nåväl, jag känner massor med svenska familjer som har brukshundar som aldrig går på promenader eller blir aktiverade heller. De går omkring hemma på den inhägnade tomten. Anledningen till att de inte får promenader är alltifrån att det inte finns tid till att hunden är så galen att gå ut med att de inte vill gå ut med den. Dessa människor har aldrig och kommer aldrig att ta hjälp av en tränare, men de har genom CM fått svar på varför deras hundar beter sig som de gör och de kan göra någonting åt det.

Jag tror dessutom att många som sett programmet faktiskt tagit kontakt med en klubb eller tränare för att reda ut problemen.

CM har öppnat hundvärlden för de som bara varit hundägare utan att vara aktiva i hundvärlden. Det ska han ha cred för. Utbildning av folket är bra för det skapar en medvetenhet. Det är inte alltid säkert att CM har rätt, men han har i alla fall öppnat upp luckan för folk så att de blir medvetna om hur de hanterar sina hundar och hur de själva agerar runt sin hund.

För att demonstrera

Säg att jag kommer med rottisen i ena handen, tibben och pizzakartongen i andra. Rottisen tappar huvudet och gör ett utfall och jag fotar till honom lite lätt i röven "hallå?! vad GÖR du?" Så skulle resultatet bli att rottisen känner sig lite korkad och kommer av sig "ÖH OJ DÅ, förlåt, jag glömde. Ska inte göra om det HÖHÖHÖ" och ordningen skulle vara återställd.
Samma sak med tibben - och jag hade haft långt större problem än att han gjort ett utfall "ARGGGGGGGGHHHH HJÄÄÄLP DE ATTACKERAR FRÅN ALLA HÅLL, JAG MÅSTE FÖRSVARA MIG JAG GÖR ALLT JAG KAN FÖR ATT FÖRSVARA MIG. INGEN SKYDDAR MIG ELLER STÅR PÅ MIN SIDA AHHHHHHHHHHHHHHH"..... Han hade blivit okontaktbar och det hade varit ett rejält misslyckande för oss alla. Honom måste man suga tag i INNAN han tappar huvudet.

Senast ändrad:

kl

<snip>

Sedan dess har jag sett en del program med CM och gillar det mesta, om än inte allt. Jag är själv anhängare av principen "hellre ett resolut ingripande än ett segdraget mjäkande".

Att han är en ytterst begåvad hundmänniska tycker jag står helt klart. Sedan finns det säkert hundar som gäckar även honom, men de är nog ganska få.

Ditto till det har. Vad som berorts av nagra fa ar VIKTIGT att ta till sig trorts att manga inte riktigt vill se det. Hundkulturen ar MYCKET annorlunda i USA. Mycket av hur Americaner generellt tanker om hundar driver mig till milt vansinne. Om man forstar skillnaden i tankesatt om hundhallning forstar man ochsa vissa av CM's ideer mycket battre.

Jag rakade se avsnittet med det vibrerande halsbandet sjalv och kan upplysa att de anvands forst och framst som en tool for att "na fram" till jakt hundar. Jag har sjalv (eller rattare sagt, jag lat en god van som ar K9 tranare skota dosan) anvant ett sadant for att kunna 'na' min rottis i full sving att jaga/valla hastar. Det har fungerat utmarkt och med ratt timing tror hon nu att hastara utfor vibrationen och hon avstar fran att jaga. Jag kan ocksa namna att min telefon vibrerar mer an halsbandet.

Having said that ... jag gillar vissa av hans ideer, inte alls andra. Precis som med allt annat har i varlden, jag maste anvande tekniker som fungerar for mig och min hund och inte forsoka svalja en hel princip untan att fundera pa individerna.

KL

Roligt att alla som gillar honom gör allt för att försvara hans tänk och börjar rabbla amerikansk kultur. Ingen här inne (vad jag vet) motsäger sig att kulturen ser annorlunda ut där och att man använder metoder därefter.

Ingen kommenterar videosarna som lagts upp?

Och än en gång, jag kan förstå att amerikaner eller folk med liknande hundkultur som dessutom inte kan läsa hund tänker "ooooh" varje gång de ser ett program. Men vi är svenskar, och har kommit lite längre i hundtänket här. Varför beundrar man då någon som tagit sig an metoder som var populära i det här landet för 50 år sen?

För att demonstrera

Säg att jag kommer med rottisen i ena handen, tibben och pizzakartongen i andra. Rottisen tappar huvudet och gör ett utfall och jag fotar till honom lite lätt i röven "hallå?! vad GÖR du?" Så skulle resultatet bli att rottisen känner sig lite korkad och kommer av sig "ÖH OJ DÅ, förlåt, jag glömde. Ska inte göra om det HÖHÖHÖ" och ordningen skulle vara återställd.
Samma sak med tibben - och jag hade haft långt större problem än att han gjort ett utfall "ARGGGGGGGGHHHH HJÄÄÄLP DE ATTACKERAR FRÅN ALLA HÅLL, JAG MÅSTE FÖRSVARA MIG JAG GÖR ALLT JAG KAN FÖR ATT FÖRSVARA MIG. INGEN SKYDDAR MIG ELLER STÅR PÅ MIN SIDA AHHHHHHHHHHHHHHH"..... Han hade blivit okontaktbar och det hade varit ett rejält misslyckande för oss alla. Honom måste man suga tag i INNAN han tappar huvudet.

Skillnaden är också att han inte fotar till hunden i röven, för det hade ju varit skonsamt. Det har jag själv gjort vid något tillfälle! Han kickar dem i mjukdelarna precis bakom revbenen, jämför med ett slag i solar plexus. Du behöver inte vara hårdhänt för att någon ska tappa andan.

Ja, min poäng var ju mest att det kan, som ibland syntes tydligt på filmerna, vara riktigt kontroproduktivt att fota till en hund.

- Visst, ledarvargen trycker inte ner den andra vargen, den lägger sig självmant. MEN, vad skulle ledarvargen gjort om den andra INTE lagt sig? Jag skulle tippa på att de där blottade tänderna kan kallas "hot om våld" och skulle han inte lagt sig så skulle han nog åkt på däng. Eller själv blivit alfa.. typ.
Nu har ju vanligtvis en vargflock levt tillsammans länge, de ranglägre är antingen uppvuxna med det självklara läget att man lyder alfan, de äldre har kanske lärt sig den hårda vägen att det är så.
Samtliga flockmedlemmar vet dessutom att deras alfa är klok och rättvis, lägger man sig kan man vara helt säker på att inte få stryk.

Vad många missar är att det är ett helt språk KRING "alfarullningen" också.
Ingen dominant hund/varg /whatever går bara fram och vräker ner den andra och är sedan nöjd. Det tillkommer en hel kroppslig konversation dem emellan, såväl som en språklig. Ett språk vi aldrig kommer att kunna snacka, varför ska vi då vräka omkull hundar på rygg i tid och otid?

När CM kommer till en hund med problem har du ju INTE växt upp med en trygg alfa. Hunden vet inte vem chefen är, kanske inte ens VAD en chef är. Hunden är i vissa fall kanske så osäker att den faktiskt vägrar lägga sig för någon annan eftersom den inte vet vad som händer då.
Man ska alltså vräka ner en osäker hund på rygg? Varför?

Det här blir ju ett ganska annorlunda läge, här måste man ju visa hunden att det är ingen fara att ligga, att slappna av. Men hur visar man hunden det om den bara är på helspänn och vill bitas? Säker har ju ägarna redan försökt att gosa sig fram till en lösning.
Cesar brukar lägga hysteriska hundar genom att "strypa ner" dem. Tror du på allvar då att de ligger för att de känner "det där var ju inte så farligt" eller för att de är utmattade av strypningen eller adrenalinpåslaget i kombo med brottningsmatchen de får ha mot honom?

Att CM lägger hunden (jag tycker han lägger den ganska mjukt, inte aggressivt) måste ju vara för att visa den, genom upplevelsen, att den inte dör om den visar magen för människor. Han envisas tills hunden ger upp, sedan får den ligga och varva ner tills den fattat att det är lugnt.
Man får väl nästan jämföra detta med tvångsintagning av ostyriga ungdomar typ, man måste tvinga dem att förstå att det inte går att fortsätta sådär.
Jag vet iof inte vilken hund du menar nu (vilket klipp sysftar du på?) . Men både varghybriden och bulldoggen stryper han ner. (Han använder ett koppel med snara)

Det går kanske att klickerträna hunden och få samma resultat, eller någon annan metod. Men jag vet inte om hans är så fruktansvärd att han är värd all denna hatiska energi man ser ibland.
Lustigt att kritik ofta ska kallas "hat". Jag skulle kalla det allmänt missnöje.
Varför måste allt vara svart på vitt? Är motsatsen till att strypa ner en hund att klickerträna den? Man kan liksom inte bara vara lite schysstare, det måste vara svart eller vitt?

*kl*

Om man använder sig av ett annat exempel kanske..
Låt säga att en amerikansk hästtränare kommer över för att hålla kurs i sverige. Du vet att han använder sig av barrering och elektriska hjälpmedel när han tränar sina hopphästar - men kusarna hoppar suveränt och du tycker att han uttrycker sig på ett sätt du gillar.
Är det här en man du skulle vilja sponsra genom att dels gå på föreläsningar, men också tala med annat hästfolk om hur 'Duktig hästmänniska!' den här karln är?

Jag kan inte för Mitt Liv tycka att det onda uppväger det goda, utan väljer att ta avstånd ifrån en man som gör djuren illa. Punkt. Det spelar ingen roll att han kommer från amerika eller att det är 'klienterna' som väljar att använda stackel och/eller andra hjälpmedel.
Om jag är en empatiskt och duktig hundmänniska/tränare är det upp till Mig att tala om för dem att det är ett felaktigt sätt att hantera en hund.
Inte rätt att skylla på ägaren som ingenting kan; han/hon har ju anlitat mig i tron att Jag Vet Bättre.
Humbug.

Och som någon sade på ett annat forum där man tyckte att Cesars sätt att 'lägga ned' hundar med hjälp av strypkoppel ser lugnt ut efter ett par minuter: "lägg en tunn strypsnara runt din egen hals och sätt hela din kroppsvikt på det, så skall du se att du också kämpar vilt innan du 'blir lugn och underlägsen'."
Det är också skillnad på en stöt i rumpan eller en korrigerande hand, och en vass häl i buken.
Videon där han leker fotboll med en dvärgpinscher på sisådär tre kilo är också talande.

Senast ändrad:

knapp

jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan titta på klippet med jrt i stackel och fortfarande tycka att han är guds gåva till hundara och ägare :crazy:

Stackars lilla hund :cry:

Jag är positiv till CM. Han har lärt väldigt många människor, som aldrig hade satt sin fot hos en hundtränare eller på en klubb, hur och varför hundarna beter sig som de gör.
Men han har ju inte kunskapen! Vet inte varför hunden beter sig på ett visst sätt utan behandlar allt på samma sätt, genom att bestraffa!
PL

Ett problem är ju att han säger en sak och gör en annan.
Han pratar om lugn energi. Och visst, jag är helt enig med honom att hundar lär bäst om de är lugna och fokuserade. Så varför envisas han med att stressa upp hundarna och sedan korrigera dem (många gånger oschysst?) istället för att börja jobba med en lugn hund?

Nej, man behöver inte verkställa ett hot för att hotet ska vara effektivt även i fortsättningen. Valparna lär sig det här av sin mor, som ju inte fostrar sina valpar med något brutalt våld. Det är inte heller så att den som hotar mest har mest makt.

Jag tycker inte heller att man kan jämföra hundar och vargar på det där sättet, eftersom vargar är extremt mycket tydligare i sitt kroppspråk. Att en varg lägger sig med svansen mellan benen motsvaras närmast av ett par tillbakadragna öron och ett litet slick med tungan på hundsidan. Det här har Ceasar Milan dock inte fattat. Han tror att hundar visar underlägsenhet på samma tydliga sätt som vargar, och när han inte får den reaktion han vill ha, då tvingar han fram den.

Ang strypsnara så har jag sett med ena ögon hur lugna/apatiska hundar blir när de tappat luften en liten stund. Jag fick hjälp av en snubbe som resonerar ganska likt CM och han hängde upp min hund i någon sekund bara. Min hund uppförde sig som ett ljus efter det (fast ångesten lyste ur hennes ögon), men orsaken till hennes beteende fanns kvar, och hade hon kommit lös hade hon varit lika farlig som förut. Vi valde en annan metod lite senare, och fick ett MYCKET bättre resultat.

Nu undviker jag ju att se fler program, men av det jag har sett så har han aldrig någonsin berömt eller belönat någon hund. Han har inte heller visat ägarna hur de ska sköta den biten. Det är riktigt illa faktiskt.

Senast ändrad:

Men han har ju tjänat massvis med pengar på att visa hur duktig han är på att "lugna" en superstressad hund.
PL

Eftersom att vara totalt knäckt inte innebär någon god livskvalitet så är valet mycket enkelt för mig.

Håller med. Men! Om en hund i ett land med den moralen knäcks för att sedan byggas upp igen till en harmonisk individ så är det en annan femma. Jag ser dock aldrig någon "återuppbyggnad" i CMs shower.

Avlivning. En död hund lider inte, vilket en knäckt hund gör.

KL
Jag har inte vågat kolla på filmerna öht, men jag vet vad jag tycker om CM och det är inte positivt. Jag håller med mrsScabtree och kan dessutom inte förstå hur man som ägare kan se någon göra sådär mot ens hund. Det är helt sjukt..

Det är lite som en hund som är rädd för vissa saker, ex mammas hund är rädd för allt som rör sig i princip. Ser hon en läskig människa blir hon utåtagerande, men kommer det flera går hon in i sig själv och stänger av.

Håller med. Men! Om en hund i ett land med den moralen knäcks för att sedan byggas upp igen till en harmonisk individ så är det en annan femma. Jag ser dock aldrig någon "återuppbyggnad" i CMs shower.

Och det skulle vara otroligt intressant med några "Hur gick det sen?"-program!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka