Ja, det blev en konstig tråd.
För egen del får jag inte ihop stora delar av det som
@Anders skriver.
Han talar om idéprogrammet - det var ett diskussionsunderlag inför arbete med ett nytt partiprogram. Ett framgångsrikt förslag - i den meningen att det fick rörelsen på fötter för att börja diskutera. Strålande bra. Processen var dessutom
öppen för vem som helst - även ickemedlemmar - att delta i. Förslaget låg ute på nätet för alla att ta del av och lämna synpunkter på. Av dessa diskussioner mejslades det sedan fram ett partiprogram.
Det talas också om vad som sägs bakom stängda dörrar? Av vem?
En folkrörelse är i grunden en förening. Den blir man en del av genom att helt enkelt betala in en medlemsavgift. Den medlemsavgiften ger dig information, kunskaper och diskussionsunderlag. Samt möjlighet till givande diskussioner med andra som står på samma grund i sina värderingar.
Vanlig svensk föreningsdemokrati gäller. Beslut fattas i demokratisk anda. Ingen politik formas av enskilda personer utan av organisationen. Är man inte nöjd med program och ståndpunkter så deltar man i debatten.
Men demokrati förutsätter också att man böjer sig för majoriteten.
Det finns ingen elit som styr ställningstaganden eller jobbar enligt någon hemlig agenda.
Vet inte hur mycket ork jag vill lägga på tråden eftersom detta i mina ögon är så huvudlöst....