Cellförändringar

TheRedLightning

Trådstartare
Jag börjar bli less på att bli kallad till cellprov för att sen alltid få reda på att jag ska göra ett nytt cellprov, kolposkopi samt vävnadsprov, riktigt så kul är det inte att gå på dessa cellprov. Funderar på att fråga nästa gång om man inte kan gå på det andra cellprovet direkt, eftersom jag alltid verkar ha cellförändringar.
Är det någon där ute som gjort detta eller hur har ni gjort?

Det är bra att de har koll i alla fall, men hade gärna sluppit det första cellprovet och göra det utökade direkt istället.

Jag har gått på sådana utökade tester varje år sen jag började kollas just för att jag haft förändringar. Menar du att du får ta ett vanligt mellan varje gång fast att du visat förändringar? Hur ofta går du?

Jag har gått på sådana utökade tester varje år sen jag började kollas just för att jag haft förändringar. Menar du att du får ta ett vanligt mellan varje gång fast att du visat förändringar? Hur ofta går du?
Första året, blev kallad till cellprov, gick på det, cellförändringar upptäcktes, fick kallelse till utökad cellprov, gick på det.
Andra året, blev kallad till nytt cellprov, gick på det, cellförändringar upptäcktes, fått kallelse till nytt utökat cellprov.

Jag är inte helt hundra hur lång tid det går mellan varje, blir kallad en gång om året till den första cellprovet i alla fall, sen efter det tar det några veckor innan jag får svar om cellförändringarna. Nu verkar det som att det utökade cellprovet ska ske om 3-4 månader efter att svaret kom.

Jag hade allra helst bara gått en gång om året. Sist höll jag på att krypa ur gynstolen för det gjorde så ont, men jag förstår att det är för att kunna hindra cancer i tid.
Tänker lyfta frågan och fråga om det är möjligt att hoppa över det vanliga cellprovet först och gå på det utökade direkt.

@RedHyuuga Jättekonstigt. I mitt landsting har det iaf varit så att jag gick på ett vanligt första gången, sen upptäcktes förändringar och sedan dess har jag kallats en gång om året för ett utökat (har haft cellförändringar på varje prov). Inget vanligt test mellan mina utökade tester.

Senaste provet så sa gyn att om det fortfarande visar förändringar så gör vi en konisering dels för att jag inte ska behöver gå så ofta och dels för att de vill plocka bort förändringarna eftersom de inte velat läka ut på så lång tid (5 år typ). Senaste provet visade att cellförändringarna blivit värre så för några månader sen gjorde jag en konisering och då hade förändringarna blivit ännu värre så det var bra att de höll koll!

Nu ska jag gå på ett vanligt test 6 månader efter koniseringen för att kontrollera att allt blev bortplockat, efter det förhoppningsvis lika sällan som alla andra. :)

@RedHyuuga Jättekonstigt. I mitt landsting har det iaf varit så att jag gick på ett vanligt första gången, sen upptäcktes förändringar och sedan dess har jag kallats en gång om året för ett utökat (har haft cellförändringar på varje prov). Inget vanligt test mellan mina utökade tester.

Senaste provet så sa gyn att om det fortfarande visar förändringar så gör vi en konisering dels för att jag inte ska behöver gå så ofta och dels för att de vill plocka bort förändringarna eftersom de inte velat läka ut på så lång tid (5 år typ). Senaste provet visade att cellförändringarna blivit värre så för några månader sen gjorde jag en konisering och då hade förändringarna blivit ännu värre så det var bra att de höll koll!

Nu ska jag gå på ett vanligt test 6 månader efter koniseringen för att kontrollera att allt blev bortplockat, efter det förhoppningsvis lika sällan som alla andra. :)
Såklart är det bra att de har koll, ska höra efter nu när jag är där för det utökade och se vad de säger, om det är möjligt att hoppa över det vanliga och gå direkt på.
Låter inte som det är helt omöjligt, om jag förstår dig rätt. Det är väl något liknande ditt upplägg jag är ute efter i så fall. Sen får vi se vad som kommer fram och ta det därifrån. Det allra bästa hade varit att slippa gå alls men men. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 715
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar