Cedar Oil.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Beeaatch
  • Startdatum Startdatum
Sv: Cedar Oil.

Ja, det är tur att jag får vara lycklig i min tro.:rofl:
Och fräscha hästar får jag på köpet.:banana::bump:

men du inbillar dig ju bara :smirk:

:rofl:

Ja just ja.
Jag och halva trav Sverige.
004.gif

men eller hur! Så egentligen behövs varken liniment, bandage, magneter, laser, massörer mm. heller!

men eller hur! Så egentligen behövs varken liniment, bandage, magneter, laser, massörer mm. heller!

Nej,nu är det bara tuta o köra så fort man kan.:D
Inte behöver vi dumma trav människor,vårda våra hästar heller!!
För det kan vi ju i alla fall ändå inte göra. :rofl::rofl:

för inte tala om foder!!! :o man inbillar väl sig bara att häsen blirr bättre av å äta :angel:

Exakt så är det.:D
Jag tycker synd om människan som utbildat sig till hippolog,när vi ändå inte har någon användning av hippologer.:devil:

Delvis knapplån.

Tro vad du vill...
Jag har en häst i stallet som varit många gånger hos veterinären och varje gång blivit sprutad i framknäet. Han har ALDRIG blivit bättre av det. Ombehandling på ombehandling och det kostar både pengar och man tappar träning. Det enda som fungerat på honom är att underhållsblistra. Är han riktigt dålig så blistra och sedan vila i en eller två veckor. Det fungerar men inte tuppkam/kortison/what ever i leden. Och få en veterinär att inse att smärtan kan komma någon annanstans ifrån än just leden....åtminstone dom härikring - stört omöjligt.

Nu menar jag ju inte med det här att jag inte åker till vet när hästarna är dåliga men ibland så fungerar blister nog så bra. Denna hästen var ett typexempel.

Det där är ett riktigt textbok-exempel! Många gånger har ju hästen faktiskt inte ont i leden utan runt om leden, i ligament och div fästen. Då kan man spruta hästen i leden hur mycket som helst utan att få någon förbättring. I det läget är ju blistret helt överlägset! Jag har blistrat hästar i 10år och tyckt att det fungerat väldigt bra! Som ett underhåll på hästar som tränas och tävlas hårt. I "ridhästvärlden" kan jag tänka mig att många opponerar sig mot att folk inom tex travet blistrar sina hästar mycket. Skillnaden är ju att inom travet kan folk (de flesta) blistra och vet hur mycket eller lite man ska blistra för optimal effekt. Optimal effekt är inte uppsprucken hud då detta gör att hästen inte kan tränas som den ska - vilket också är en fördel med blistret - man kan träna på efter ett par dagar! Inom "ridhästvärlden" anses ju Blue Lotion vara ett starkt liniment som man absolut inte ska lägga bandage över... Många veterinärer rekommenderar faktiskt också blistring när en hälta inte svarat på behandling och allt annat uteslutits. Dock tvivlar jag på att dom rekommenderar vem som helst utanför travsporten att blistra just pga att kunskaperna inte finns hos vederbörande.

Jag tror dock att det alltid kommer vara meningsskiljaktigheter angående blistrets vara eller icke vara - men så är det ju med många olika preparat och behandlingar. Smaken är som baken! ;)

Delvis knapplån.

Det där är ett riktigt textbok-exempel! Många gånger har ju hästen faktiskt inte ont i leden utan runt om leden, i ligament och div fästen. Då kan man spruta hästen i leden hur mycket som helst utan att få någon förbättring. I det läget är ju blistret helt överlägset! Jag har blistrat hästar i 10år och tyckt att det fungerat väldigt bra! Som ett underhåll på hästar som tränas och tävlas hårt. I "ridhästvärlden" kan jag tänka mig att många opponerar sig mot att folk inom tex travet blistrar sina hästar mycket. Skillnaden är ju att inom travet kan folk (de flesta) blistra och vet hur mycket eller lite man ska blistra för optimal effekt. Optimal effekt är inte uppsprucken hud då detta gör att hästen inte kan tränas som den ska - vilket också är en fördel med blistret - man kan träna på efter ett par dagar! Inom "ridhästvärlden" anses ju Blue Lotion vara ett starkt liniment som man absolut inte ska lägga bandage över... Många veterinärer rekommenderar faktiskt också blistring när en hälta inte svarat på behandling och allt annat uteslutits. Dock tvivlar jag på att dom rekommenderar vem som helst utanför travsporten att blistra just pga att kunskaperna inte finns hos vederbörande.

Jag tror dock att det alltid kommer vara meningsskiljaktigheter angående blistrets vara eller icke vara - men så är det ju med många olika preparat och behandlingar. Smaken är som baken! ;)

mycket bra inlägg!

KL

Jo, på tal om att cedar-effekten är nåt som vi flitiga användare bara ser i syne..

Cedrade lilla Alice igår, kotor fram & hovleder. Gnuggade inget, utan "touchade" bara. Imorse hade hon "bollar" till kotor & uppsvälld i hovlederna. Så ingen kan nog säga att det är helt effektlöst......

de va ju du som fick cedar i ögona så de e därför det såg ut som att hästen va svälld.. *fniss*

Du skriver att det ger små ful sår, är inte det en reaktion?
På vissa hästar blir reaktionen med, på andra mindre.På dom hästar som blistret har tagit på, behövs nog denna behandling.

Suck! Det där trodde jag var en myt som hade försvunnit men tydligen inte. Att hästen får sår och skorpor är inte ett tecken på att blistringen har tagit utan ett tecken på att den som blistrade har gjort fel.

Förr i tiden så trodde man att skorpor och så var ett måste. Man tordde att ju fulare sår dessto bättre effekt av blistret hade man fått. Idag så vet man bättre (dock tydligen inte alla). Sår är bara ett tecken på att huden har blivit irriterad och det är inte något man eftersträvar.

Mvh

Tora

Svar till alla.

JAG tror inte på blister. Effekten ni beskriver är i mina ögon placebo. Efter vad jag som hippolog (efterssom det nu nämndes)har lärt mig om fysiologi så har jag svårt att se hur det skulle fungera. Veterinärer har självklart en betydligt större kunskap om detta än vad jag har men jag har varit med om att veterinärer har rekommenderat saker de egenlitgen inte tror, bara för att hästägarn ska få något gjort med hästen. När problemet inte ligger hos hästen, utan någon annanstans.

Efterssom rubriken heter Cedar Oil, så antar jag att det är det som vi diskuterar.

Jag lägger mig inte i vad ni gör med era hästar, men jag kommer inte blistra mina hästar någonsin. Men det beror inte så¨mycket på eventuella skador (även om det vorde illa nog) utan på grund av att jag anser det effektlöst

Tanken bakom blister är densamma som det är bakom massage, Back on Track och liknade produkter/behandlingar. Nämligen att öka blodcirkulationen i det skadade området.

Innan man kunde gå in i leden och behandla så var blistring och bränning det enda man hade att tillgå. Som många vet så läker inte vila alla hältor. Ibland så behövs det lite hjälp på traven för hältorna att läka ut så att hästen blir haltfri.

Tyvärr verkar det som om många fortfarande tror att sår och skorpor är ett måste när det kommer till blistring för annars har inte blistret tagit. Sår är dock inget som eftersträvas då det bara är en indikation på att huden är irriterad efter behandlingen.

Vad man däremot vill är som sagt att öka blodgenomströmningen på det skadade stället. Ibland så kan det behandlade stället bli svullet (det skall ej vara ömt) men det kan det bli även av tex Back on Track. Detta är bara en effekt av det ökade blodflödet.

Jag skulle säga att blister som är korrekt använt är ett av de mest effektiva medlen som finns. Men det gäller att den som använder sig utav det är riktigt duktig. Risken är annars att man orsakar hästen mycket lidande i onödan.

Mvh

Tora

Att blister ökar blodcirkukationen tvivlar jag inte på. Men bara för detta är det inte givet att detta har en läkande effekt. Blister ger dock ett ytligt blodfölde, det finns precis som du beskriver metoder som ger ett djupare blodfölde. Men frågan är fortfarande vilken läkande effekt detta har.
Majoriteten av alla hältor kommer att läka ut av sig själv, men inte alla beroende vilken typ av skada det är. Nu är det inte opptimalt att låta en tävlingshäst läka ut av sig själv.

Det är tråkigt att dessa gamla myter lever kvar, angående att sår och skorper skulle vara en visning på att det är något "fel" hos hästen

Enligt mig ska man söka efter grunden till problemen, inte baran behandla symtomen.

Överlag håller jag med dig. Nu får vi väl se om det var en bra idé att svara. ;)

Back on Track och blister har en liknade djupgående effekt. Massage tillsammans med linement och vissa blister har tillsammans större effekt än var för sig.

Vill man komma åt en muskel djupare än någon centimeter så måste man nog använda sig utav ström.

Andra metoder som tex laser och liknade kommer inte heller djupare ner i muskeln än några centimeter.

När det kommer till leder och liknade så har man gjort studier på tex laser som visar tveksam nytta av detta. På senor har man haft lite bättre resultat (viss typ av skador). När det kommer till senor och blister så vet jag dock inte om man verkligen blistrar senor rakt av.

När det kommer till leder så skulle jag säga att bortsett från att gå in och spruta leden så är blister i särklass det mest effektiva sättet att påverka omliggande vävnad.

Om man tex tar en hovled som generellt har dåligt blodflöde så kan blistring vara ett väldigt effektivt sätt att läka ut skador på. Man kommer då givetvis inte in med blistret i själva leden men då man ökar det omliggande blodflödet så markant så blir effekten många gånger väldigt bra.

Men som sagt det gäller att veta vad man sysslar med blister är inte bra på alla ställen till allting och man kan tillfoga hästen mycket smärta helt i onödan om man inte vet vad man sysslar med.

Mvh

Tora

Nu pratar jag inte om back on track (som jag aldrig provat) elelr laser. Den studien jag tror du får din fakta från angående laser är jag förövrigt mycket tveksam till.

Att blista en sena eller led känns meningslöst, då blodflödet genom dessa är mycket lågt.

Jag är dock fortfarande negativ till blister och tvivlar starkt på att just den ökade blodtillförseln är läkande.

Men det är inte alltför ovanligt att man blistrar just på tex hovleder då det är en led som har svårt att läka ut. Det brukar många gånger behövas spruta leden flera gånger för att hästen skall bli haltfri.

Som ett vanligt exempel så kan vi ta min äldsta häst. Hon stukade hovleden när hon trampade av sig en sko. Fick vila ca tre veckor utan att bli bättre. Blistrade då hovleden och en vecka senare så var hon helt haltfri. Från att markera i skritt till att inte markera alls på bara en vecka hade hon inte kunnat bli om jag ej använt mig av blister.

Detta är ett ganska vanligt sätt att använda sig utav blister. Här ville jag inte gå in och spruta leden då det alltid är en risk i sig. Hovleden kräver oftast också mer än en behandling just för att det är så dålig blodgenomströmning i den leden. Här fyller blistret en mycket bra funktion.

Man kommer alltså inte in i själva leden med blistret men just för att det är så dåligt blodflöde så får man med sig blodflödet i/runt leden "på köpet".

Men det är helt korrekt att du inte kommer åt själva leden (vilket många tror). Vad man gör är att du ökar blodflödet runt själva leden som tex i skinnet. Ökat blodflöde i/runt leden är som sagt "på köpet" men det är inget universalmedel som hjälper mot allt. Men det kan vara ruskigt effektivt mot vissa slags hältor.

Att påstå att blister saknar effekt är lika felaktigt som att påstå att att det har effekt mot allt.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Sirap
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 684
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Jennnnka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka