J
j_m_b
Sv: Cedar Oil.
Ja, det är tur att jag får vara lycklig i min tro.
Och fräscha hästar får jag på köpet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men du inbillar dig ju bara :smirk:
men eller hur! Så egentligen behövs varken liniment, bandage, magneter, laser, massörer mm. heller!
men eller hur! Så egentligen behövs varken liniment, bandage, magneter, laser, massörer mm. heller!
för inte tala om foder!!! man inbillar väl sig bara att häsen blirr bättre av å äta
Tro vad du vill...
Jag har en häst i stallet som varit många gånger hos veterinären och varje gång blivit sprutad i framknäet. Han har ALDRIG blivit bättre av det. Ombehandling på ombehandling och det kostar både pengar och man tappar träning. Det enda som fungerat på honom är att underhållsblistra. Är han riktigt dålig så blistra och sedan vila i en eller två veckor. Det fungerar men inte tuppkam/kortison/what ever i leden. Och få en veterinär att inse att smärtan kan komma någon annanstans ifrån än just leden....åtminstone dom härikring - stört omöjligt.
Nu menar jag ju inte med det här att jag inte åker till vet när hästarna är dåliga men ibland så fungerar blister nog så bra. Denna hästen var ett typexempel.
Delvis knapplån.
Det där är ett riktigt textbok-exempel! Många gånger har ju hästen faktiskt inte ont i leden utan runt om leden, i ligament och div fästen. Då kan man spruta hästen i leden hur mycket som helst utan att få någon förbättring. I det läget är ju blistret helt överlägset! Jag har blistrat hästar i 10år och tyckt att det fungerat väldigt bra! Som ett underhåll på hästar som tränas och tävlas hårt. I "ridhästvärlden" kan jag tänka mig att många opponerar sig mot att folk inom tex travet blistrar sina hästar mycket. Skillnaden är ju att inom travet kan folk (de flesta) blistra och vet hur mycket eller lite man ska blistra för optimal effekt. Optimal effekt är inte uppsprucken hud då detta gör att hästen inte kan tränas som den ska - vilket också är en fördel med blistret - man kan träna på efter ett par dagar! Inom "ridhästvärlden" anses ju Blue Lotion vara ett starkt liniment som man absolut inte ska lägga bandage över... Många veterinärer rekommenderar faktiskt också blistring när en hälta inte svarat på behandling och allt annat uteslutits. Dock tvivlar jag på att dom rekommenderar vem som helst utanför travsporten att blistra just pga att kunskaperna inte finns hos vederbörande.
Jag tror dock att det alltid kommer vara meningsskiljaktigheter angående blistrets vara eller icke vara - men så är det ju med många olika preparat och behandlingar. Smaken är som baken!
Effekten ni beskriver är i mina ögon placebo.
Förlåt mig, men
de va ju du som fick cedar i ögona så de e därför det såg ut som att hästen va svälld.. *fniss*
Du skriver att det ger små ful sår, är inte det en reaktion?
På vissa hästar blir reaktionen med, på andra mindre.På dom hästar som blistret har tagit på, behövs nog denna behandling.
Svar till alla.
JAG tror inte på blister. Effekten ni beskriver är i mina ögon placebo. Efter vad jag som hippolog (efterssom det nu nämndes)har lärt mig om fysiologi så har jag svårt att se hur det skulle fungera. Veterinärer har självklart en betydligt större kunskap om detta än vad jag har men jag har varit med om att veterinärer har rekommenderat saker de egenlitgen inte tror, bara för att hästägarn ska få något gjort med hästen. När problemet inte ligger hos hästen, utan någon annanstans.
Efterssom rubriken heter Cedar Oil, så antar jag att det är det som vi diskuterar.
Jag lägger mig inte i vad ni gör med era hästar, men jag kommer inte blistra mina hästar någonsin. Men det beror inte så¨mycket på eventuella skador (även om det vorde illa nog) utan på grund av att jag anser det effektlöst