Sv: Ceaser Millan
VAD är lastgammal? Tänk dig för nu!
Jag tänker inte korrigera ett dugg i hur jag uttryckte mig. Anser för övrigt att det är ganska menlöst att syssla med gissningslekar. Men låt oss nöja oss med att konstatera att jag har en GAMMAL far.
Vi har olika syn på tvingande, smärtgivande verktyg. Så är det!
Tvingande verktyg är halsband och koppel med. Smärtgivande så har vi skild syn på ja. Jag anser att det i ett exceptionellt undantagsläge, där det ger hunden en ordentligt förbättrad livskvalitet, kan vara berättigat med el som en sista lösning. El innebär en kortvarig smärta JA. Precis som det innebär en kortvarig smärta för hästar att gå på/nosa på ett elstängsel ja. Men det är 'värt' det för att de ska lära sig att inte gå på stängslet, och därmed hålla sig inne i hagen, vilket är ett betydligt säkrare alternativ än att ha dem springa lös på byn/i trafiken/trassla in sig i stängslet. På samma sätt ser jag med el, att om det är enda lösningen så JA jag anser att det är värt att hunden får korta stötar upprepat några gånger, under några 'pass' i följd, för att den ska få ökad livskvalitet, om det är det sätt som i realiteten är det enda kvarstående att få bukt med problemet.
Jag ser ett tredje, nämligen få hundägaren att inse krassa fakta. För vad vi snackar om här, är inte bara en fråga om koppel eller inte koppel. Det är mycket djupare och bredare än så.
En hundägare som inte inser behovet av tid för att åstadkomma bestående resultat, inser sannolikt inte annat väsentligt om hundar heller.
Din åsikt, och du är fullt berättigad till den. Jag har lärt mig tillräckligt vid det här laget för att inse att allt inte är svart eller vitt. Dessutom utgår du hela tiden från en djurägare som insett att problemet sitter hos densamma. Vilket tyvärr inte alltid är fallet.
Och om djurägaren inte når insikt, men man kan hjälpa hunden ändå - ja då tar jag den vägen. Helst skulle jag ta den idealiska vägen, men jag 'fuskar' hellre, än gör ingenting, sålänge resultatet gagnar hunden.
Om jag nu fattar rätt, finns bara en bra lösning... hunden ska bort från den hundägaren!
Och det är ingenting som är möjligt sålänge du har en hundägare som tar hand om sin hund på bästa sätt på alla andra vis. Man får (tyvärr) inte beslagta folks hundar bara för att ägaren är allmänt dumma i huvudet i en eller flera situationer. OM man fick det skulle jag ha ett litet svartskägg till här. Hon är en PERFEKT Alex-hund nämligen den lilla raringen. Och alldeles för mjuk för pappa. Men, hunden sköts enligt konstens alla regler, har det faktiskt bättre än normalhunden i de flesta avseenden. Och varken jag eller någon annan har rätt att tycka att 'du ska inte ha den här, nu tar jag den, skaffa en annan'.
Så, endera låter man det vara, och så kan hunden ha ett liv som är ett liv i koppel i alla lägen utom hemma. Hunden skulle INTE lida det minsta lilla av detta. Hon skulle fortfarande ha ett alldeles utmärkt liv. Hon är HÖGT älskad, och som sagt skött prickfritt. Men hon skulle ha MER livskvalitet och ha det ÄNNU bättre om hon kunde få vara lös även utanför gården. Därav 'sprayhalsbandslösningen'. Som gagnade alla inblandade.
Nya herrn kan förresten reagera ganska lika som pappas tik gjorde när man kallar in och han tror/förväntar sig det ska bli något otrevligt/tråkigt. Jag skulle inte drömma om att sätta sprayhalsbandet på honom (fast det hänger 50 cm från datorn). Men jag skulle inte tveka en sekund att 'spraya' pappa hund igen om pappa lyckades sjabbla till det igen. Sen att jag troligen skulle bli arvslös på kuppen efter att ha sagt EXAKT vad jag ansåg om pappa och den hunden och pappa i allmänhet i just inkallningsfrågan, det är en annan historia. Det hjälper nämligen inte hunden ett smack.