Ceaser Millan

Sv: Ceaser Millan

Vem säger att det du räknar upp är acceptabelt?
Acceptabelt är när majoriteten av människor inte reagerar.
Det är få personer jag känner som hade reagerat om man hade gett hästen några spörapp efter att den fulvägrade på hinder. Alltså, inte att man la den så fel att den inte kunde hoppa, utan att den vägrade bara för att den inte ville hoppa.

Majoriteten av de jag känner i Sverige höjer inte ögonbrynen när vissa hästar behöver tas in från hagen med kedja. Jag står som ett fån och undrar hur man hanterar sina hästar för att de ska behövas tas in med kedja från hagen. Men det är JAG. Majoriteten accepterar och då är det accepterat. Att jag tycker att det är helknäppt gör mej till den som tänker annorlunda.

Som vanligt, går jag i mina svar på det som skrivs i inläggen. Annat fungerar inte för mig. Ang ålder så är du antagligen ute på hal is.
Menar du att du och din pappa inte hade löst situationen utan dessa föremål?

Såvida du inte är lastgammal så är jag inte på hals is.

PAPPA hade inte löst situationen utan hjälp - nej. Han hade inte löst den MED sprayhalsbandet heller. Jag löste situationen utan sprayhalsband, och hade kunnat göra det igen. Utan problem. Men det hade inte blivit ett resultat som 'höll' när pappa började med sin inkonsekvens igen. Nu fick pappa hem en hund med stensäker inkallning, och fick också NÅGA förklarat för sig (fick han gången innan med, men..) hur han måste göra. Nu uppstod aldrig problemet, för pappa blir bara inkonsekvent när hunden INTE lyder. Tiken kom på inkallning efter inkallning. Inkallningen sitter som berget. Pappa var inte inkonsekvent, hunden hade ingen anledning att inte komma, pappa började lita på hunden igen i inkallningssyfte. Dvs de fick ordning på sin relation igen.

När hunden åkte härifrån var den INTE hundraprocentig med inkallning vid störning. Hunden är NU hundraprocentig även vid inkallning under störning. DET har pappa 'gjort' helt själv.

Utan min hjälp hade pappa fått ha hunden kopplad i alla lägen där det inte är säkert att ha en hund som inte kommer. Utan att jag använt sprayhalsbandet hade jag inte fått en inkallning på hunden som 'hållit'.

Att använda sprayhalsbandet var det EN enda tanke bakom. Att ge hunden ett såpass stort obehag att det var VÄRRE att inte komma, än det hon förväntade sig skulle ske när hon kom. Alltså kom hon, och jag visade att det händer inget otrevligt när man kommer. När pappa fick hem henne kom hunden, och då är han inte inkonsekvent/otrevlig. Dvs hunden lärde sig snabbt att det är 'ordning på husse' igen, och hela problemet försvann.

JAG skulle aldrig i det läge som var gå in och jobba med negativ förstärkning på en egen hund. Men nu var det inte min hund, och det som var viktigt var att hundens cirka tio år i livet INTE skulle bli i koppel etc.

Resultatet är/blev en glad hund utan minsta 'men', och en glad husse.

Och i den realiteten behövs dessa föremål?

Ibland - ja. (Om du pratar om sprayhalsband, och i extrema situationer/fall elhalsband)

Det är klart att hunden märker tidspress, fr a om den innebär brukande av föremålen. Att ta till föremålen för att hundägaren vill se snabba resultat, kan aldrig vara en ursäkt i mina ögon. Då ska man hellre ta den väg Cesar brukar göra, nämligen lära upp hundägarna. I den kursen ingår (borde!) att det får ta den tid som behövs för att ändra en hunds beteende.

Det kräver en hundägare som är beredd att göra det. Om hundägaren inte är det har man två val. Fixa det på annat sätt för hundens bästa, eller låt situationen bero. I mitt fall, fixa det så hunden slipper ett liv i koppel, eller låt henne leva ett liv i koppel.

Förstår inte. Vad är den "tredje parten" för figur?

Hundägaren.

Menar du att hunden känner av en tidspress, speciellt om man använder något av föremålen? :crazy:
Hur då känner av tidspress:confused:

Acceptabelt är när majoriteten av människor inte reagerar.
I så fall är praktiskt taget allt acceptabelt. Med tanke på hur obenägna folk är att reagera. :smirk:

Det är få personer jag känner som hade reagerat om man hade gett hästen några spörapp efter att den fulvägrade på hinder. Alltså, inte att man la den så fel att den inte kunde hoppa, utan att den vägrade bara för att den inte ville hoppa.
Ursäkta att jag säger det, men för min egen del finns inte "fulvägran" såsom du definierar den. En häst har alltid en orsak till att den agerar på ett visst sätt, inkl vägran att hoppa. Det är vi människor som inte förstår den. Om man därvid slår den ett antal gånger med spöt, är man en :devil: okunnig ***. Höll på att skriva ordet man inte får här. :angel:
Att man ser och inte reagerar, säger mycket om flathet men inget om acceptans för tvingande verktyg använda på ett för djuret smärtsamt sätt.

Du ställde frågan till mig, och därmed svarar jag hur jag ser på det!!
Jag accepterar inte plågsamma tvångsmedel varken på hästar eller hundar, och det klargör jag både nu och då när jag ser det.
Du och andra agerar efter dom principer och dom åsikter ni har! :idea:

Majoriteten av de jag känner i Sverige höjer inte ögonbrynen när vissa hästar behöver tas in från hagen med kedja. Jag står som ett fån och undrar hur man hanterar sina hästar för att de ska behövas tas in med kedja från hagen. Men det är JAG. Majoriteten accepterar och då är det accepterat. Att jag tycker att det är helknäppt gör mej till den som tänker annorlunda.
Jag undrar också, men frågar oftast. Dom svar man får visar vanligen på djup okunskap hos hästägaren. Jag brukar nöja mig med att nämna att det finns alternativa sätt. Med lite tur kanske människan börjar fundera. :bump:
Nej, det är inte accepterat. Vi är ju TVÅ som inte accepterar det! ;)

LIA

Hur agerar en människa under tidspress?

LIA

Hunden har inte samma tidsuppfattning som jag har. Hunden vet inte att jag vill få bort det där beteendet (t ex) på några dagar.
Så jag förstår inte hur du menar att hunden har tidspress?

Såvida du inte är lastgammal så är jag inte på hals is.
VAD är lastgammal? Tänk dig för nu! ;)

Vi har olika syn på tvingande, smärtgivande verktyg. Så är det!

Det kräver en hundägare som är beredd att göra det. Om hundägaren inte är det har man två val. Fixa det på annat sätt för hundens bästa, eller låt situationen bero. I mitt fall, fixa det så hunden slipper ett liv i koppel, eller låt henne leva ett liv i koppel.
Jag ser ett tredje, nämligen få hundägaren att inse krassa fakta. För vad vi snackar om här, är inte bara en fråga om koppel eller inte koppel. Det är mycket djupare och bredare än så.
En hundägare som inte inser behovet av tid för att åstadkomma bestående resultat, inser sannolikt inte annat väsentligt om hundar heller.

Förstår inte. Vad är den "tredje parten" för figur?
Hundägaren.

Om jag nu fattar rätt, finns bara en bra lösning... hunden ska bort från den hundägaren!

LIA

VAD är lastgammal? Tänk dig för nu! ;)

Jag tänker inte korrigera ett dugg i hur jag uttryckte mig. Anser för övrigt att det är ganska menlöst att syssla med gissningslekar. Men låt oss nöja oss med att konstatera att jag har en GAMMAL far.

Tvingande verktyg är halsband och koppel med. Smärtgivande så har vi skild syn på ja. Jag anser att det i ett exceptionellt undantagsläge, där det ger hunden en ordentligt förbättrad livskvalitet, kan vara berättigat med el som en sista lösning. El innebär en kortvarig smärta JA. Precis som det innebär en kortvarig smärta för hästar att gå på/nosa på ett elstängsel ja. Men det är 'värt' det för att de ska lära sig att inte gå på stängslet, och därmed hålla sig inne i hagen, vilket är ett betydligt säkrare alternativ än att ha dem springa lös på byn/i trafiken/trassla in sig i stängslet. På samma sätt ser jag med el, att om det är enda lösningen så JA jag anser att det är värt att hunden får korta stötar upprepat några gånger, under några 'pass' i följd, för att den ska få ökad livskvalitet, om det är det sätt som i realiteten är det enda kvarstående att få bukt med problemet.

Jag ser ett tredje, nämligen få hundägaren att inse krassa fakta. För vad vi snackar om här, är inte bara en fråga om koppel eller inte koppel. Det är mycket djupare och bredare än så.
En hundägare som inte inser behovet av tid för att åstadkomma bestående resultat, inser sannolikt inte annat väsentligt om hundar heller.

Din åsikt, och du är fullt berättigad till den. Jag har lärt mig tillräckligt vid det här laget för att inse att allt inte är svart eller vitt. Dessutom utgår du hela tiden från en djurägare som insett att problemet sitter hos densamma. Vilket tyvärr inte alltid är fallet.

Och om djurägaren inte når insikt, men man kan hjälpa hunden ändå - ja då tar jag den vägen. Helst skulle jag ta den idealiska vägen, men jag 'fuskar' hellre, än gör ingenting, sålänge resultatet gagnar hunden.

Om jag nu fattar rätt, finns bara en bra lösning... hunden ska bort från den hundägaren!

Och det är ingenting som är möjligt sålänge du har en hundägare som tar hand om sin hund på bästa sätt på alla andra vis. Man får (tyvärr) inte beslagta folks hundar bara för att ägaren är allmänt dumma i huvudet i en eller flera situationer. OM man fick det skulle jag ha ett litet svartskägg till här. Hon är en PERFEKT Alex-hund nämligen den lilla raringen. Och alldeles för mjuk för pappa. Men, hunden sköts enligt konstens alla regler, har det faktiskt bättre än normalhunden i de flesta avseenden. Och varken jag eller någon annan har rätt att tycka att 'du ska inte ha den här, nu tar jag den, skaffa en annan'.

Så, endera låter man det vara, och så kan hunden ha ett liv som är ett liv i koppel i alla lägen utom hemma. Hunden skulle INTE lida det minsta lilla av detta. Hon skulle fortfarande ha ett alldeles utmärkt liv. Hon är HÖGT älskad, och som sagt skött prickfritt. Men hon skulle ha MER livskvalitet och ha det ÄNNU bättre om hon kunde få vara lös även utanför gården. Därav 'sprayhalsbandslösningen'. Som gagnade alla inblandade.

Nya herrn kan förresten reagera ganska lika som pappas tik gjorde när man kallar in och han tror/förväntar sig det ska bli något otrevligt/tråkigt. Jag skulle inte drömma om att sätta sprayhalsbandet på honom (fast det hänger 50 cm från datorn). Men jag skulle inte tveka en sekund att 'spraya' pappa hund igen om pappa lyckades sjabbla till det igen. Sen att jag troligen skulle bli arvslös på kuppen efter att ha sagt EXAKT vad jag ansåg om pappa och den hunden och pappa i allmänhet i just inkallningsfrågan, det är en annan historia. Det hjälper nämligen inte hunden ett smack.

Vi snackar om människans tidspress. :idea:

LIA

Förstår fortfarande inte riktigt vad du menar:confused:
Det är väl självklart att man inte stressar eller är på dåligt humör när man tränar med hunden. Och varför skulle hunden märka av någon tidspress från föraren pga att det används vissa föremål:crazy:

Men låt oss nöja oss med att konstatera att jag har en GAMMAL far.
Det var DU som tog upp ålders/(erfarenhets?)-perspektivet!

Dvs, tvingande OCH smärtgivande!

Dessutom utgår du hela tiden från en djurägare som insett att problemet sitter hos densamma. Vilket tyvärr inte alltid är fallet.
Det var alltså det som var tredje alternativet, att visa hundägaren detta. Åtminstone i så motto att man måste kunna lägga tid på en hund.

LIA

Läs tillbaka i inläggen så klarnar det nog. Att plocka ut en mening ur sitt sammanhang och begära förklaring kostar bara onödig tid.

LIA

jag skulle inte vilja jämföra honom med monthy roberts. på i stort sett alla hundar använder caesar en typ av halsband som får hunden att tappa andan, och det är inte helt fair tycker jag. det blir för mycket quick fixes, och väldigt lite inlärning.

det CM gör riktigt bra är att ta människor. han förklarar på ett mjukt men bestämt sätt och får dem att förstå. och det är en viktig bit när man ska träna hundar!

Men quick fixes är väl precis vad familjerna han hjälper behöver eller? De har kämpat med sina älskade hundar och ändå inte lyckats. I vissa fall har de rent utav farliga hundar, i sådana lägen kan jag inte se snabba lösningar som något negativt. Det handlar om vanliga "svenssons". Människor som vill ha familjehundar, inte som vill gå på lydnadskurser 1-2 ggr/veckan. De har gjort ett misstag från början (kanske skaffat fel ras och sedan misslyckats med uppfostran) och behöver en lösning på problemet, innan hunden hugger och orsakar allvarlig skada.

Om inte hundägarna ändrar sig, spelar det ingen roll vad Cesar åstadkommer med hunden. Efter två dagar tillbaka hos hundägarna är allt i så fall tillbaka i gamla spår igen.
Det är därför en förändrad inställning/kunskap/etc hos hundägarna är nödvändiga för ett bestående resultat.

LIA

Om inte hundägarna ändrar sig, spelar det ingen roll vad Cesar åstadkommer med hunden. Efter två dagar tillbaka hos hundägarna är allt i så fall tillbaka i gamla spår igen.
Det är därför en förändrad inställning/kunskap/etc hos hundägarna är nödvändiga för ett bestående resultat.

LIA

Grejen med Cesar är, tycker jag, att han är duktig på att förklara för ägarna hur de ska göra och varför.

De få avsnitt jag har sett så är det "bara" att lära människorna sätta gränser. För det gör de inte. De accepterar saker som för mig är helt obegripliga och genast skulle få mig att bryta hundens beteende med ett "gå och lägg dig". Så enkelt... Många gånger så skulle jag kunna göra CM:s jobb... Så jag ser inte riktigt det fantastiska i det hela.

Däremot så slår han mig när det gäller att tvinga hunden till något den inte vill. T.ex. hunden som låg under soffan och han drog fram den. Jag skulle inte en sätta mig i den situationen utan jag skulle montera bort benen på soffan och sätta på dem igen när jag fått ordning på hunden genom vanliga och enkla regler. Jag skulle heller inte tvinga en reseverad hund att jobba som assistanshund åt handikappade människor med avvikande tal och rörelser. Där slår han mig allt på fingrarna...

Har jag skrivit att han är fantastisk? Han får hundarna att fungera och det är det som är det viktiga.

Beroende på hund så skulle jag nog också dra fram hunden, så länge jag inte anser att hunden kommer skada någon. Montera isär soffan du om du vill. En rädd hund blir antagligen lika rädd av isärmonterandet av soffan som att bli framdragen... tror jag.

Jag skulle nog flytta på soffan försiktigt om det går, för att underlätta att få fram hunden.

Vad gäller den reserverade hunden som blev assistanshund kan jag inte uttala mig. Har inte sett avsnittet. Kan dock inte se att det alltid skulle vara något negativt, det beror väl på vad som ligger bakom hundens reserverade beteende.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 260
Senast: mmbot
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 900
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Passade nyss en bekants hund några dagar. Hunden i fråga är en omplacering på ca 3 år. Matte är jätte ambitiös och trots att vi tränar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 221
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar