Ceaser Millan

Sv: Ceaser Millan

Problemet är ju bara det att vi inte är några hundar...
Jag är helt övertygad om att våra hundar är smartare än att dom inte ser skillnad mellan hund och människa...

Men dom förstår ju oss bättre om vi använder deras språk. Och de respekterar oss mer om vi är konsekventa men lugna, som en flockledare.
Tycker för övrigt det verkar vara exakt samma med både hundar och hästar. Kan iaf inte komma på nån skillnad hittills... Men det kanske inte är så konstigt - flockdjur som flockdjur! ?

Man får vara lite källkritisk och fundera lite själv, använda sitt sunda förnuft så att säga, och inte svälja allt med hull och hår utan reflektion. :)

När man ser någon göra underverk med djuren, så som CM gör, och man själv inte är kunnig inom området så är det väl ganska självklart att man "sväljer allt med hull o hår"?
Men visst reflekterar man över vissa grejer och funderar på om det är rätt - men då tänker jag bara att HAN kan ju detta och jag INTE.
Åsså tänker man att så gör ju djuren själva - de använder ju inte bara LITE våld om en underlägsen inte lyder. De kan ju bita till ordentligt i så fall! Varför är det inte tillåtet då att vi använder det vid RÄTT TILLFÄLLEN? Då det verkligen behövs.

Då det verkligen behövs.
Det är det som är den stora frågan för mig! Behövs el och stackel någonsin???

Till den som tror att Cesar inte använder stackelhalsband, så har jag sett honom använda det vid två tillfällen. Senast var hunden redan försedd med det av ägaren, och Cesar fortsatte att använda det genom hela det avsnittet utan att kommentera det på något sätt.

LIA

Fast nu menade jag INTE el- eller stackelhalsband när jag skrev "våld" utan bara typ att man rör dom hårt med handen (som CM gör) o dylikt. (i fall där en hund skulle BITA)

Vet fortfarande inte vad jag ska tycka om elhalsband - generellt tror jag det är plågeri men jag skulle vilja se någon så duktig som CM göra det och avgöra hur det är då. Ska fortsätta titta på programmer varje måndag så får vi se om han snart använder el - eller stackel...

Till den som tror att Cesar inte använder stackelhalsband, så har jag sett honom använda det vid två tillfällen. Senast var hunden redan försedd med det av ägaren, och Cesar fortsatte att använda det genom hela det avsnittet utan att kommentera det på något sätt.

Jag tror inget. Men har inte sett honom använda det hittills och kan alltså inte uttala mig.
(Ovanstående, som du skrev om stackel på hunden, låter hemskt och känns konstigt att CM skulle använda SÅ grymma medel)

Tycker för övrigt det verkar vara exakt samma med både hundar och hästar. Kan iaf inte komma på nån skillnad hittills... Men det kanske inte är så konstigt - flockdjur som flockdjur! ?

En STOR skillnad är att hästar är ett bytesdjur och hundar är rovdjur

En STOR skillnad är att hästar är ett bytesdjur och hundar är rovdjur

Ja jag vet det, mycket väl. (det var därför jag trodde att det skulle vara skillnad)
Men det VERKAR ändå inte vara nån större skillnad i hanteringen vad gäller just flockbeteendet (ledarskap osv) - jag tycker man verkar jobba mycket likt med hundar som med hästar. (jag kan detta med hästar ganska bra)

*KL*

Jag tror att man bör vara medveten om att det händer en hel del som inte kameran visar och att en del som visas även visas pga att det blir bättre tv.
Jag har svårt att tro att han får visa precis vad han vill. tvbolaget vill nog bestämma en hel del.

Det kanske inte går så fort framåt som det verkar när vi ser ihopklippta avsnitt.
Dock gillar jag vad jag sett hittills även om det där med elhalsbandet förbryllar mig. Antingen så använder han det en del eller så vill han visa de människor som i vilket fall som helst skulle han använt det att använda det på rätt sätt.

Ursäkta att man hoppar in så här, men jag måste bara få veta, vad är stackel för något?En typ av halsband eller? :confused:
Ceasar för mig har varit bra, men jag har som sagt inte sett avsnitten med elhalsband och stackel. Jag tycker annars att de metoder han visar för hundägarna har varit mig till stor hjälp i min hunds uppfostran. Jag har aanvänt några bra knep som sett till att min hund lyder mera.Men så har jag som sagt inte sett alla avsnitt med honom.

*kl*

När jag har varit utomlands så har jag sett avsnitt med både el och stackel så frågan är om det kanske cencureras mer här i sverige?

I vilket land har du varit?
Delvis knapp..*
Jag har sett honom använda elen en gång, förmodligen samma hund som MrsScabtree nämt (den med katten?). Stackel däremot har jag sett honom använda flera gånger ett tag kändes det som varje program jag tittade. Har bara följt i perioder och absolut inte sett alla avsnitt.
Det är ju inte heller säkert att alla ser att det är just ett stackel som används. Alla vet inte hur det ser ut, även om man vet kan man behöva tänka på det för att se om det är ett stackel. Inte alltid så lätt att upptäcka.

Till den/de som inte vet vad ett stackel är så bildgoogla så kommer det upp 2-3 bilder.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju inte heller säkert att alla ser att det är just ett stackel som används. Alla vet inte hur det ser ut, även om man vet kan man behöva tänka på det för att se om det är ett stackel. Inte alltid så lätt att upptäcka.

I alla avsnitt, med alla hundar, som jag sett har han använt ett blått lätt rep utan något halsband alls (själva repet omringas runt halsen, genom en ring, och det sitter löst så länge hunden inte drar i den elelr människan drar åt i den - väldigt enkel konstruktion). Liknande teknik som använts på hästar också t ex Monty Roberts dually-grimma som har samma effekt.

Jag visste inte heller vad stackel var när jag läste i den andra tråden men sökte på nätet och nu vet jag.

LIA

Det där är en kuggfråga egentligen. För det finns ju alltid ett annat val. Sen om det är en sista spruta hos veterinären, ett liv i koppel eller helt enkelt att undvika specifika triggers kan ju vara olika.

Jag är ju en av de som anser att upp till en viss nivå är den gamla klyschan 'en lycklig hund är en lydig hund' väldigt sann.

Och jag anser att det finns hundar som är såpass 'förstörda'/feltränade, att man OM man ska försöka bryta beteendet och få till ett nytt, mer korrekt, kan i väldigt specifika fall behöva ta till elhalsband. Stackel anser jag aldrig någonsin är motiverat dock.

Sen får man - tycker jag - ställa metod mot vinst, och ställa sig frågan HUR mycket (negativt) påverkar problemet hundens liv? HUR viktigt är det för hunden att få bukt med problemet?

Men de allra, allra flesta hundar går det att lösa problemet UTAN el. Och jag anser bara det ska användas där det är enda lösningen OCH där det som 'måste lösas' har en kraftigt livskvalitetssänkande inverkan på hunden.

Sen, liten spinoff ang 'quick fixs'. Jag 'quick fixade' ju pappas hund med sådant där 'sprayhalsband' med fjärrkontroll. Pappa har två ggr lyckats sabba inkallningen på henne, första gången jag skulle 'reparera' det klickade jag in henne på visselpipa med hjälp av köttbullar. Det lyckades ju pappa dock ganska snart kajka till. Så andra gången, när det hela dessutom var mycket värre, resignerade jag tills ånt sprayhalsband. Väldig quick fix sett i tid. Dock så har det 'hållit'. Pappa lyckades inte sabba det hela, hunden har fortfarande god inkallning, och allra bäst, pappa har kunnat bygga vidare på det. Så nu får hunden följa med igen, vara lös, leka med andra hundar etc. Dvs har fått betydligt bättre livskvalitet än när hon var kopplad hela tiden.

Jag skulle inte för EGEN del på MIN hund använt dressyrhalsbandet. Men nu var det tidsbrist och krävdes något som 'en gång för alla' bröt beteendet. Och somd essutom var såpass hållbart att äg och hund sen kunde fortsätta på 'rätt fot' och komma ur den onda cirkeln.

Så, jag anser inte att varken elhalsband eller quick fix är rakt av fel. Inget av dem är dock idealiskt, och bägge ska enbart användas när det verkligen finns ett behov.

Så, jag anser inte att varken elhalsband eller quick fix är rakt av fel. Inget av dem är dock idealiskt, och bägge ska enbart användas när det verkligen finns ett behov.
Det du beskriver är en hundägare som borde ha lärt sig hund först, och därefter skaffat sig en. Är det då rätt att använda den här typen av hjälpmedel för att kompensera för inkompetens?
Jag tycker inte det. För tänker vi i dom banorna, finns snart ingen begränsning för vad vi kan unna oss i "verktyg".

Jag förutsatte i min "kuggfråga" att slutresultatet blir en husbehovslydig hund och att hunden i grunden inte är mentalt skadad, i vilket fall avlivning kan vara enda och rätta utvägen.

Själv har jag aldrig använt elhalsband, och ändå lyckats lära både mina och andras hundar att komma på inkallning. Även motsvarande vad gäller stackelhalsband.

En "dogwhisperer", som Cesar själv kallar sig, borde hålla sig långt från sådana hjälpmedel, både för att han inte behöver dom och för att dom skadar hans image. Dom kanske kortar in/om-lärningstiden, men antagligen till priset av en sämre kvalité. Och är inte stress och tidspress oacceptabelt när vi talar om att lära och uppfostra djur??

Det finns inte i min värld, att en någorlunda duktig hundmänniska behöver el eller stackel.

LIA

Men varför är det accepterat att använda hjälptyglar på en häst, när folk skriker sej blå när någon använder halti?

På hästarna använder vi inspänningstyglar, gramantyglar, diverse olika bett, nosgrimmor etc för att träna och förfina det vi har. De flesta jag känner skulle gå på hästen med spö om den reste sej eller ful-vägrade på ett hinder.
Varför är det inte accepterat att ta i lite extra när det gäller hunden?

Ja varför göra skillnad på hund-häst? tänk vad mycket hästarna får "tåla".Jag tycker ceasar är underbar med hundar och vill helst inte missa nåt program.Han har en sund inställning.Håller med han att vi tyvärr många gånger inte låter hunden vara en hund utan tror det är en liten människa.Sjukt.

för det första väger en häst 10 ggr mer än vi. hunden väger minst 10 ggr mindre. vad vi än gör för att puckla på våra hästar måste vi minska i kraft med motsvarande storleksminskning, och då är vi nere på en ganska acceptabel nivå.

det är skillnad på hundgrimmor och hästgrimmor. sök på forumet, så får du upp massor med text om det.

Jag tror ramonarunds jämförde halti med hjälptyglar och bett. Sen stämmer ju inte siffrorna 10ggr mer och minst 10ggr mindre.

Det du beskriver är en hundägare som borde ha lärt sig hund först, och därefter skaffat sig en. Är det då rätt att använda den här typen av hjälpmedel för att kompensera för inkompetens?

Det jag beskrev (pappa) var en otroligt rutinerad hundägare med mer brukshundserfarenhet än du antagligen har år på nacken. MEN, som av någon anledning (ålder???) börjat bli inkonsekvent, och som extra komplicerande faktor fick en hund som är lite för mjuk för hans metoder dessutom.

Så nej, han borde inte ha just den hunden - nej. Och ja han borde ha löst det den rätta vägen med konsekvens och beeeröööm. Nu är det dock inte alltid så att världen blir som jag, eller du, vill bara för att vi vill det. Eller ens för att det är rätt.

Utan det handlade om en person som INTE tänker skiljas från sin hund, som KAN egentligen men gått vilse, som INTE gick att få på rätt spår bara sådär iom att det verkligen inte kommer naturligt för honom att ta fram glaaada rösten och jollra t ex.

Så det handlade om att få ett genombrott, som var/är såpass långvarigt/permanent att de (hund & far) kan komma på rätt fot med varandra igen, börja lita på varandra och bygga upp en fungerande relation igen. (Naturligtvis 'uppfostrades' pappa i samma veva).

Idag är ekipaget välfungerande, lyckligt och har på helt egen hand avancerat med. Dvs det är back on track.

Allt är inte svart eller vitt, och även när det rent tekniskt är svart elelr vitt så har man i mer än ett fall en hundägare där som påverkar. I pappas fall så det som var 'väckarklockan' var när han dels själv insåg att 'jag fixar det inte', och sedan fick inse att 'fan Alex fixar det' och inse att 'snälla sättet' fungerar.

Jag tycker inte det. För tänker vi i dom banorna, finns snart ingen begränsning för vad vi kan unna oss i "verktyg".

Om du tar bort det att verkligen inte ta till det mer än som sista lösning i ens ituation, så ja. Men vill man plocka bort saker ur ett sammanhang kan man bygga vilka scenarion man vill, helt efter tycke och smak.

Jag förutsatte i min "kuggfråga" att slutresultatet blir en husbehovslydig hund och att hunden i grunden inte är mentalt skadad, i vilket fall avlivning kan vara enda och rätta utvägen.

Vilket uppnåddes i fallet jag beskrev.

Själv har jag aldrig använt elhalsband, och ändå lyckats lära både mina och andras hundar att komma på inkallning. Även motsvarande vad gäller stackelhalsband.

Och jag har heller inte behövt använda ens dressyrhalsband med spray på egna hundar. Och kan inte se att/när jag skulle anse det befogat heller. Men ibland måste man se till realitet, speciellt när det gäller andras hundar.

En "dogwhisperer", som Cesar själv kallar sig, borde hålla sig långt från sådana hjälpmedel, både för att han inte behöver dom och för att dom skadar hans image. Dom kanske kortar in/om-lärningstiden, men antagligen till priset av en sämre kvalité. Och är inte stress och tidspress oacceptabelt när vi talar om att lära och uppfostra djur??

Beror på tycker jag. Dels är ju huvudfrågan - märker hunden tidspressen? Om inte så är det ju lugnt ur hundens synvinkel. Sen, det kan handla om fall där det är 'sista vilan' om problemet inte löses. Tyvärr tar ju vissa människor inte hjälp förrän de verkligen fått NOG och är väldigt nära att t ex avliva hunden. De kan vara mindre benägna att vänta tre månader på resultat, men får de ett synligt resultat snabbt kan de jobba i tre månder på att helt lösa det.

Jag tror det är det man måste komma ihåg - alla är inte som jag (eller du).

Det finns inte i min värld, att en någorlunda duktig hundmänniska behöver el eller stackel.

Nej, inte för att träna sin egen hund nej. Men återigen, när du blandar in en tredje part, och där hundens framtida välmående, livskvalitet eller till och med liv, hänger på att det blir resultat, och de ska komma med hunden kvar hos ägaren och i hemmiljö. Då kan jag i väldigt specifika fall se att elhalsband i enstaka fall kan vara berättigat. Aldrig stackel.

Vem säger att det du räknar upp är acceptabelt? Eller att dina bekanta spöar upp sina hästar, om dessa vägrar vid hinder, är acceptabelt? Inte jag.

Jag har samma uppfattning om verktyg som tvingar medelst våld eller hot om våld, oavsett det gäller häst eller hund. Ingen person som kan sina djur behöver såna verktyg.

LIA

Som vanligt, går jag i mina svar på det som skrivs i inläggen. Annat fungerar inte för mig. Ang ålder så är du antagligen ute på hal is.
Menar du att du och din pappa inte hade löst situationen utan dessa föremål?

Men ibland måste man se till realitet, speciellt när det gäller andras hundar.
Och i den realiteten behövs dessa föremål?

Dels är ju huvudfrågan - märker hunden tidspressen? Om inte så är det ju lugnt ur hundens synvinkel. Sen, det kan handla om fall där det är 'sista vilan' om problemet inte löses. Tyvärr tar ju vissa människor inte hjälp förrän de verkligen fått NOG och är väldigt nära att t ex avliva hunden. De kan vara mindre benägna att vänta tre månader på resultat, men får de ett synligt resultat snabbt kan de jobba i tre månder på att helt lösa det.
Det är klart att hunden märker tidspress, fr a om den innebär brukande av föremålen. Att ta till föremålen för att hundägaren vill se snabba resultat, kan aldrig vara en ursäkt i mina ögon. Då ska man hellre ta den väg Cesar brukar göra, nämligen lära upp hundägarna. I den kursen ingår (borde!) att det får ta den tid som behövs för att ändra en hunds beteende.

Nej, inte för att träna sin egen hund nej. Men återigen, när du blandar in en tredje part, och där hundens framtida välmående, livskvalitet eller till och med liv, hänger på att det blir resultat, och de ska komma med hunden kvar hos ägaren och i hemmiljö. Då kan jag i väldigt specifika fall se att elhalsband i enstaka fall kan vara berättigat.
Förstår inte. Vad är den "tredje parten" för figur?

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 354
Senast: mmbot
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 940
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Passade nyss en bekants hund några dagar. Hunden i fråga är en omplacering på ca 3 år. Matte är jätte ambitiös och trots att vi tränar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 224
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka