Ceaser Millan

milly

Trådstartare
Satt precis o läste igenom den andra tråden gällande elhalsband och diverse påståenden om CM. Vissa saker förstår jag inte (kommer till det längre ner).

Har själv ingen hund och brukar inte vara aktiv i detta underforum, och inte aktiv inom hundvärlden, men är uppväxt med hund och är allmänt en stor djurvän och mycket intresserad av både häst - och annan djurpsykologi.
Och skulle förstås vilja ha en hund nån gång!:) (finns det nåt som gör en gladare än en hund??)

Jag har de senaste veckorna tittat fascinerat på CM och hur han är med hundar. För det första så har jag hittills aldrig sett honom använda varken elhalsband eller sån där s k stackel (verkar hemskt) eller på något annat sätt använda övervåld. I mina ögon sett beter han sig bara som en hund själv skulle göra som flockledare. Han påpekar också hela tiden att vi ska bete oss som flockledare så trivs hunden (precis som med hästar!). Och man SER ju att hundarna bara ÄLSKAR honom och verkligen VILL vara i hans närhet och ser ut att vara jättenöjda. Varför skulle en hund som behandlats ILLA vilja vara med honom?! Och se så tillfredställda ut?

Nu ska jag inte uttala mig alls om elhalsband/stackel för jag har ingen erfarenhet/kunskap om dem och har inte heller sett hur CM använder dessa. Men det känns som att HAN vet precis vad han pysslar med och väljer han att använda en sån i extrema fall så litar jag, i nuläget, på honom.
Skulle gärna vilja SE när han använder en sån så jag kan uttala mig mer om det... Jag kan ändra mig!

I nuläget bara älskar jag CM och hans metoder (de jag hittills sett) och alla andra människor som har så bra kommunikation med djur! (t ex Monty Roberts)

Om man bortser ifrån att han ibland använder elhalsband, tycker ni inte att han har ett bra sätt att kommunicera med hundarna?
Om inte - vem är en bättre förebild? Vad i CMs metoder är inte så bra och ska undvikas?

Sv: Ceaser Millan

Jag tycker han är otroligt bra. Hundarna gillar honom verkligen. Allt går ju ut på att visa att han är flockledaren och väldigt konsekvent. Vad jag noterat är det som han sagt, det är husse och matte som behöver få mer kunskap och inte behandla hunden om en människa. Har inte sett han använda varken stackel eller elhalsband. Men jag har ju missat några avsnitt.

Jättebra sagt båda två. Jag har inte heller sett honom använda elhalsband, har inte sett honom använda våld överhuvudtaget!

jag skulle inte vilja jämföra honom med monthy roberts. på i stort sett alla hundar använder caesar en typ av halsband som får hunden att tappa andan, och det är inte helt fair tycker jag. det blir för mycket quick fixes, och väldigt lite inlärning.

det CM gör riktigt bra är att ta människor. han förklarar på ett mjukt men bestämt sätt och får dem att förstå. och det är en viktig bit när man ska träna hundar!

Jag håller med.
Jag har inte heller sett användandet av dessa hjälpmedel så jag kan inte uttala mig om det men jag tycker CM verkar veta vad han gör, och jag tycker inte hundarna ser rädda ut eller har svårt att andas.
Jag håller personligen inte med om att det är quick fixes, men alla ser väl säkert olika saker och har olika egna erfarenheter i bagaget.

Ett visst mått av obehag är väl oundvikligt när man tränar alla djur, om man ska hårddra det hela.

Jag vill inte jämföra honom med Monty Roberts men det är för att MR inte är min typ av "hästmänniska" av olika anledningar som hör ett annat underforum till :smirk:

Ett visst mått av obehag är väl oundvikligt när man tränar alla djur, om man ska hårddra det hela.

det stämmer inte.

sedan tycker jag att man bör skilja på ledarskap och inlärning. i ledarskapsträningen kan jag mycket väl använda mig av obehag, men inte i inlärningen. undantag kan ev göras för befästa felbeteenden som måste bort NU.

I mina ögon sett beter han sig bara som en hund själv skulle göra som flockledare.

Problemet är ju bara det att vi inte är några hundar...
Jag är helt övertygad om att våra hundar är smartare än att dom inte ser skillnad mellan hund och människa...

jag skulle inte vilja jämföra honom med monthy roberts. på i stort sett alla hundar använder caesar en typ av halsband som får hunden att tappa andan, och det är inte helt fair tycker jag. det blir för mycket quick fixes, och väldigt lite inlärning.

det CM gör riktigt bra är att ta människor. han förklarar på ett mjukt men bestämt sätt och får dem att förstå. och det är en viktig bit när man ska träna hundar!

Jag håller med dig i största mån även om jag kanske ser något mer positivt på Milan. Jag är för quick fixes i många fall och således tycker jag att det mesta han gör verkar vettigt även om jag tar starkt avstånd från annat. Ang Monthy Roberts är han inte gud ängel heller. Har läst en av hans böcker och vill minnas att efter en massa lovande ord stod ngt i stil med " vissa hästar behöver dock sättas på plats och ska du göra det så gör det endast en enda gång och se till att den aldrig glömmer det"...Sånt skriver man inte i en bok, lika lite som man talar kärleksfullt om ett verktyg som kan gå så åt helskotta fel i händer där det inte ska vara.

Jag håller med om att det psotivia i det han gör är att han faktiskt lär människan förstå och tolka hunden och "prata" med den på dens egna sätt. Men vi kan inte bli hundar till 100 procent hur mycket vi än skulle vilja. Då får man börja pissa med lyft ben för att visa dominans och så långt tänker iaf inte jag gå..:D

Man får lära sig att plocka russinen ur kakan!
Jag har hittils aldrig stött på en person inom vare sig hund eller hästvärlden, som jag kan säga att jag håller med om till hundra procent, och jag tror ej att jag kommer göra det heller.

Jag tycker att det är viktigt att gå tillbaka till renodlad fakta, tex. djurets anatomi, hur det aktuella djuret använder sina sinnen etc.
Och utefter det fundera på varför vissa saker fungerar/inte fungerar, är lämpliga/inte är lämpliga.

Jag tycker att CM är väldigt duktig, han är väldigt pedagogisk och har en enorm auktoritet, men jag håller inte med om allt.
Man får vara lite källkritisk och fundera lite själv, använda sitt sunda förnuft så att säga, och inte svälja allt med hull och hår utan reflektion. :)

Han är helt otrolig!!!!!!!!!! Har heller aldrig sett honom använda sig av elhalsband (kan faktiskt inte fatta att sådana grejer finns, djurplågeri i min ögon) eller någon form av våld.
Borde finnas fler av honom runt om i världen som kan dela med sig av sin "gåva". :love:

Ja du, jag vet inte vad jag ska säga. Då jag står fast vid att jag tycker att elhalsband är djurplågeri. Men det jag har sett honom göra så är han helt fantastisk. och jag tycker fortfarande att det borde finnas fler av han.

Monty använder ju också en speciell grimma (dual-grimman heter den va?) och det gör ju andra NH-övare också ... vilka är skarpare... Repgrimman är ju det iaf. Och dual-grimman fungerar väl också med obehag när man drar i den? Om jag förstått det rätt?

Ja du har så rätt, så rätt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 260
Senast: mmbot
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 900
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Passade nyss en bekants hund några dagar. Hunden i fråga är en omplacering på ca 3 år. Matte är jätte ambitiös och trots att vi tränar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 221
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar