Problemet som även tagits upp i länder där CBD-olja säljs fritt (det gör det inte i Sverige) är att det inte finns någon standard eller enhetlig produkt. När man testat innehåller oljorna lite allt möjligt i olika doser och i flera har man även hittat THC trots att oljan marknadsförs som THC-fri.
Även inom den amerikanska veterinärvärlden är man oense och experter efterfrågar mer studier och resultat från hund/katt. Det finns ingen som vet i vilka doser det ska ges heller, utan allt är bara hitta-på. Lyssnade på en föreläsning för någon månad sedan där man testat CBD-olja som smärtstillande hos hund eller katt (minns inte exakt) och där visade ett av djuren en oroväckande ökning av levervärden under behandlingen vilket gjorde att den avbröts. Om det är signifikant eller inte var svårt att säga, men slutsatsen är att många fler studier behövs och lagar och bestämmelser behöver definieras och sättas upp för dessa produkter då marknaden är rätt okontrollerad.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
465
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 488
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka