Problemet som även tagits upp i länder där CBD-olja säljs fritt (det gör det inte i Sverige) är att det inte finns någon standard eller enhetlig produkt. När man testat innehåller oljorna lite allt möjligt i olika doser och i flera har man även hittat THC trots att oljan marknadsförs som THC-fri.
Även inom den amerikanska veterinärvärlden är man oense och experter efterfrågar mer studier och resultat från hund/katt. Det finns ingen som vet i vilka doser det ska ges heller, utan allt är bara hitta-på. Lyssnade på en föreläsning för någon månad sedan där man testat CBD-olja som smärtstillande hos hund eller katt (minns inte exakt) och där visade ett av djuren en oroväckande ökning av levervärden under behandlingen vilket gjorde att den avbröts. Om det är signifikant eller inte var svårt att säga, men slutsatsen är att många fler studier behövs och lagar och bestämmelser behöver definieras och sättas upp för dessa produkter då marknaden är rätt okontrollerad.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
1 936
Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
226
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 365
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 466
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Shop to you drop, del 4
  • Valp 2024