Cavalier king charles spaniel

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Monkmonk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 5 697
M

Monkmonk

Sökte och sökte i forumen men hittade ej någon ren "faktatråd" om cavalierarna.
Hur är dom?
Vad brukar de ha för sjukdomar ( har läst lite grann om att de kan ha hjärtfel ) .
jag har som fått bilden att dom är lite "loja" , stämmer det ?

Sv: Cavalier king charles spaniel

Jag älskar rasen men är däremot inte så insatt i deras sjukdomar.

Jobbade på en dansk kennel för några år sen som är toppuppfödare inom rasen i Danmark. Hon hade för tillfället 15 cavliarer, mitt intryck av rasen har alltid varit "tant-hund". Men efter några dagar ändrade jag åsikt eftersom mitt sovrum låg i kennelavdelningen för cavalier (hon hade flera raser och denna rasen var i en annan del av tomten). Möttes varje morgon av 15 morgonpigga hundar som skulle gosa.Rasen i sig anser jag vara väldigt smidig, lättlärd och fungerar i alla miljöer. Givetvis beror det på uppfödarna, så jag höjer absolut dennes hundar till topp eftersom jag själv vill ha en cavalier, helst ifrån hennes kennel.

Minns en händelse när jag skulle gå och handla. Men mig i kopplet hade jag en inlånad cavalierhane ifrån Norge , enda hunden jag tog med mig ifrån kenneln. När jag väl är i affären börjar expediten skratta och påpekar att jag måste vara den nya kennelflickan (mycket liten ort). Jag undrar hur hon kom på det och jag blir tillsagd att vända mig om. In kommer en mycket glad jack russel som var gårdshund på kenneln! När jag väl kommer ut så ser jag 2 cavalier utanför. Den andra gårdshunden satt utanför affären och fjäskar för en äldre herre. Väldigt bökig hemväg för i famnen hade jag en cavalier samt mina varor, inlånade avelshanen i kopplet och fick ropa in gårdshunden med jämna mellanrum då hon skulle undersöka allt som kom i hennes väg.

Vad vill jag ha ut ifrån min berättelse ; jo att cavalier är oerhört sociala och påhittiga.

Dom är helt underbara hundar :love:.
Ja deras sjukdom är hjärtfel men det är på rätt väg med det eftersom man i Svergie inte avlar på hundar med hjärtfel.
Jag har jobbat med cavalierer i två år och hälsar på hundarna som jag jobbade med i Svergie då och då fortfarande.
Vad vill du veta?Kan i princip berätta allt om dom.

Ja deras sjukdom är hjärtfel men det är på rätt väg med det eftersom man i Svergie inte avlar på hundar med hjärtfel.

Nja, dom har mer sjukdomar än bara hjärtat. Fast hjärtat är det som är mest omtalat eftersom det är en stor rassjukdom. Jag tycker att man ska alltid se till att föräldradjuren och så många generationer bak som möjligt att dom varit hjärtfria långt upp i åldern. Det finns dom som parar på lite vad som.

Jo, jag kom på en "sjukdom" till. Dom kan ha fruktansvärt dåligt psyke, reserverade och en dålig mentalitet - vilket jag inte tycker är önskvärt på en cavalier då dom är en väldigt social och tillgiven ras egentligen. Så kolla noga upp vart du skaffar ifrån !

Ok jag har som tur var inte mött några hundar som är sådana.
Som sagt TS om det är någon fråga så är det bara att ställa den.Kan en hel del om kennlarna här i Svergie med.

Jag har mest mött såna cavalier i Sverige speciellt ifrån några gemensama kennlar. Trist när dom har förstört en underbar ras .

brukar de vara lämpade för agility ? =)

Vill bara tillägga i denna diskussion att ni förbisett en viktig och vanlig sjukdom hos cavaliererna. Sjukdomen kallas SM och är en nervskada på ryggmärgen i grova drag. Många hundar insjuknar och avlivas eller opereras. Sjukdomen beror på inaveln då skallen är för liten för deras hjärna. Symtom vanligast från 2 års åldern. Ingen uppfödare vill erkänna SM i sina linjer och mörkertalet på dessa hundar är stort.

Jag vill inte avskräcka dig utan lägger korten på bordet. Min hund är inte drabbad, än i alla fall, men jag vet hundar som är det. Det handlar om livslånga, dyra medicineringar i bästa fall.

Du kan läsa mer om denna härliga men sjuka ras på http://cavalier.egetforum.se/forum/

Nej visst man avlar inte på hundar med hjärtfel. Men då hjärtfelet ofta uppfkommer efter 5 års ålder har man kunnat avla på hunden i 3 år. Visserligen så finns det ett hälsoprogram nu men det avlas i alla fall på vissa hundar innan 5 års ålder.

20-30 % av hundarna har blåsljud på hjärtat vid 5 års ålder. 90% vid 10 år.

Men dom kan leva o må bra även fast dom har blåsljud på hjärtat. Däremot är är det allvarligare med att hjärnan växer sej för stor för huvudet. (vet ej vad det heter) o gör att hunden har stor smärta.

Jag har en 7 månaders gammal cavalier tik. Och hon är precis så som alla andra cavalierer har varit som jag mött. :) Glad, frammåt, anpassningsbar (vill man bara slappa så går det bra, vill man hårdträna så går det också bra), älskar allt och alla, lättlärd, positiv, lyhörd. jag kan faktiskt bara se bra egenskaper hos dessa hundar :). Helt underbara!

Dom kan ha problem med både ögon och öron, men håller man bara rent och tort så brukar det inte vara några problem, min hund har aldrig haft några problem än så länge iaf. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 020
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 433
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 475
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 831
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka