Sv: Casclick

Sådant kan man ju inte råda över.
Jag känner att jag kommer att behöva göra ett aktivt val i att klippa eller inte.
Vill ju hästens bästa såklart.
Men frågan är ju om det ens spelar någon roll.
 
Sv: Casclick

Tycker att man alltid ska sträva efter att klippa och inte ifrån början välja att inte göra det. Sen så kan ju situationer uppstå som gör att det inte blir klippt ändå och är stoet då dessutom inte så mycket ihopsydd löser det sig troligtvis bra av sig själv. Men vad jag vet anses det i nuläget vara säkrast om man kan klippa, särskilt om stoet är kraftigt ihopsytt.

Du kan inte fråga seminveterinären om en motivering till varför man inte ska klippa? Kanske bedömmer att det är väldigt lite som är ihopsytt, eller så har hon/han erfarenhet av att det går bra ändå, eller så kanske det finns någon ny spännande forskning på området? Hade varit intressant att veta och blir ju lättare för dig att välja vem du skal tro på om du får höra resonemanget bakom.

Om man sen bestämmer sig för att klippa så är ju när det skal göras en annan fråga...
 
Sv: Casclick

*kl*

Jag hade en dialog med min mycket kunniga seminveterinar om detta for 2-3 år sedan. Kontentan av det hon sa var att om man låter det sjalvspricka så ar det troligaste att det spricker dar det ar sytt och ffa inte dar stoet har nervandar.
Klipper man riskerar man att klippa fel och kan skada nervandar= det gor ont och kan bli problem senare. Hon upplevde att det kunde vara mer svårlakt vid felklippning med. Klipper man EXAKT i det gamla arren skall det inte vara någon fara, men hur latt ar det att se?

Jag var tidigare helt for att klippa, men eftersom jag litar på hennes erfarenhet till 100%, så har jag nu omvarderat. "tyvarr" har jag inget sto som folat som varit sytt, så jag har inte sett någon utav varianterna sjalv.
 
Sv: Casclick

Jo, får ta och göra det.
Brukar vara så frågvis annars, men nu är det så mycket nytt att ta in, så jag glömmer ställa viktiga frågor och kommer på dem senare.
 
Sv: Casclick

Detta låter ju intressant!
Inte bara att "det brukar gå bra" utan ett motiverat svar!
 
Sv: Casclick

VIDRIGT att låta stona självspricka!! det borde inte få hända.

"sprack lite" hade du sagt det samma om du födde barn?

Nåja, nästan alla människor självspricker när de får barn, och då brukar man just beskriva det som att man "sprack lite". Det läker ju sen.

På människor har man slutat klippa, det läker bättre om det får självspricka än om man klipper, det är väl inte orimligt att det skulle vara detsamma för hästar.
 
Sv: Casclick

Fast vi har ju inte halva muttan ihopsydd ;) Och icke sydda hästar spricker ju oxå ,min avatar häst blev sydd med 36 stygn efter första fölet,det läkte tyvärr inte så bra där under värmen och i fukten så det blev en del antibiotika.
Fritte som fick föl 2010 var sydd (tävlande hoppehäst) hon klipptes på vets inrädan upp ca 2 v innan beräknad födelse,
 
Sv: Casclick

tycker det är ofattbart att man använder ston med en sådan defekt i avel! eftersom den medför onödig smärta för hästarna. Hur kan man ens överväga att ta föl på ett sto som kräver caslick för att inte bli dålig. Utom mitt förstånd, tycker det är ohumant att sy och klippa i djurs könsorgan. I bland kanske man måste, för att stoet inte ska bli dåligt..men att sen vilja FÖRA VIDARE detta till stackars fölungar som också ska bli ihopsydda likt somaliska könsstympade kvinnor och få utstå smärta man kunnat bespara dem..
 
Sv: Casclick

Ja och jag håller inte med dig "synd för sporten" så man ska fortsätta avla på djur som har en konstruktion som innebär extra smärta för dem för sportens skull? fortsätta med detta på bekostnad av stona? visst, det är din åsikt..
 
Sv: Casclick

Jag har skrivit en gång att du ska sluta kapa tråden, nu skriver jag det en gång till och undertecknar som moderator. Om man inte följer moderators uppmaning kan man få varningar vilket kan leda till avstängning från forumet.

Tråden handlar inte om huruvida ston ska caslickopereras och ifall ston som blivit det ska vara i avel. Den handlar om hur TS ska ta hand om sitt redan opererade sto på bästa sätt.

Görel moderator på avel
 
Sv: Casclick

Jag startade tråden för att ta reda på om stona lider eller inte av dessa ingrepp. inte diskutera varför man bedriver avel på dem. Men när du går så hårt på, så vill jag gärna ge dig ett annat sätt att se på det. Det jag menar är att det är vanligt med denna sorts "defekt" som du säger.
Om man ska sluta avla på alla ston som måste sys, så är det många ston som försvinner ur avel. Synd för sporten eller ej. Så skulle det iaf bli.
Men det verkar inte som att du bryr dig om det, utan vill bara inte att djuret eller dess avkommor ska lida. Vilket jag inte tror att någon hästägare vill.
Men man MÅSTE ta reda på fakta innan man slänger ur sig saker till höger och vänster. VET du att dessa ston lider? Eller applicerar du dina mänskliga känslor på djuren? OM du har fakta att dela med dig av, så är du välkommen.
Det var liksom det som var syftet med hela tråden.
Annars kommer iaf inte jag att ta dig på allvar.
 
Sv: Casclick

Så summan av kardemumman är, att antingen så klipper man för att det inte ska spricka fel, eller så klipper man inte för att man inte ska klippa fel.
Vad är troligast och vad är värst egentligen?
 
Sv: Casclick

VIDRIGT att låta stona självspricka!! det borde inte få hända.

"sprack lite" hade du sagt det samma om du födde barn?

förstår inte varför man syr ston öht, "de kan få in bakterier" ja och en sådan defekt bör väl om någon inte avlas vidare på


Jag förstår din okunskap och därför tänkte jag förklara varför mitt sto är caslick opererat, precis som du skriver kan de få in bakterier med infektioner som följd. Hon har ingen genetisk defekt utan var bara "slapp" i muskulaturen. När ston som drar in luft blir äldre kan det ofta bli bättre/försvinna när muskulaturen blir starkare. Men innan dess vill i alla fall inte jag ta risken att låta mitt sto få inflammationer i äggstockar o dyl. Ingreppet gjordes efter att flera erkänt duktiga tränare/uppfödare rekommenderat mig detta. Hon opererades i all välmening för hästen hälsa, det är den jag sätter främst.

Du får gärna läsa mitt inlägg igen, jag skrev att detta var ett stort orosmoment för mig och det var verkligen inget jag nonchalerade som Vouge verkar ha tolkat det som ( = jag pratade med flera olika avelsveterinärer, läste all information jag kunde hitta osv, och hade som sagt två veterinärstudenter till min hjälp närvarande vid fölningnn) Planen var ju att klippa upp stoet precis innan fölning, men då vuluvan var så spänd så gick det inte att komma in med saxen, då fostersäcken redan var påväg ut och som redan skrivit i tråden sprack hon vid ärret och det var ungefär 2cm.
 
Sv: Casclick

Mitt sto var sydd och sprack upp vid fölning i våras.
Fölet kom ut sex veckor för tidigt, dött, så även fast vi hade planerat att klippa upp ca en vecka innan beräknad fölning, så blev det inte så av förklarliga skäl.

Såret blev jättefint, och sprack upp precis i det gamla ärret. Vi sydde igen henne någon vecka senare, och det har läkt bra.

Vid ett eventuellt framtida föl har jag inte bestämt hur jag ska göra, då jag ändå har såpass "bra" erfarenheter från denna gång. Det får tiden utvisa!
 
Sv: Casclick

Det verkar inte finnas några rätt eller fel i ämnet.
Man vill ju bara göra det som är bäst för hästen.
Jag ska prata med fler vetrinärer och be dem motivera varför eller varför inte.
Sedan hoppas jag att jag kan dra en vettig slutsats och att det blir till det bästa för mitt sto.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 295
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
986
Senast: Blyger
·
Tjatter Har ni några helt vardagliga småsysslor som ni tycker är orimligt jobbiga att utföra? De måste inte ens kännas jobbiga, ni kommer er...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
7 912
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp