Tingeling

Trådstartare
Nu måste jag fråga er om hur ni gör med casclicksopererade fölston?
Har hört (av vetrinärer) både och, antingen klipper man i samband med fölning,
Eller så klipper man någon vecka före fölning. Känns lite osäkert tycker jag.
Eller så får stoet självspricka.
HUR humant är det?
 
Sv: Casclick

Mitt sto är casclick opererat och detta var ett stort orosmoment för mig vid fölningen, dock hade jag förmånen att ha två veterinärstudenter med vid fölningen. Hade förberett med sterila saxar osv och var med under hela förloppet . Men när det väl var dags att klippa så lyckades vi inte klippa upp det ändå för vulvan var så spänd. Så stoet sprack lite där bak, men ganska precis i sårkanterna så vet. kom ut dagen därpå och sydde och det läkte ihop superfint.

Sen är det säkert olika från varje sto,och hur mycket/långt upp de är sydda. Mitt sto syddes som unghäst pga hon drog in luft vid hoppning.
 
Sv: Casclick

Vet du vad "alla andra gör"?
Jag vill veta hur folk tänker från båda läger.
Jag har väldigt svårt att tycka det är ok att medvetet låta dem spricka.
Men jag har inget emot att höra andras åsikter.
Kanske lär man sig något på kuppen.
 
Sv: Casclick

Mitt ena sto är sytt, vi tar bort stygnen tidigast 1 månad före fölning. Jag brukar ta bort dom när jag ser att hon börjar fylla i juvret. Eller, ja veterinären tar bort dom när jag ser det...

Jag skulle inte låta ett sto spräcka stygnen av sig själv, vet ett sto som gjorde det nu i våras. Fölungen dog (dock oklart om varför) och stoet fick sys ganska ordentligt, stygnen gick inte upp utan hon sprack vid sidan om slidan.
 
Sv: Casclick

Usch! Stackars :cry:
Vad bra, en månad alltså.
Har bara hört vet säga en vecka innan, men det känns ju som en chansning!
 
Sv: Casclick

Mitt ena sto "syddes" med typ häftklammor från seminering men togs bort vid 30 dygns konstaterad dräktighet.
Hon hade vid detta tillfälle positivt bakterieprov, och hon ansågs ha fellutande vulva som drog in bakterier..
Har dock inte behövt göra om det vid de två nästkommande dräktigheterna och även så har bakterieproverna varit negativa...och två fullgångna helt friska föl har också kommit:)
Så kanske är det olika hur veterinärer ser på det hela?
Skulle iaf oavsett klippa upp när det återstår 3-4 veckor av dräktigheten, då det inte borde påverka dräktigheten så sent om det råkar komma in bakterier?
 
Sv: Casclick

Mitt sto kom distriktsveterinären ut och öppnade någon vecka innan fölning.
Detta för vi inte ens fått info hon var sydd utan såg det av misstag i hagen :o
 
Sv: Casclick

VIDRIGT att låta stona självspricka!! det borde inte få hända.

"sprack lite" hade du sagt det samma om du födde barn?

förstår inte varför man syr ston öht, "de kan få in bakterier" ja och en sådan defekt bör väl om någon inte avlas vidare på
 
Sv: Casclick

Mitt sto är casclick opererat och detta var ett stort orosmoment för mig vid fölningen, dock hade jag förmånen att ha två veterinärstudenter med vid fölningen. Hade förberett med sterila saxar osv och var med under hela förloppet . Men när det väl var dags att klippa så lyckades vi inte klippa upp det ändå för vulvan var så spänd. Så stoet sprack lite där bak, men ganska precis i sårkanterna så vet. kom ut dagen därpå och sydde och det läkte ihop superfint.

Sen är det säkert olika från varje sto,och hur mycket/långt upp de är sydda. Mitt sto syddes som unghäst pga hon drog in luft vid hoppning.

VIDRIGT är mitt enda ord! Och att du skriver det nonchalant som att det inte är en stor sak är ju det värsta! :yuck::rage:
 
Sv: Casclick

Vadå ?
Hon försökte ju så mycket det bara går ?

Ston kan spricka även om de inte är sydda. Läkningen är i regel snabb och det är rätt så sällan som de ens behöver sys.
 
Sv: Casclick

Säger detsamma, vad skulle hon ha gjort istället?
En sak är om man struntar i det men här var det ju precis tvärtom.

TS blir inte hjälpt av att man gnäller på ett inlägg, utan av att få ta del av olika erfarenheter.
 
Sv: Casclick

Säger som de ovan. Hon gjorde sitt bästa.

Till mig sa veterinären: Antingen kan vi komma ut och göra det nu eller så klipper du när det är dags.
Så är inget konstigt tydligen att folk klipper precis innan fölning. Valde dock göra det direkt då stoet var inhyrt, inte ägt av mig, och jag gillade inte tanken på klippa i en häst så kan jag låta bli gör jag det :) Hade hon akut börjat föla, ja då hade jag inte val men hade ett val genom dem och tog det.
 
Sv: Casclick

VIDRIGT är mitt enda ord! Och att du skriver det nonchalant som att det inte är en stor sak är ju det värsta! :yuck::rage:

Men jag måste få undra om Du varit med vid en fölning där ett caslickat sto fölat utan att hon är uppklippt?

Min erfarenhet är att den delen där vulvan är sydd under fölningen när allt är utspänt är endast membranstunn och vi har lätt kunnat få den att spricka upp "rätt" genom att bara använda fingrarna till hjälp.

Jämfört med de oerhörda krafter som är igång under fölningen och den smärtpåverkan som stoet helt naturligt är under är jag övertygad om att detta moment inte ens är märkbart för stoet.
 
Sv: Casclick

VIDRIGT att låta stona självspricka!! det borde inte få hända.

"sprack lite" hade du sagt det samma om du födde barn?

förstår inte varför man syr ston öht, "de kan få in bakterier" ja och en sådan defekt bör väl om någon inte avlas vidare på

Det är inte alls ovanligt att fullblodston suger in luft och därmed har en ökad risk för bakterieinfektion, vilket kan medföra att de kastar.
Det kan ju finnas en massa saker som är helt rätt i avelssyfte trots detta, tycker du då att man inte ska avla pga detta? Isf är det många fullblodsston som får gå ur avel. Och det vore ju synd för sporten? Kan även tillägga att det är hyfsat vanligt hos varmblodiga travare och en hel del halvblod med.
 
Sv: Casclick

Väldigt okunnigt uttalande och dessutom finns det ingen anledning att gå till sådan överdrift i sitt ordval. Ytterst otrevligt.

Har själv en del kunskap om ämnet och är av den åsikten att det faktiskt beroende på den aktuella situationen kan vara bäst att vänta tills fölningen sätter igång. Vissa ston tex accepterar inte riktigt att man är i området och pillar. Sen så beroende på hur länge sedan stoet syddes samt om hon är sydd flera gånger eller inte har betydelse för hur tydligt ärret är och man ska endast klippa i ärret eftersom det är där stoet saknar känsel. Önskvärt är ju att man sen lyckas klippa upp under fölningen men det lyckas inte alltid och som andra har skrivit så är det oftast inte något som märks med tanke på allt annat som händer under en förlossning. Vissa ston som jag sett är dessutom inte sydda särskilt mycket och har inget tydligt ärr så man hade inte kunnat veta att de faktiskt var caslickopererade om man inte fått reda på det.
 
Sv: Casclick

Om man som jag, väntar sitt första föl ( stoets fjärde )
borde det nog vara bäst att få ut en vet innan fölning?
Jag har ju ingen som helst erfarenhet!
Tänk om jag klipper "fel" ?
 
Sv: Casclick

Har du inte haft en seminveterinär som har gett dig några råd i samband med att stoet blev betäckt? Annars om du är osäker så är definitivt det bästa att få ut en veterinär och låta denne bedömma vad som skall göras. Veterinären kan ju bedömma hur mycket stoet är ihopsytt och ifall det går att se ärrvävnaden så att man inte klipper i blindo. En veterinär kan ju även sedera hästen om det skulle behövas.
 
Sv: Casclick

Jo, men rådet var att låta det självspricka och därför kollade jag upp vad olika vetrinärer säger och det visade sig vara väldigt olika.
Därför undrar jag om det är helt ok att inte klippa.
Det bär mig väldigt mycket emot, men det kanske är som en del säger, att det inte känns jämförelsevis med förlossningssmärtorna.
Men om det spricker "fel" då?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 295
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
986
Senast: Blyger
·
Tjatter Har ni några helt vardagliga småsysslor som ni tycker är orimligt jobbiga att utföra? De måste inte ens kännas jobbiga, ni kommer er...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
7 912
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp