P

ppauline

Är det någon här som går IB eller har gått IB???
Om ni har/gör så vet ni vad CAS är. Jag börjar mitt första år på IB nu och det är dags att dra igång med det. Problemet är attj ag har idétorka på vad jag ska göra. Vad gjorde/gör ni??? Har ni lyckats relatera det till hästar trots att ni förmodligen inte får/fick?

CAS är för er som undrar Creativity Acticity and Service på IB programmet (gymnasieutbildning på engelska). Man ska göra ett antal timmar i varje del. En kreativ del, en del som involverar en sport och en där man ska jobba (ofta inom välgörenhet men inte endast).

Snälla släng fram lite idéer... jag behöver dem... även om de är annorlunda och galna :)

Sv: Cas???

Jag gick ut IB för sex år sedan, så reglerna kan ju ha ändrats...
Men mitt CAS såg ut så här:
"Välgörenhetsarbete": Arbeta ideellt på ridskolan. Hålla i kurser, hjälpa yngre barn, ha hand om handikappverksamhet, ordna aktiviteter m.m.
"Aktivitet": Ridning. Ridlektioner är väl solklart fysisk aktivitet. Ridläraren skrev på mina intyg för båda dessa saker.

Det är nog svårare om du har egen häst hemma och bara rider själv utan att ha tränare. Men du kan ju alltid engagera dig på närmsta ridskola i så fall.
Lycka till!

Oj! Glömde ju den kreativa biten.... hmmm... jag är osäker på vad jag gjorde då. Men jag tror att arrangera och planera olika arrangemang med t ex musikuppträdanden på ridskolan räknades in där.
Ex: När vi skulle ha Luciashow så kom jag på, organiserade och uppträdde i olika shownummer med musik, teater och komik.

Jag tog studenten 04, och jag hade nästan helt förträngt CAS fram tills nu :p

CAS är vad du själv gör det till, ta nått du är intresserad utav och arbeta därifrån! Jag sydde en lajv-klänning och gick på premiären av sagan om de två tornen... Vad mer... Började tävla häst, förbättrade mitt personbästa i löpning, städade vägar, anornade en kulturnatt i stockholm och massa småsaker till! Prata med din koordinator, de är inte så dumma you know :idea:

Suuz
som fick A i EE och TOK :angel:

Tack för svaren. Tyvärr kommer jag inte få engagera mej i ridning. Jag vet itne hur det var när ni pluggade men nu får man inte göra saker man redan är aktiv i, man måste prova på nya saker. :S:S:S:S
Helt otroligt dåligt... hur har dom tänkt att man ska kunna ha kvar en enda del av sitt gamla liv lixom. Ni fick väl jobba ihjäl er ändå antar ja ( ja ska dessutom plugga alla naturämnena) :S

Vi fick fortsätta med våran hobby förutsatt att vi testade något nytt! Utmanade oss själva sas...

Åh! Jag hade bi + ch HL :love: fysiken fick jag läsa in på komvux efter examen vilket var urenkelt! IB var inte så mycket plugg som jag trodde att det skulle vara dock älskar jag att studera :D Gymnasiet är bara 3 år, livet finns kvar efter

Komvux ska försvinna så måste läsa alla tre ämnena nu :S suck suck... menmen va gör man de e bara o kämpa :D
De låter bra med att de itne e så jobbigt som de låter kanske, ja pluggar också ganska duktigt så :)

Ja ska tvinga människorna att få rida som CAS, hehe.

Liknande trådar

Övr. Hund Är det nån här som tränar enligt do as I do-protokollet, eller i alla fall har provat på det? (Jag har försökt söka efter tidigare...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 904
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Det är nu över 2 år sedan jag uppdaterade min hemsida och jag är trött på all inaktuell information som finns där, så nu när jag lyckats...
Svar
7
· Visningar
1 347
Senast: meodeo
·
T
Dressyr Vad är det egentligen som händer när man passerar de där vita staketen in på tävlingsbanan? Oftast är det stor skillnad på hur min häst...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 913
Senast: traloppan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar