Carrot stick - varför sådan modell?

the_connemara

Trådstartare
Det må stå i ngn av alla långa NH-trådar (men inte i någon egen tråd, jag har sökt) men min fråga är kort: Varför ser carrot sticken ut som den gör? Vad ska man med "snöret" till?

Sv: Carrot stick - varför sådan modell?

Jag har skrivit så här i en annan tråd

""morot spö" Det heter så för att man ska vara emellan mesen som mutar o den som spöar...Parelli brukar jämföra personer som ska lasta....=) Man ska inte vara för mesig men man ska inte heller vara för tuff."

Själva sticken är i en bra längd, du kan nå övertill andra sidan. Det är ju o ska användas som en förlängningsarm. Snöret är oxå som en förlängning av sticken, den kan man ju ta bort när den inte behövs o användas som tex snurra när man vill ha sin egna zon fri. Snöret används mycket till friendly game, man smeker hästen med det över hela kroppen.

Just de där raderna har jag faktiskt läst innan :D

Aha, så man snurrar på änden typ som man snurrar repet i NH? Pinnen kan väl lika gärna smeka hästen i friendly game eller? Så vänjer man ju unghästen vid spö.

juttä. Jag gillar sticken mycket bättre än de vanliga spöna, den är annorlunda.

Ok. Men varför snöret? Är det bara för att snurra med? Varför har "vanliga" NH-utövare bara rep och ingen "fast" del?

Ursäkta min nyfikenhet och alla frågor men jag har undrat länge :D

Ok. Men varför snöret? Är det bara för att snurra med? Varför har "vanliga" NH-utövare bara rep och ingen "fast" del?

Ursäkta min nyfikenhet och alla frågor men jag har undrat länge :D

Snöret är en ytterligare förlängning av den fasta hårda delen. Jag snurrar iallafall inte så mycket med det, mest smeker med över kroppen på hästen o touchar hästen med det om inte hästen gör sitt jobb.

jag har den kortare carrot sticken och jag tycker den e underbar att arbeta med.. som ett spö, man når överallt.. snöret har han vant sig vid, kan piska runt den utan att han bryr sig, sen om jag löslongerar e den bra att nå ut han med.. om vi busar kan jag nudda han med snöret så blir han som en studsboll- vill helst inte så så nära han när han blir det.. man når hästen överallt och när man jobbar nära hästen så är inte spöt så långt och klumpigt..

touchar - viftar? För man kan ju inte peta med en icke styv del, om du fattar vad jag menar?

Hur kort är den korta? Hur lång är den om den är lång?

Tack för svaren allihopa förresten :)

hehehe, peta kanske är fel ord men ett kort snabbt pet är det allt. "Toucha" säger jag..."Flic" kan man säga oxå. :devil: Jag vet inte vad man kan jämföra med då jag aldrig förr använt "pisk/spö". Bara när jag lärde Majsa gå framåt när hon var liten (traditionella dressyrspöet) Vifta, det gör jag när flugorna är jobbiga..:grin:

Jag har aldrig använt nån kort, inte sett nån heller..Men den långa (som jag inte mätt) når mig upp till bröstet, brukar luta den mellan tuttarna*hehe*

Någon som kan visa en bild på en "carrot-stick"? :angel: tacksam!

Jag har fått carrotsticken förklarad typ såhär:

Den är hård och tung så man inte ska bli frestad att snärta med den som ett spö, eftersom den inte ska användas så.
När man använder den som förlängning av sin arm vill man ibland kunna trycka lika hårt med den som man kan med sin egen hand, då måste den vara hårdare är ett vanligt spö.
Stringen(snöret) är en förlängning som är avtagbar, och gör inte sticken så otymplig som de skulle varit om den varit hård i hela den längden.
Man använder både stick och string på olika sätt i friendly game, för att smeka hästen.
Stringen kan ibland vara bra om man vill jobba med sticken på motsatt sida som man står på, typ lägga över ryggen och dra snöret emot sig så ska hästen kunna "följa känslan" och komma sidvärts emot en.

Min carrotstick når mig ungefär lite ovanför naveln när den står på backen, och då är jag ca 175 cm lång.

Ska enligt vår NH-tränare vara gjorda i glasfiber så de har lite mer "stuns" i sig om man säger så. Du kan t ex trycka på hästen med den utan att det viker sig.

Men nästan alla spön är ju tillverkade av glasfiber. Vad skiljer då?

Då kan man ju lätt göra en egen. Bara att ta ett spö av rätt längd och sätta ett tunt rep i änden. (de flesta har ju ett lager av spön i stallen)
Det ska jag nog göra själv för det verkar väldigt praktiskt.

Carrotstick måste vara en av parellis bättre affärsidéer. Snacka om överreklamerad dyr pinne med snöre på:cool:

En vanlig lång lina eller en avbruten slypinne fungerar utmärkt. Lönn är inte så elastisk som tex asp, utan man får en lite styvare pinne med bra tyngd i.
Och det bästa av allt: Den är alldeles gratis:D

Jag blir ständigt lika förvånad över att folk tror att det behövs speciella, dyra redskap för att kunna kommunicera med hästar!

/Migo

Jag blir ständigt lika förvånad över att folk tror att det behövs speciella, dyra redskap för att kunna kommunicera med hästar!

/Migo

Jag med :p

Men det var en bra förklaring från dig skuggi :bow: nu förstår jag iaf syftet med modellen :)

Ja, som Migo säger måste ju inte prylen kosta massor för att den ska funka. Man kan nog hyfsat lätt göra en egen av en bambukäpp eller liknande, har en kompis som gjort min i glasfiber med ett fint handtag och allt :idea:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 716
Senast: KesoNeso
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 767
Senast: Sezziyanen
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 819
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar