Sv: Carrier hundfoder
Massor med ingredienser. De har flera olika sorters spannmål, och massor med proteinkällor. Många som är vanliga att orsaka allergi, men ffa så just att det är så fruktansvärt många ingredienser. Märkte det när jag skulle hitta ett annat till min för att se om det var något i fodret han var allergisk mot.
Men det var lättare sagt än gjort då mitt Carrierfoder (Premium) innehöll kyckling, nöt och fläsk, samt majs, korn, ris, ägg och blod. Dvs det är alla vanliga ingredienser, men i 'en och samma'. Började då kolla på de andra, och deras lamm och ris t ex innehåller både ris, korn och majs.
Det finns MÅNGA foder dock som har samma 'yviga' ingredienslistor, men ju mer jag läste dessto mer insåg jag att jag hellre vill ge ett foder som är så 'rent' som möjligt. Och som sagt, jag ger INTE spannmålsbaserade foder eller foder med vete. Inte heller när jag valde Carrier. Och premium är vetefritt, men om man plussar ihop innehållet av majs, korn och ris så - ja då är det spannmålsbaserat ändå.
Dessutom, tittar man på andra än premium så är det inte så mycket kött utan grevmjöl/köttmjöl bara i många, t ex Orginal och Aktiv.
Det jag valde att byta till innehåller kalkon, ris, solrosolja (och sen betfiber osv vanliga småingredienser som är i nästan alla foder). Det är utan tvivel köttbaserat, och just det jag menar med 'rent'.
Och det är sådana foder jag framöver kommer att vilja ge, utefter allt jag läst om hundar & foder. Blev en liten 'aha-upplevelse', trots att jag inte direkt var helt okunnig innan.
Och då att jag insåg hur mkt spannmål det är i Carriers foder om man tittar noga.