Carrier hundfoder

Sv: Carrier hundfoder

min jack russel, min systers border collie och mina föräldrars bearded collie äter den röda påsen carrier.
funkar mkt bra, fina i hull och glansiga i pälsen!

Det är mkt spannmål, och många olika proteinkällor, vissa innehåller vete. Men man får ganska väl vad man betalar för sas, det finns många foder med ungefär samma innehållsförteckning som kostar det dubbla.

Jag gav Carrier förut och var nöjd, nuvarande hund tål det inte alls och när jag läste in mig extra mycket iom att han reagerade på det insåg jag att det faktiskt inte är ett foder jag vill ge mer, oavsett om de tål det eller ej sas. Trots att jag var nöjd i många år.

Jag gav Carrier förut och var nöjd, nuvarande hund tål det inte alls och när jag läste in mig extra mycket iom att han reagerade på det insåg jag att det faktiskt inte är ett foder jag vill ge mer, oavsett om de tål det eller ej sas. Trots att jag var nöjd i många år.

Varför inte? Jag har nämligen just köpt en säck som jag jag tänkte prova på min hund.

Massor med ingredienser. De har flera olika sorters spannmål, och massor med proteinkällor. Många som är vanliga att orsaka allergi, men ffa så just att det är så fruktansvärt många ingredienser. Märkte det när jag skulle hitta ett annat till min för att se om det var något i fodret han var allergisk mot.

Men det var lättare sagt än gjort då mitt Carrierfoder (Premium) innehöll kyckling, nöt och fläsk, samt majs, korn, ris, ägg och blod. Dvs det är alla vanliga ingredienser, men i 'en och samma'. Började då kolla på de andra, och deras lamm och ris t ex innehåller både ris, korn och majs.

Det finns MÅNGA foder dock som har samma 'yviga' ingredienslistor, men ju mer jag läste dessto mer insåg jag att jag hellre vill ge ett foder som är så 'rent' som möjligt. Och som sagt, jag ger INTE spannmålsbaserade foder eller foder med vete. Inte heller när jag valde Carrier. Och premium är vetefritt, men om man plussar ihop innehållet av majs, korn och ris så - ja då är det spannmålsbaserat ändå.

Dessutom, tittar man på andra än premium så är det inte så mycket kött utan grevmjöl/köttmjöl bara i många, t ex Orginal och Aktiv.

Det jag valde att byta till innehåller kalkon, ris, solrosolja (och sen betfiber osv vanliga småingredienser som är i nästan alla foder). Det är utan tvivel köttbaserat, och just det jag menar med 'rent'.

Och det är sådana foder jag framöver kommer att vilja ge, utefter allt jag läst om hundar & foder. Blev en liten 'aha-upplevelse', trots att jag inte direkt var helt okunnig innan.

Och då att jag insåg hur mkt spannmål det är i Carriers foder om man tittar noga.

Jag har också Carriers foder. Har bytt till det från RC då jag ville ha ett svenskt.
Tycker det fungerar helt ok, men har liksom du reagerat på de flera kolhydratskällorna som gör att det blir väldigt mycket spannmål.

Blev lite nyfiken nu bara, vilket är det du har bytt till?
Du får gärna PMa om du inte vill skriva det här.:)

Vi ger våra hundar Carrier Lamm & Ris nu. Innan har de ätit Hills ett tag o dessförinnan åt de samma som de gör idag.
Det är ett av två foder som den ena hunden tål. De är 13 år gamla båda två och mår prima i päls o mage :)
Jag tycker att det helt klart är ett prisvärt foder.

Okej, tack för bra info. Jag reagerade också på att jag tyckte det var mycket ingredienser och särskilt flera olika sorters spannmål...
Hm, det är inte lätt det här...

Liknande trådar

Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
698
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Om man är dagmatte: Vem står för kostnad för hundfoder ?
2
Svar
23
· Visningar
2 440
Senast: Diabetikern
·
Hundhälsa Det gäller fodret SMAAK, som bl a säljs genom VetZoo och ArkenZoo. https://svenska.yle.fi/a/7-10044849...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
17 270
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 658
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar