Ang. misstankar ang även
Purenatural
Kopierat från person (uppfödare?) på FB:
"Nu behöver jag hjälp med spridning, snälla dela allt ni kan, vi måste få tag i dessa familjer då vi är fler drabbade.
Du/ni i Finland som hade valp/valpar som avlidit av Purenatural vill ni ta kontakt med mig? Vi har problem i Sverige nu med exakt samma symptom som vi läst valparna i Finland haft.
I Need help with sharing, please share" We have to reach these families as we are more affected.
You in Finland who had a puppy/puppies that died from Purenatural, would you like to contact me? We have problems in Sweden now with exactly the same symptoms that the puppies in Finland had. Please, get in touch with me!
Tarvitsen apua tiedon levittämisesså, olkaa hyvät ja jakakaa kaikki mitä voitte! Meidän on tavoitettava nämä perheet, koska meitä on useampia jotka ovat kärsineet.
Sinä/te Suomessa, joilla oli pentu/pentuja, jotka menehtyivät Purenatual, voisitteko ottaa yhteyttä minuun? Meillä on nyt Routsissa ongelmiä täsmälleen somojen oireiden kanssa kuin Suomessa kärsineillä pennuilla. Ottakaa yhteyttä, ole hyvä!
Observera att vi känner till SMAAK men dessa foder tillverkas i samma fabrik och våra valpar har exakt likadana symtom. Utöver det så är valparna från en "gammal" uppfödare som funnits i MÅNGA år, inga parasiter, bakterier eller annat genetiskt är påvisat. Enda gemensamma nämnaren är fodret. Några av valparna har intensivvårdas, andra inneliggande på avdelning, flera har täta återbesök hos veterinärer.
Jag tar också gärna emot de som haft samma problem som vi har med fodret, ni är flera som hört av sig, stort som smått kan betyda mycket i detta fall.
Jordbruksverket är kontaktade likaså Arken Zoo som äger både Arken, SMAAK och Purenatural. Musti group har nu kontakt med mig. De önskar få in allt som har att göra med detta foder, Batch, journaler, synpunkter och åsikter, allt som kan vara av värde. Jordbruksverket avvaktar kontakt från Musti group efter deras utredning.
https://www.facebook.com/mustijamirri deras finska sida där ni kan läsa allt, där finns även Purenatural omnämnt och även flera av SMAAK än de som återkallade! De sa till mig de inte hört talas om purenatural men det finns omnämnt på flera ställen av personer som haft problem med Purenatural och att kundtjänst inte hjälpt till."
Hon delar också detta klipp som jag bifogar.
När de skriver "forskning" antar jag att de menar att man gjorde ordentlig utredning( obduktion?
Hur som kan det bli märkliga ordval då det ev är googleöversatt från Finska (?)
Vet ej. Jag tar med nypa salt , men hade jag haft det fodret så hade jag uppskattat att någon spred detta till mig och jag kunde avvakta med det fodret tills jag hunnit undersöka det hela.