cariba ox FA 38-68

Q

qlara

Cariba ox FA 38-68
Är det någon som vet något om denne hingst? Finns det någonstans man kan söka på äldre arabhingstar på nätet?

Han hette Kariba ox.

Han tillhörde en av Sveriges första arabhingstar, har för mig att bara Jager ox var före.

Jag vet inte mer om honom än att han var framgångsrik både i arabaveln och i ponnyaveln och att han blev omkring 30 år.

Hej!
I början av 80-talet "träffade" jag både Kariba och hans ägare
Penelope Lewenhaupt på arabutställning i på Ryttarstadion och
fick komma och hälsa på på Claestorp utanför Katrineholm. Kariba
var nämligen pappa till min favoritponny Timothy, så jag ville
veta allt om honom. Ska se om jag kan hitta brevet från Penelope
med svaren på alla mina frågor.
Det jag kommer ihåg att han var född i England, han var fux och 146 cm(?)
och att jag tyckte att han var den vackraste häst jag sett (förutom Timothy då).
Kan tillägga att jag var 10 år gammal...

Mitt sto har honom som morfar!!! Det finns en JÄTTELÅNG stam (enda bak till 1633 + två led till utan årtal) på www.allbreedpedigree.com jättefin sida!! Finns även bild och fakta om honom om du söker på google-bilder-Kariba Ox så kommer det upp en bild på en mörkbrun hingst! Klicka på den så kommer du till en hemsida o där står det en del om honom!! :)

Jag ägde en hingst som hette Ghazal (e.Kariba), som dog vid 31½ års ålder, hans sista föl blev stoet på min användarbild.. där hon precis har fölat en hingst med Kariba som morfarsfar och farfarsfarfar (fölet har alltså dubbelt Kariba från pappans och mammans sida)!

Kariba dog som 28-åring, Bilder och stam!

Vem var Karibas andre godkände son?

Har arabhingstkatalogen från 1983 och där står att han lämnat två söner, men jag kan bara hitta Ghazal.

Hej Bia!!

Du kan ju araber :bow:

Kariba hade även en son som hette Taboo född 1967 u:Riscindi. Känner du till något om denna vallack?

Skulle vara tacksam för svar :bow:

//Elisabeth i GBG

Inte en endaste liten 'susning' om honom.. tyvärr!

Mer än att han var av 100% engelsk stam inkl. hög % Crabbet :love:

Riscindi GB FA 129/68-67, f-62 i England imp. -66, dog -86.
Totalt 10 reg. avkommor

Hmm synd min mor hade honom i sin ägo när jag var liten och sålde honom till någon galopptränare. Skulle ha varit skojit att ge henne lite information om denna kille som hon hade när han var några år gammal..

Kanske någon annan som vet något??

Tack så mycket ändå BIA :bow:

//Elisabeth i GBG

Jag har följt arabgaloppen nästan från dess början, men inte sett att Taboo medverkat.. kan försöka efterforska lite mer om det, men lovar inget.. inte mkt info sparat om araber i galopp på 'den tiden'!!

*Suck*

Kariba var morfar till min fd häst Karaff. Se honom här. Han var även far till en ponny som vi hade på ridskolan. Den hoppade och rörde sig riktigt bra!

Tack så jättemycket för alla svar. Ska kolla upp alla sidor ni har tipsat om. Jag har ingen stam på min ponny, men för ett par år sedan hittade vi en av hennes avkommor. I hans papper står det att Kariba är morfar så det känns som att det är värt att kolla. Kan tillägga att min ponny idag är 26 år och får föl till midsommar och att avkomman är 21 och fortfarande lika pigg som alltid. Kul att höra att Kariba blev så gammal, om dom nu är släkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Katt Hej! Jag har en fantastiskt vacker blandrashona (50% ragdoll och 50% scottish straight) med underbar personlighet som jag önskar para...
2
Svar
27
· Visningar
9 033
Senast: Poppy
·
Övr. Barn Nytt nick osv. Ja ni fattar... Jag behöver hjälp med att reda i dessa tankar med andra. Jag är bonusförälder åt två härliga ungar, den...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 228
Senast: Nicknytt
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka