Careful 1112

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Siriano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 391
S

Siriano

Om jag har förstått saken rätt visades Careful redan 2005, men fick ej godkänt. Är det någon som vet anledningen till detta?

Vad man kan läsa av kritiken från bruksproven fick han i stort sett samma kritik 2005 och 2006, undantaget fler lovord för hoppningen 2006. Var det den förbättrade hoppningen som avgjorde? Vore kul och höra om det var någon som var där 2005 och kommer ihåg varför han ej fick godkänt.

Sv: Careful 1112

cirkus kan detta bättre, men kontentan är att han var nyimporterad vid första tillfället och helt enkelt inte "färdig" för att visas.

På galamiddagen efter bruksprovet 2006 utnämndes Careful till "årets förvandlingsnummer". Och eftersom han är godkänd som prestationshingst så var det väl alldeles säkert den förbättrade hoppningen som avgjorde.

Ja, jag skulle nog säga att exakt så var det !

Jag tror att man egentligen inte får någon riktig anledning till ett icke-godkännande på prestationshingstar, men blir de inte godkända så beror det ju på för lite egna prestationer alternativt att om nämden vill se dem i sin gren så visar de sig inte tillräckligt..

kl

Kompisen bokade Careful till sitt sto när hon var på hingstvisning i Tullstorp, hon betalade då 1000:- i bokningsavgift för att få en viss rabatt. Stoet blev brunstigt i förrgår och hon ringde då stationen, gissa om hon blev förvånad när de sa: Nej, det går inte att betäcka med honom förrän tidigast måndag, han är i Tyskland och tävlar i helgen... Ingen upplysning om detta i samband med bokning eller att han inte skulle vara tillgänglig hela säsongen, och det står att hans betäckningssäsong är 1/4-1/8 på Tullstorps hemsida. Dålig stil tycker jag, och kompisen var så inställd på Careful, så hon blev väldigt paff. Nu väntar hon antagligen till nästa brunst, men är detta ett vanligt förfarande med tävlande hingstar? Risken finns ju alltid att det strular, och då har man ju färre försök på sig denna säsongen + att hon hade planerat när fölet skulle komma nästa år. Jag använde ju själv en tävlande hingst förra året, Empire, men han var aldrig så långt borta på tävlingar under betäckningssäsongen att han inte kunde tappas på "sina" tappningsdagar.

kl

Kompisen bokade Careful till sitt sto när hon var på hingstvisning i Tullstorp, hon betalade då 1000:- i bokningsavgift för att få en viss rabatt. Stoet blev brunstigt i förrgår och hon ringde då stationen, gissa om hon blev förvånad när de sa: Nej, det går inte att betäcka med honom förrän tidigast måndag, han är i Tyskland och tävlar i helgen... Ingen upplysning om detta i samband med bokning eller att han inte skulle vara tillgänglig hela säsongen, och det står att hans betäckningssäsong är 1/4-1/8 på Tullstorps hemsida. Dålig stil tycker jag, och kompisen var så inställd på Careful, så hon blev väldigt paff. Nu väntar hon antagligen till nästa brunst, men är detta ett vanligt förfarande med tävlande hingstar? Risken finns ju alltid att det strular, och då har man ju färre försök på sig denna säsongen + att hon hade planerat när fölet skulle komma nästa år. Jag använde ju själv en tävlande hingst förra året, Empire, men han var aldrig så långt borta på tävlingar under betäckningssäsongen att han inte kunde tappas på "sina" tappningsdagar.

Då bör man kunna kräva återbetalning av boknavgiften om man väljer att betäcka och vänta skulle jag innan betäckn,kräva rabatt på dräktighavg/betalning på levande föl!!En hingst som tävlas skall inte ingå i ett "förboknings" program helt enkelt.

/barb

Ja, någon slags kompensation borde man kunna kräva. Kompisen blev ju som sagt var ganska paff och fann sig inte vid det första samtalet, men hon hade visst ringt igen då hon efteråt blev arg. Vid detta samtal fick hon upplysning om att de "trodde" att han skulle kunna tappas i Tyskland under meetinget genom att åka till någon station där, men det visade sig att man inte fick göra så, något om att tävlingen var "stängd". Det låter inte så välplanerat precis, vill man ha sin hingst i avel får man väl planera in det, det får ju stoägarna göra, och det är stoägarna som får betala.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 286
Senast: WildHorse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 482
Senast: alazzi
·
Ridning Tjena! Ursäkta om tråden hamnar i fel kategori, då får någon flytta den. :) Detta hände för ett bra tag sen men jag har velat skriva av...
Svar
5
· Visningar
1 417
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 968
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka