caprillibanor, tips hitåt tack!

B

BeastieBabe

Jag ska vara ansvarig för en caprillitävling (klubbnivå) i höst och kan knappt vänta med att börjas planera :D

Ni som har ridit caprillibanor och sånt, vad har ni haft med för lydnadsövningar?

vi har mest haft travbommar, galoppbommar, småhinder, rygga och halt.. men behöver lite mer för att kunna göra en rolig bana till i höst..

så tips hitåt!

Sv: caprillibanor, tips hitåt tack!

Jag kanske är född i en grotta eller något, men... Vad är caprilli för något :o Har inte hört talas om det innan.

caprilli är lydnadsträning/tävling.. man gör en bana där man t.ex ska trava några bommar, sätta galopp och hoppa ett hindet 2 ggr på volt, göra halt mellan två koner.. galoppera galoppbommar och sedan göra halt och rygga mellan två markbommar innan man går i mål.. dvs en bestämd lydnadsbana..

Du kan lägga in volter, halt och stillastående i visst antal sekunder, rygga genom ett L, många övergångar, fram/bakdelsvändning, enkla byten, mm.
Det finns ingen gräns alls. Du kan lägga in vilka övningar som helst bara de är anpassade till ryttarnas kunskapsnivå.
Caprilli är roligt och väldigt nyttigt. Lycka till:)

jao, vissa kan jo nätt och jämnt galoppera och hoppa 20 cm hinder så allt måste vara riktigt lätt..

Kommer ihåg att vi hade nåt liknande när jag red på ridskola när jag var liten. Det var för nybörjarna och de som red i grupp ett. Vi hade t.ex. slalom mellan hinderstöd, där hade de också lagt en påse på varje hållare som vi skulle peta ner. Då skulle man göra halt vid varje hinderstöd och hästen skulle stå still. Det var också två tunnor uppställda och det låg bollar på den första. Då skulle vi böja oss ner och plocka upp bollarna och flytta till nästa. Allt medans hästen skulle stå still förstås. Bra övningar tycker jag, kanske kan du göra någon variant på slalomen, det handlade ju både om att styra och stanna ganska grundläggande. De som inte var så vana som gick i nybörjargrupp fick ha en ledare bredvid sig som kunde ta tag i hästen vid behov. Sen hade vi cavalleti och lite annat som jag inte riktigt minns. Riktigt roliga tävlingar där alla fick diplom och fick vara med på prisutdelningen tyckte jag. Saknade det när jag blev uppflyttad i grupp 2 och inte fick vara med längre.

Då är det nog bäst att växla mellan skritt och trav. Galopp blir nog för svårt. Slalom mellan koner eller hinderstöd kan man också ha med. Mycket vägar och volter så de får träna på att verkligen styra hästarna. Sätt igång fantasin så får du nog en spännande bana åt dem.

Caprilli för mig är redan färdiga program med innehållande moment. Men på klubben brukar vi i US hålla en till två såkallade små tävlingar per termin som vi kallar för "minidressyr". Det är som en kontrollbana eller vad man ska säga där det innehåller olika moment. Det kan vara rida över en cavalettiserie, ett litet hinder (kryss) , gå av hästen och gå balansgång, rida slalom, rida genom en labyrint eller genom ett L, göra halt eller övergångar på bestämda punkter osv.

Vi brukar sedan vara generösa och ge varje deltagare någon form av pris som pepping/uppmuntrande att fortsätta kämpa på. Det brukar vara uppskattat och deltagarna brukar tycka att det är roligt, våra deltagare är i regel ganska unga från ca 5 år upp till kanske 12 år .

Det finns ju föresten en tävlingsform som heter bruksridning, där finns speciella moment som ska ingå där. Det är som en bana med olika moment som ska utföras vid olika utmärkta platser, mycket bra som lydnadsträning. Rekommenderar en titt i deras tävlingsreglemente :idea:

Då är det nog bäst att växla mellan skritt och trav. Galopp blir nog för svårt. Slalom mellan koner eller hinderstöd kan man också ha med. Mycket vägar och volter så de får träna på att verkligen styra hästarna. Sätt igång fantasin så får du nog en spännande bana åt dem.
ahh varför tänkte jag inte på slalom :crazy: det ska ju självklart vara med.. tack för påminnelsen :D

men alltså, dom kan galoppera, och den enda galoppen som måste göras ska vara över tre galoppbommar, sen är det valfrit om man violl galoppera mellan koner och på raksträckor, tror att många kommer att trava överallt förutom på galoppbommarna.. tänkte så att det ska vara galoppbommar för de som inte hoppar och galoppbommar+hinder för de som hoppar.. travbommar efter så det blir lite svårare för de som är duktiga..

Caprilli för mig är redan färdiga program med innehållande moment. Men på klubben brukar vi i US hålla en till två såkallade små tävlingar per termin som vi kallar för "minidressyr". Det är som en kontrollbana eller vad man ska säga där det innehåller olika moment. Det kan vara rida över en cavalettiserie, ett litet hinder (kryss) , gå av hästen och gå balansgång, rida slalom, rida genom en labyrint eller genom ett L, göra halt eller övergångar på bestämda punkter osv.

Vi brukar sedan vara generösa och ge varje deltagare någon form av pris som pepping/uppmuntrande att fortsätta kämpa på. Det brukar vara uppskattat och deltagarna brukar tycka att det är roligt, våra deltagare är i regel ganska unga från ca 5 år upp till kanske 12 år .
visa ett sånt färdigt program :idea:

jag har inte bruksTR och tänker inte köpa det för en klubbtävlingsskull.. sen vill vi att alla ryttarna ska sitta på hästen under hela ritten, vi har en del ponnier och hästar som kan börja valsa runt om de blir uppjagade när det är dags att sitta upp.. och en tjej på 130 cm som brukar rida en häst på 160 cm.. hon måste isf gå av banan och hänmta en stol att stå på om hon ska komma upp, vi kan inte ha en stol på banan.. :p

men tack ändå!

Fast de programen är så att säga 'riktiga caprilliprogram'. Men man kan ju utforma egna banor också så som ni gör :)

Annars går reglerna att beställa www.juf.se tror jag, har för mig de kostade 25 kr inkl. frakt eller något liknande så det var inga stora pengar.

Fast de programen är så att säga 'riktiga caprilliprogram'. Men man kan ju utforma egna banor också så som ni gör :)

Annars går reglerna att beställa www.juf.se tror jag, har för mig de kostade 25 kr inkl. frakt eller något liknande så det var inga stora pengar.
ja, men det är ju också en enorm skillnad ändå.. för i det där dressyrprogrammet med 2 hinder måste man ha en dressyrdomare som dömer.. i den caprillin som vi tänkt oss behöver vi inte det, utan där går det på tid plus att man får tidstillägg på misslyckade moment..

men iallafall har jag kommit fram till en bana:
start
travbommar
slalom
halt mellan grindar
snävövning/hoppning (tre bommar/hinder)
rygga mellan bommar
galoppbommar/+hinder
travbommar
"piruetter" runt koner till höger och vänster längs diagonalen
mål

tack för länken, lite idéer fanns det ju men tror inte att alla hästarna går över en "bro" om vi gör en..

Nej det är ju inte så svårt att själv hitta på en bana. Tycker själv kontrollbanor är bra då ryttarna verkligen får fokusera på något speciellt, oftast tycker de att det är roligt och de får träna på att de har just kontroll över sig själva och hästarna och att de kan utföra momenten korrekt. Caprilli för mig är uttryckligen ett dressyrprogram med hinder i, just som den sidas med det program du länkades till.

Men man kan ju som sagt göra en egen bedömning och lägga svårhetsgraden precis där man vill ha den. Vi brukar ha med just mycket styr och svängövningar, saker som tränar ryttarens balans, hästarnas lydighet osv.

Är hästarna vana vid 'broar' är det inga problem. Behöver egentligen inte vara så invecklat. Men andra saker som de faktiskt bör kunna är t.ex. att gå på hoven på en platta osv. det är ju inga konstigheter. Och en upp och avsittning ska ju egentligen inte heller vara några konstigheter, det gör man ju varje gång man rider. Sådana här saker är ju bra just för att vänja och träna upp ryttarna och hästarna. Det viktigaste är ju inte vem som vinner (därför brukar alla få varsitt litet pris som uppmuntran hos oss ) utan att man kämpar och har roligt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar