Sv: Cantra

Att rulla i galopp...

Som svar på frågan, allt imellan 20 min och en timme. (Dock i intervall
vid timme)
 
Sv: Cantra

Att "cantra" är att rida galopp i galoppvärlden. Man talar då om riktig galopp, dvs. fyrtakt i ett tempo mellan 11 och 19 sekunder per "furlong" (200 meter). På en bana är stolparna märkta var 200 meter så att man kan "räkna" i vilket tempo man rider. När man blivit van så behöver man inte räkna. Då känner man i vilket tempo man rider.

I vilket tempo och på vilken distans man skall rida avgörs av var i träningen hästarna ligger (uppbyggnad eller tävlingskondition) och bestäms av galopptränaren. I allmänhet rider man mellan 1000 och 1500 meter. Precis som ovan nämnt så börjar man oftast med ett uppvärmningsvarv i trav på ca 1000 meter följt av 1500 meter canter. Innan man gått ut på banan med hästarna har de oftast fått värma upp i en "walker" (skrittmaskin) i tio, femton minuter. Efter cantern brukar man värma ner i skritt i en tjugo, trettio minuter varefter det blir dusch och vila för hästen.

En galopphäst cantras mellan tre och fem dagar i veckan. En canter tar normalt mellan en och en och en halv minut beroende på tempo. Långsam canter eller hackecanter på 17-19 sekunder per furlong, normal canter på 15 sekunder/furlong, Snabb canter eller frisk canter runt tretton (steeplechasetempo) och snabbjobb på runt 11 (nära tävlingstempo). Enstaka träningspass kan utföras i långsam canter. Man rider då uppemot och över tretusen meter. Men det är sällan eller aldrig man cantrar i över fem, tio minuter i sträck. Som jämförelse så tar Grand National dryg nio minuter att rida i steeplechasetempo. Och då handlar det om tävling. Ingen "normal galopptränare" cantrar en häst i en halvtimme...

Det är arbetsryttarens tuffa uppgift att rida i det bestämda tempot och inte låta hästen dra iväg som den själv vill. Som arbetsryttare så kan man få rida allt mellan fyra och tio hästar per dag beroende på vilken tränare man rider för. Ofta börjar man med de hetaste hästarna tidigt på morgonen, dvs. de unga och de som skall göra snabbjobb. Man har sin "egen sadel och träns" som man flyttar med till nästa häst efter varje "lot" (ridtur). Efter hand så tar man sedan de hästarna som tränas i ett lugnare tempo.

Det är sällan en häst får göra mer än ett eller par snabbjobb under eller inför en tävlingsperiod. Det är något man gör inför en tävling för att kolla om hästen har uppnått tävlingskondition, dvs. att den har både tempo och uthållighet. Oftast rider man hästarna på bana i normal eller frisk canter varvat med travpass i skogen och vila. Galopphästar är bra på att sova middag i sina boxar... :o)

/ Bowman
 
Sv: Cantra

Jätteintressant läsning!

Roligt att du tyckte det. Är få ställen man verkligen lär sig rida så snabbt som inom galoppvärlden. Gäller bara att överleva första veckan... *skratt*

Skämt åtsido, man får rida mycket. Oftast runt sex" lotter" om dagen sex dagar i veckan på olika hästar. Det blir runt 30, 40 lotter i veckan, mer än en normal ridskoletermin. Efter en månad har man gjort över 100 ridpass, en bra bit över 1000 ridpass om året!

Galoppvärlden skiljer sig rätt mycket mot ridhästvärlden i uttryck, hur man rider och hanterar hästar. Man rider kanske aldrig lika snyggt som en dressyrryttare som jämnt tränar samma med häst. Men i allmänhet kan man klara av att rida vilken häst som helst var som helst på jordklotet. Allt ifrån ystra, precis inridna tvååringar som gör sina första galopp på banan till erfarna derbyvinnare. Man lär sig rida med mjuka händer, försiktiga hjälper och får en bra balans.

Och sist och inte minst är det en njutning att känna en häst sträcka ut i en frisk canter!
:love:
 
Sv: Cantra

Håller med Sassiball! Verkligen intressant att läsa! Det jag undrar är om ni bara travar fram ett varv på 1000m för att sedan cantra 1500m sen är dagens pass över? Har jag förstått det rätt?
 
Sv: Cantra

Håller med Sassiball! Verkligen intressant att läsa! Det jag undrar är om ni bara travar fram ett varv på 1000m för att sedan cantra 1500m sen är dagens pass över? Har jag förstått det rätt?

Mmm...
Ja, i stor sett. Men man skall nog räkna mellan 40 minuter och upp till en timme arbete per häst från det man går in i boxen, tränsar, sadlar och rider ut ur stallet (jo, man hoppar ofta upp inne i stallet).

Som tidigare nämnt så låter man ofta hästen värma upp i en skrittmaskin efter sadling. Den mesta överskottsenergin gör hästen av med under uppvärmningen i skrittmaskin. Den blir lite lättare att hålla på banan sen. Alla tränare har dock inte tillgång till en sådan.

De flesta banor är runt 1000 till 1500 meter långa. Hur lånt travpasset blir beror lite på var man kommer in på banan. Hästarna vet sen när och var det är dags att börja cantra. Det är här man som arbetsryttare måste kunna sin sak och hålla hästarna så man inte sätter igång ett vilt race på banan (inte populärt). När man sedan gått igång gäller det att hålla sin plats, två hästländer bakom hästen framför. Går man för nära stressar man hästen framför och tempot blir högre. Man behöver kanske inte hålla igen hästen lika hårt men ryttaren famför får bromsa bägge hästarna vilket man får höra när man är tillbaka i stallet.

I bland rider man hästarna sida vid sida. Men då handlar det oftast om unghästträning eller att man matchar hästar mot varandra. Att man håller det bestämda tempot är lika viktigt vid detta fall...

När man cantrat sina 1000-1500 meter handlar det om att värma ner. Oftast handlar det om att trava och skritta ner på någon skogsrunda eller i utkanten på banan (så man inte stör andra som är ute och skall cantra eller göra jobb). Väl hemma i stallet handlar det om att få av sadel och in i duschen med hästen. Sedan tork, på med täcket och in i boxen innan man tar sin sadel, träns och går o gör iordning nästa häst man skall rida. Är lite arbete för en och en halv minuts canter... *s*

Arbetsdagen börjar ofta vid fem, sex och runt elva brukar man ha klarat av de flesta hästarna. Eftermiddagen brukar man tillbringa med att grooma, rida ut med unghästarna, longera, byta hagar mm.
 

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
568
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp