cancerskimmel? *hjälp*

H

hhhopparen

hej!

måste ha lite tips och råd. har varit på jakt efter häst och har nu hittat en häst (skimmel) som verkar toppen:) probelemet är att ´jag har hört att skimlar väldigt lätt får cancer, är det riskfullt att köpa en skimmel. Hon är väldigt vit om det ha någon betydelse, 10 år. Måste verkligen ha hjälp med et, hur skulle ni gjort:confused::confused: ?:confused:

Sv: cancerskimmel? *hjälp*

Visst sägs det att dem ska ha lite lättare att få cancer. Hade ett sto som var black som fick cancer. Och ett sto som stod i gannstallet var skimmel och fick cancer. Så det är nog lite olika.

Iaf skulle det inte hindrat mig från att köpa hästen. Chansen att den får cancer är väldigt liten.

Själv har jag aldrig hört att det är större risk för skimmlar att få cancer :crazy: Vart har du hört det?

Har själv en flugskimmel:)

Det som är vanligt är väl att de få såna där knölar som brukar kallas skimmel-knölar och de kan väl bli cancer..
Melanom eller vad det heter.
Har själv en skimmel som haft oförändrade knölar i 10 år (han är snart 26) men nu har det ploppat upp minst 2 nya.
Sitter väl vanligast på svansroten.

Jahaa, aldrig hört tidigare. Nu har jag lärt mig någonting nytt :D

Ang TS fundering: Jag antar att detta inte hör till det vardagliga så det borde nog inte hindra dig att köpa en skimmel om ni passar för varandra :laugh:

Oftast har dessa knölar ingen betydelse för hästens användning så jag hade inte låtit det hindra mig från att köpa hästen. Men man får ju tänka på att se så att inte knölarna sitter illa till, tex under sadeln.

Min förra skimmel hade såkallad skimmelcancer men hon blev 33 år så det behöver inte påverka.

Själv har jag aldrig hört att det är större risk för skimmlar att få cancer :crazy: Vart har du hört det?

Har själv en flugskimmel:)

Idag, 14:26
Den vita hästens gåta löst

--------------------------------------------------------------------------------

(FOF)
Svenska forskare har hittat en mutation som gör hästar vita. Samma genförändring ökar även risken för hudcancer.

http://www.fof.se/?id=08840

LÄS :laugh:
Mkt intressant faktiskt, stod som nyhet tidigare idag här på buke!

Till dig TS tror jag du inte behöver oroa dig. De skimlar som får cancer (melanom = hudcancer) påverkas ofta inte speciellt mkt av den, men i enstaka fall kan cancern vara elakartad och då sprida sig i kroppen, läs artikeln du med hehe

Intressant! Har haft två helt vita hästar som hade melanom
under svansroten men ingen av dom gick bort p g a det.
Bra att du la in artikeln, hade inte sett den.

nästan alla skimmlar får melanom, sk skimmelcancer, om dom blir tillräckligt gammla. oftast börjar det i 10-12 års åldern. ju snabbare hästen skimlar av ju större risk för att den får melanom tidigt. hästar som skimlar av väldigt sent och hästar som blir flugskimlar med mkt prickar brukar ofta inte få några tumörer.

dom är oftast benigna och inte farliga. dock händer det att hästen utvecklar malignt melanom - först då handlar det om cancer.

jag har en kritvit skimmel som har under svansen och många i skapet. han är 27 år och knölarna kom när han var runt 10 år. sen har jag en 17 år gammal flugskimmel som inte har en enda.

melanom är sällan något en skimmel dör av, det är något den dör med. så man ska inte vara rädd för att köpa en skimmel!

Min har också fått i skapet nu, på själva snoppen. Det hade han inte tidigare utan det har ploppat ut 2 st under en 6 veckors period. Men än så länge är de inte ivägen för honom så då är det ju lugnt. Är ju värre om det blir problem med att "dra in" den och så..

Intressant att det inte är lika vanligt hos flugskimmlar!

Har flera skimlar och de har alla små skimmelknutor, den senaste vi köpte var dock inte försäkrad. Fick problem med försäkringsbolaget A, de gav hästen en reservation för melanom pga av denna lilla knuta under svansen.

Det kan ju vara bra att känna till vid köp/försäljning att trots besiktningsprotokoll där melanomet anses som icke betydande för hästens användning, kan det bli reservation. Våra pållar har varit friska och sunda hittills.

hos min sitter dom ej på penis utan på insidan av själva skapet. skar bort en som var "svampformad" och ganska stor för några år sen, men eg är det ingen ide för det kommer ju nya och det finns risk att man gör det värre om man håller på och skärer...

han har mer där än under svansen faktisk. verkar dock inte besvärad av det och det går bra att kissa.

Ja så sa hon på ATG också att det absolut inte var någon ide så länge det inte besvärar honom för man kunde göra det värre.
Men han verkar då inte besvärad ännu iaf, men hon sa att det var något jag måste ta med i beräkningen när jag någon gång måste ta det hemska beslutet.. han är ej ridbar längre heller sen en månad tillbaka.

tråkigt, vad har hänt?

nä man får ju hålla koll på det så att dom inte får problem med att kissa. men min har som sagt rätt mkt nu, och har ändå inga problem. skapet är ju så pass rymligt.

Han fick en skada på gaffelbandet som inte vill bli bra :(

Men det låter uppmuntrande att din mår bra trots att han har rätt mkt, får hoppas att min fortsätter göra det också! Och än så länge verkar han då kissa som vanligt, även om han oftast kissar när ingen är där( han är som lite blyg av sig) men man märker ju att det är "vanlig" mängd kiss i boxen iaf!

En fundering bara... borde det inte vara jättevanligt bland tex Lipizzanern? :confused: Dom är vita och blir ofta väldigt gamla.... :idea:

Jag har jobbat med ett antal skimlar och har ännu inte träffat någon med dessa "skimmelknölar", däremot så fick min häst för länge sedan vätskefyllda blåsor under svansen. Dessa sprack och försvann. Enligt vet var det "bara" vanliga blåsor... :)

Vi lånade en skimmel en sommar för några år sedan som visade sig ha cancer i snoppen. Han fick senare avlivas...

Men jag skulle inte tvivla på att köpa hästen bara för att det sägs vara vanligare hos skimlar. !

Tack!:rofl: det var Bra att du lade in den länken så man kunde läsa! ska visa min mamma de. För hon frågar mig typ dagligen om vi ska ta in min arab som är skimmel. jag säger nej. för varför ska hon stå inne.. och hennes föl tycker det är skit tråkigt att vara inne..

Allt hennes tjöt om skd "skimmelcancer" gör mig helt ymber!:eek:

Så tack ännu en gång! :bow:

(FOF)
Svenska forskare har hittat en mutation som gör hästar vita. Samma genförändring ökar även risken för hudcancer.

http://www.fof.se/?id=08840

Min dam hade melagnom runt anus och svansrot, av knappnålshuvuds storlek när förra ägaren köpte henne som 10 åring.

Min dam hade melagnom runt anus o svansrot av knappnålshuvuds storlek när jag köpte henne som 17 åring.

Min dam har idag melagnom runt anus o svansrot från knappnåls storlek till någonstans mellan pepparkorn och ärtors storlek och är idag 25 år och lika pigg o fräsch som förr.

:bow:

hej!

måste ha lite tips och råd. har varit på jakt efter häst och har nu hittat en häst (skimmel) som verkar toppen:) probelemet är att ´jag har hört att skimlar väldigt lätt får cancer, är det riskfullt att köpa en skimmel. Hon är väldigt vit om det ha någon betydelse, 10 år. Måste verkligen ha hjälp med et, hur skulle ni gjort:confused::confused: ?:confused:

En nära vän till mig hade en Lippezaner som hon tyvärr fick ta bort i början av detta året. Han var dock 25år men mådde inte bra så han fick somna in.

Efter en vecka så kommer det ett brev hem i brevlådan från slakteriets veterinär skrev att hästen ej kunde användas till köttproduktion då hela slaktkroppen var full i malign canser!
Han skrev också att 80 av alla skimlar över 13år utvecklar detta men det är inte säkert att man som hästägare märker detta.

Min vän tex såg inget på utsidan men det märktes att han inte mådde bra. Tydligen så kunde det börja som en vårta på mulen eller svansroten!

Jag vet flera hästar som har fått denna diagnos utan att lida ngt av det - det man kanske får vara beredd på är väl att man får vara uppmärksam på ev förändringar hos hästen och att man kanske får ta bort den av den denna anledning i stället för ålder eller ngt annat!

kan tyvärr inte råda dig till hur du ska göra - ville bara dela med dig av vad vi var med om!

lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 463
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 531
Senast: fixi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 220
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30